ایران رتبه 23 جهان در ایجاد استارت‌آپ
جایگاه جهانی در اکوسیستم کارآفرینی نوپا اعلام شد؛ ۵

ایران رتبه ۲۳ جهان در ایجاد استارت‌آپ

توسط معصومه بخشی‌پور | ۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۱۷:۴۵ | ۴ دقیقه

طبق گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی، وضعیت زیرساخت‌های فیزیکی و پویایی بازار ایران مطلوب و برنامه‌های کارآفرینی دولت، زیرساخت‌های تجاری و قانونی نامطلوب ارزیابی شده‌است.

نوپانا: طبق گزارش دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM)، وضعیت کارآفرینی و نيز كارآفريني نوپا در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان در سال 2016 مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی ایران در ایجاد استارت‌آپ در بین 60 کشور عضو رتبه 23 را بدست آورده است.

وضعیت اکوسیستم کارآفرینی براساس محورهایی همچون حمایت‌های مالی کارآفرینانه، سیاست‌های حمایتی دولت، قوانین دولتی (قوانين مالیاتي و بروکراسی اداری)، برنامه‌های کارآفرینی دولت، آموزش کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، زیرساخت فیزیکی، تجاري و قانوني، بازبودن و پويايي بازار داخلی و انتقال تحقیق و توسعه، تحلیل شده‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در این محورها از نظر زیرساخت فیزیکی و پویایی بازار داخلی، وضع مطلوبی در مقایسه با سایرکشورها دارد، اما از نظر برنامه‌های کارآفرینی دولت، بازبودن بازار داخلی و زیرساخت‌های تجاری و قانونی، فاصله بسیاری با کشورهای موفق در این بخش‌ها دارد.

در این بخش، کشور امریکا و آلمان مؤلفه‌های مثبتی دارند و کشور برزیل از لحاظ رسیدن به این مؤلفه‌ها هم‌ردیف ایران است، اما کشوری مانند ترکیه در همسايگي ايران، در رده‌ای بهتر از کشور ما قرار دارد.

 در شاخص جهانی کارآفرینی مطابق با گزارش موسسه کارآفرینی و توسعه جهانی (GEDI)، رتبه كارآفريني ایران 85 اعلام شده است و این درحالی است که رتبه اول به امریکا اختصاص دارد. در اين رده‌بندي كشور استراليا در رده 7، آلمان در رده‌ 12 و كره جنوبي در رده 27 قرار گرفته است.

در اين گزارش، رتبه 49 به كشور یونان، رتبه 46 به ایتالیا و رتبه ٤٨ به چين اختصاص دارد و در رده‌هاي پايين‌تر لبنان با رتبه ٦٣ و هند با رتبه ٦٩ ديده مي‌شوند. در رده‌هاي آخر، كشور مصر با رتبه ٨١ و سنگال با رتبه ١٠٣ قرار دارند و رتبه ٨٥ براي ايران و رتبه 98 در اختیار برزیل است.

در این رده‌بندی همچنين وضعیت کارآفرینی نوپا مورد توجه قرار گرفته است. این شاخص، به درصدي از افراد بزرگسال 18 تا 64 سال اطلاق می‌شود که در حال راه‌اندازی کسب‌و‌کار بوده و یا سابقه کسب‌و‌کارهای آن‌ها از 42 ماه بیشتر نباشد.

استارتآپهای ایرانی؛ همردیف اژدهای زرد

برآوردها نشان می‌دهد که ایران از نظر استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی نوپا، در رتبه 23 قرار دارد و از وضعیتی مشابه کشور چین با رتبه 22 برخوردار است.

این بررسی‌ها حاکی از آن است که در بحث کارآفرینی نوپا، کشور سنگال و لبنان و برزیل در رده‌های پایین قرار دارند و ایران در سطح متوسط این جدول رده‌بندی است.

مطابق این گزارش، وضع ايران در «شاخص خروج از كسب‌وكار نوپا» مناسب نيست. این شاخص بدان معناست که از کسب‌وکار‌های نوپا، پس از راه‌اندازی، تعطیل شده یا به فروش برسند. در شاخص مزبور، وضعيت ایران، هم‌سطح کشورهایی مانند سنگال و لنبان است و از این حیث اوضاع برزیل بهتر از ايران ارزیابی شده است.

برچسب‌ها: ایرانجهانکسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره معصومه بخشی‌پور