برندی با رویای آینده پایدار
ایسوس، بزرگترین تولید‌کننده‌ مادربورد دنیا؛ ۷

برندی با رویای آینده پایدار

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۱۴:۰۰ | ۲۰ دقیقه

شرکت ایسوس یکی از برندهای پیشرو در زمینه‌ تولید محصولات مرتبط با فناوری اطلاعات است. همچنین از بزرگ‌ترین فروشنده‌های کامپیوتر دنیا محسوب می‌شود.

نوپانا به نقل از زومیت: شرکت کامپیوتری ایسوس‌تک (AsusTek Computer Inc) یک شرکت چند ملیتی تایوانی است که در زمینه‌ کامپیوتر، تلفن، سخت‌افزار و قطعات الکترونیک فعالیت می‌کند. دفتر اصلی این شرکت در شهر «تایپه» در کشور تایوان واقع شده است. لپ‌تاپ، نوت‌بوک، موبایل، تجهیزات شبکه، مانیتور، روترهای WiFi، پروژکتور، مادربورد، کارت گرافیکی، کارت صوتی و ... از جمله محصولات این شرکت هستند.

ایسوس تولید‌کننده‌ رتبه‌ اول مادربورد در دنیا است. این شرکت حدود ۴۰ درصد از سهم بازار مادربورد دنیا را در اختیار دارد. جالب است بدانید که امروزه از هر سه کامپیوتر خانگی یک کامپیوتر دارای مادربورد ایسوس است. این شرکت در سال ۲۰۰۸ بیش از ۲۴ میلیون مادربورد در سراسر دنیا فروخته است. ایسوس چهارمین شرکت بزرگ فروشنده‌ کامپیوتر در دنیا است. ایسوس در لیست ۱۰ شرکت برتر کامپیوتری آسیا رتبه‌بندی شده است.

معنای کلمه‌ ایسوس

کلمه‌ ایسوس (ASUS) درواقع از چهار حرف آخر کلمه‌ پگاسوس (Pegasus) گرفته شده است؛ پگاسوس یک اسب بالدار یونانی و نماد خرد و دانش است. برند ایسوس قدرت، خلوص و روحیه‌ ماجراجویانه‌ خود را از این موجود فوق‌العاده گرفته و با هر محصولی که تولید می‌کند، این ویژگی‌ها به اوج خود می‌رسند.

لوگوی شرکت یک تفسیر مدرن از ریشه‌های شرکت بوده و دارای ظاهر زیبایی است. رنگ آبی این لوگو نشان دهنده‌ کیفیت، قدرت، رشد و احساس مسئولیت شرکت نسبت به مشتری‌ها و محیط زیست است.

داستان شکل‌گیری برند ایسوس

شرکت ایسوس در سال ۱۹۸۹ توسط چهار مهندس تایوانی به نام‌های تی‌اچ تانگ (T.H. Tung)، تد هسو (Ted Hsu)، وین هاسی (Wayne Hsieh) و ام‌تی لیاو (M.T. Liao) در شهر تایپه بنیان‌گذاری شد. این چهار نفر از مهندسان سخت‌افزار سابق شرکت ایسر (Acer) بودند. در آن زمان کشور تایوان هنوز به‌عنوان یک کشور پیشرو در زمینه‌ سخت‌افزارهای کامپیوتری شناخته نشده بود. درنتیجه شرکت اینتل (Intel) همه‌ پردازنده‌های جدید خود را ابتدا در اختیار شرکت‌هایی مانند آی‌بی‌ام قرار می‌داد و شرکت‌های تایوانی باید شش ماه صبر می‌کردند تا نوبتشان شود.

در همان سال‌ها شرکت ایسوس با استفاده از Intel 486 یک نمونه‌ اولیه از مادربوردهای خود را تولید کرده بود، اما برای امتحان کردن آن به یک پردازنده احتیاج داشت. بنابراین درخواست خود را برای شرکت اینتل ارسال کرد. در آن زمان شرکت اینتل در تولید مادربورهای خود به مشکل خورده بود. شرکت ایسوس مشکل این شرکت را برطرف کرد و مشخص شد که مادربوردهای ایسوس نیاز به هیچ‌گونه تغییری نداشته و به خوبی با پردازنده‌های اینتل کار می‌کنند. بعد از این ماجرا شرکت ایسوس، نمونه‌‌ پردازنده‌های اینتل را زودتر از رقبای خود دریافت می‌کرد و در سپتامبر سال ۲۰۰۵ نخستین سری کارت‌های PhysX را به بازار عرضه کرد. این شرکت در همان سال با ارائه‌ مدل TLW32001 وارد بازار تلویزیون‌های LCD شد.

مادربوردهای ایسوس

امروزه شرکت ایسوس به‌عنوان نخستین  تولید‌کننده‌ مادربورد دنیا شناخته می‌شود و ۴۰ درصد سهم بازار این کسب‌و‌کار را در اختیار دارد. این شرکت به مدت شش سال پیاپی عنوان بهترین برند مادربورد دنیا را از آن خود کرد. شرکت ایسوس یکی از بهترین تیم‌های تحقیق و توسعه‌ دنیا را دارد. اعضای این تیم همواره در تلاش هستند تا مرزهای نوآوری را جابه‌جا کنند. مهندسان ایسوس از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای استفاده‌ می‌کنند تا میزان سرعت، قدرت و عملکرد محصولات را به اندازه‌ی قابل توجهی بالا ببرند.

همکاری با لامبورگینی

شرکت ایسوس چندین سال بعد از تأسیس، جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده بود و همین امر سبب شد تا در سال ۲۰۰۶ همکاری خود را با شرکت خودروسازی لامبورگینی (Lamborghini) آغاز کند. لپ‌تاپ‌های سری VX حاصل همکاری این دو شرکت هستند و تحت لیسانس برند لامبورگینی تولید می‌شوند. در طراحی مدل VX7SX این لپ‌تاپ از رنگ‌ مشکی و نارنجی  معروف ماشین‌های لامبورگینی استفاده شده است. طراحی خاص دکمه‌ استارت، فن‌های مدل اگزوز ماشین و آرم معروف ماشین‌های لامبورگینی از جمله ویژگی‌های این لپ‌تاپ هستند.

همکاری با مایکروسافت

شرکت ایسوس در سال ۲۰۰۶ به‌عنوان یکی از سازندگان، با پروژه‌ Origami شرکت مایکروسافت همکاری کرد. شرکت‌های دیگری مانند سامسونگ، اینتل و چند برند دیگر نیز در این پروژه مشارکت داشتند. هدف این پروژه تولید کامپیوترهای کوچک و دستی بود که به باور خیلی‌ها باعث شکل‌گیری تبلت‌های امروزی شده‌اند. تنها تفاوت این نوع کامپیوتر با نوت‌بوک در این است که کاربر می‌تواند از طریق صفحه ‌نمایش دستورات خود را اجرا کند. این گجت‌های ۷ اینچی با سیستم عامل ویندوز XP کار می‌کردند و با نام Ultra-Mobile PC یا به اختصار UMPC به بازار عرضه شدند.

کامپیوترهای مدل Eee

در سال ۲۰۰۷ شرکت ایسوس ۲ مدل از این کامپیوترها را به بازار عرضه کرد. «یک لپ‌تاپ برای هر بچه» ایده‌ ساختن این لپ‌تاپ‌های کوچک و ارزان ‌قیمت بود. مدل‌های اولیه‌ این کامپیوترها سیستم عامل لینوکس داشتند اما در سال ۲۰۰۸ نسخه‌ ویندوز آنها نیز به بازار عرضه شد. نام این محصول مخفف ۳ عبارت Easy to learn, Easy to work, Easy to play است. این دستگاه‌ها به دلیل اجرای برنامه‌های سازگار با اینترنت به نِت‌بوک (Netbook) نیز شهرت پیدا کرده بودند. شرکت ایسوس در سال ۲۰۱۳ تولید کامپیوترهای سری Eee را به دلیل استقبال مردم از تبلت و Ultrabook متوقف کرد.

کامپیوترهای مینیاتوری

کامپیوترهای EeeBox یکی از محصولات خط تولید کامپیوترهای مینیاتوری (nettop) شرکت ایسوس هستند. این کامپیوترهای مینیاتوری، بسیار کوچک و ارزان بوده و برای کارهای ابتدایی مانند وب‌گردی، دسترسی به اپلیکیشن‌های مبتنی بر اینترنت، پردازش اسناد و اجرای فایل‌های صوتی و ویدئویی طراحی شده‌اند. این محصولات برای نحستین بار در سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شدند. این کامپیوترها علاوه بر کوچکی و قیمت کمی که دارند، انرژی کمی نیز مصرف می‌کنند.

ایسوس ذن‌فون

ایسوس ذن‌فون (ZenFone) مجموعه‌ای از تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید است که توسط شرکت ایسوس تولید و بازاریابی شده است. نسخه‌ اولیه‌ این محصولات در سال ۲۰۱۴ معرفی شدند. این تلفن‌های هوشمند با انواع پردازنده‌ Atom اینتل، کوالکام اسنپدراگون، پردازنده‌ MediaTek، سیستم عامل اندروید و واسط کاربری ایسوس یعنی Zen UI عرضه می‌شوند.

شرکت ایسوس در ژانویه سال ۲۰۰۸ گام بزرگی در بازسازی عملیات خود برداشت و به سه شرکت تقسیم شد. شرکت ایسوس، که بر تولید کامپیوتر و قطعات الکترونیکی تمرکز کرده است. شرکت پگاترو (Pegatron)، که فعالیت‌های آن روی تولید مادربورد و دیگر اجزای مرتبط متمرکز شده است. شرکت یونیهان (Unihan Corporation)، که تجهیزات غیر کامپیوتری مانند قالب تولید می‌کند. در سال ۲۰۱۰ شرکت پگاترون به طور کامل از شرکت ایسوس جدا شد.

باریک‌ترین نوت‌بوک جهان

شرکت ایسوس در دسامبر سال ۲۰۱۰ باریک‌ترین نوت‌بوک جهان را معرفی کرد. ایسوس مدل U36 دارای پردازنده‌ی اینتل Core i3  و Core i5 بود و تنها ۱۹ میلی‌متر ضخامت داشت.

لپ‌تاپ‌های ذن‌بوک  (ZenBook)

لپ‌تاپ‌های ذن‌بوک خانواده‌ای از سری Ultrabooks هستند که توسط شرکت ایسوس ساخته شده‌اند. نخستین  لپ‌تاپ ذن‌بوک در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. این شرکت در سال ۲۰۱۲ مدل‌های جدیدی از خانواده‌ ذن‌بوک را با صفحه نمایش لمسی به بازار عرضه کرد. اغلب این مدل لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های فوق‌العاده کم ولتاژ اینتل استفاده می‌کنند. این مدل لپ‌تاپ‌ها که از آلومینیوم براق درست شده‌اند با لپ‌تاپ‌های Aspire از شرکت Dell و Pavilion از شرکت HP و IdeaPad از شرکت Lenovo  رقابت می‌کنند.

ایسوس سبز (Green Asus)

شرکت ایسوس متعهد به ساختن آینده‌ پایدار است. این شرکت تمام جنبه‌های کسب‌و‌کار خود را بر پایه رویکردهای حامی محیط زیست بنیان‌گذاری کرده است. ایسوس نخستین مادربوردهای بدون سرب و بدون هالوژن را به بازار عرضه کرده است. همچنین نخستین  مانیتورهای تمام اچ‌دی بدون هالوژن دنیا نیز توسط ایسوس به بازار عرضه شده‌اند. این شرکت برای ارائه‌ تکنولوژی سبز در مانیتورهای LCD خود نیز از طرف مراسم Energy Star مورد قدردانی قرار گرفته است. امروزه محصولات شرکت ایسوس با هدف حفاظت از محیط زیست، کاهش مواد مضر و استفاده از مواد قابل بازیافت طراحی و تولید می‌شوند. اهداف شرکت ایسوس در این راستا عبارت‌اند از:

طراحی سبز: طراحی محصولاتی با قابلیت استفاده‌ مجدد، بازیافت و جدا کردن اجزا که میزان مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد.

تولید سبز: استفاده از روش‌های جدید برای تولید محصولاتی که فاقد سرب و هالوژن هستند.

خدمات و بازاریابی سبز: حمایت از برنامه‌های مرتبط با بازیافت و استفاده از این مزایا برای پشتیبانی کردن از سازمان‌های خیریه.

 

زندگی شخصی تی‌اچ تانگ


تی‌اچ تانگ (T.H. Tung)، در سال ۱۹۶۰ در تایوان به دنیا آمد. پدر او یک ساعت‌ساز بود و آنها در حومه‌ شهر زندگی می‌کردند. زندگی بسیار ساده‌ آنها باعث شد که تانگ دوران کودکی خود را بدون تماشای تلویزیون و تنها با بازی بیسبال بگذارند. او علاقه‌ زیادی به کتاب خواندن داشت و آثار شاعران و نویسنده‌های مشهور را مطالعه می‌کرد.

تانگ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ کامپیوتر و ارتباطات از دانشگاه ملی تکنولوژی تایپه دریافت کرد. او در دوران دانشگاه نیز علاقه‌ زیادی به خواندن کتاب داشت و حتی در برخی از کلاس‌ها شرکت نمی‌کرد تا بتواند خودش به طور مستقل کتاب‌های مورد نظرش را بخواند. او همچنین سردبیر روزنامه‌ دانشگاه بود.

تانگ فعالیت حرفه‌ای خود را از شرکت ایسر آغاز کرد و در سال ۱۹۸۹ به کمک سه تن از همکارانش شرکت ایسوس را بنیان‌گذاری کرد. او تا مدت‌ها نایب‌رئیس این شرکت بود و در حال حاضر رئیس شرکت پگاترون است.

تانگ به‌عنوان یک انسان نیکوکار نیز شناخته می‌شود و همواره از رویدادهای هنری، فرهنگی و تاریخی بسیاری حمایت مالی کرده است.

نقاط قوت و ضعف برند ایسوس

قیمت مناسب: این برند قیمت بهتری نسبت به محصول رقبای خود دارد. تقریبا می‌توان گفت هیچ برندی این مقدار از امکانات را با قیمت مناسب در اختیار شما نخواهد گذاشت.

طراحی زیبا: یکی دیگر از نقاط قوت برند ایسوس طراحی زیبا و منحصر به فرد محصولات آن است.

نوآوری: همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، مهندسان برند ایسوس همواره در تلاش هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید محصولات خلاقانه‌ای به بازار عرضه کنند.

حمایت ضعیف: یکی از نقاط ضعف برند ایسوس این است که راهنمای کاملی در وب‌سایت خود قرار نمی‌دهد و تیم پشتیبانی آن نیز ضعیف عمل می‌کنند. تا به حال گزارش‌های زیادی از عملکرد کند تیم پشتیبانی به دست آمده است. همچنین عده‌ زیادی از مشتری‌ها نیز از کیفیت پشتیبانی آنلاین این برند راضی نیستند.

 

وضعیت کنونی برند ایسوس

 

جانی شیه (Johnney Shih) رئیس شرکت و جاناتان سانگ (Jonathan Tsang) مدیرعامل اجرایی کنونی شرکت ایسوس هستند. این شرکت تایوانی در چند دهه‌ اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. همین موضوع سبب شده تا کشور تایوان به‌عنوان یکی از مهره‌‌های اصلی در این صنعت جهانی شناخته شود.

این شرکت فعالیت اولیه‌ خود را با تعدادی کارمند و ساختن مادربورد آغاز کرد اما امروزه یک شرکت پیشرو در صنایع کامپیوتری است و بیش از ۱۷ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد. این برند اغلب محصولات مرتبط با فناوری اطلاعات مانند تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر، تبلت، نوت‌بوک، سرور و تلفن‌های هوشمند را تولید کرده و به سراسر جهان عرضه می‌کند.

نوآوری کلید اصلی موفقیت شرکت ایسوس است. این شرکت هر ساله محصولات خلاقانه و جدیدی را در نمایشگاه‌های دنیا معرفی می‌کند. به‌عنوان مثال آلترابوک‌های مدل تایچی (TAICHI) که ۲ صفحه نمایشگر داشتند در زمان معرفی سر و صدای زیادی به پا کرده بودند. این شرکت تا به حال بیش از چهار هزار جایزه برای نوآوری‌های خود برنده شده و درآمد آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار گزارش شده است.

(همچنین بخوانید: توئیتر چگونه شکل گرفت؟ )

برچسب‌ها: ASUSتاریخچه برندموفقیتداستان برندایسوسبرندBrandفناورینوآوریtechnology
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.