سرمایه‌گذارانی که باید از آنها دوری کنید
علائم خطر در مرحله جذب‌ سرمایه؛ ۷

سرمایه‌گذارانی که باید از آنها دوری کنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۱۵:۰۰ | ۹ دقیقه

تأمین سرمایه یکی از مهم‌ترین مراحل شروع کسب‌و‌کار است و انتخاب سرمایه‌گذار نامناسب، می‌تواند یک استارت‌آپ را کاملا از مسیر اصلی خود منحرف کند.

نوپانا به نقل از زومیت: هنگامی که می‌خواهید برای استارت‌آپ خود سرمایه‌گذاران بالقوه پیدا کنید، احتمالا با موارد ناخوشایندی هم برخورد خواهید کرد. آنها به راحتی برنامه‌های شما را به هم می‌ریزند و به شرکت‌های کوچک آسیب زیادی وارد می‌کنند.

در مقابل، ممکن است با سرمایه‌گذاران فوق‌العاده‌ای روبرو شوید که پاسخگو و مفید هستند. آنها از شما سؤالاتی می‌پرسند که متعجب می‌شوید. آنها وقت شما را هدر نمی‌دهند و سعی نمی‌کنند با سرمایه‌گذاری خود به دنبال سهم‌بردن از مالکیت شرکت شما باشند.

در چنین شرایطی، وقتی شما نمی‌دانید سرمایه‌گذار چه هدف و رویکردی دارد و چقدر می‌تواند به شما کمک کند یا زیان برساند، چطور می‌توانید تصمیم درستی بگیرید؟ در مرحله جمع‌آوری سرمایه، اغلب بنیان‌گذاران در تشخیص سرمایه‌گذار خوب و بد، به مشکل برمی‌خورند.

به یاد داشته باشید شما می‌خواهید سال‌ها با این افراد کار کنید. همه ما شنیده‌ایم که برخی شراکت‌ها چقدر فرسایشی هستند. اما خبر خوب این است که اگر خوب توجه کنید، برخی از علائم خطر را می‌توانید ببینید:

۱. بیش از هر چیزی بر مدل اقتصادی شما تمرکز می‌کنند

مهم نیست که در چه زمینه‌ای کار می‌کنید؛ اگر سرمایه‌گذار از شما درباره فرمول مورد استفاده در ردیف ۱۸، ستون ۶، صفحه ۵ برنامه درآمد شرکت‌تان در ۵ سال آینده سؤال می‌کند، او را ترک کنید.

به استثنای وقتی که شرکت شما در حال رشد سریع باشد (مواقعی که اعداد و ارقام مهم می‌شوند)، از سرمایه‌گذارانی که بیش از هر چیزی بر مدل اقتصادی شما تمرکز می‌کنند، درخواست سرمایه نکنید. آنها هیچ ایده‌ای در مورد تصمیم خود ندارند.

اگر تفاهم‌نامه‌ای که برای شما ارسال می‌کنند، فهرستی بلندبالا از شروط و انتظاراتشان است، از همان اول قید آنها را بزنید.

۲. به قرارهای اولیه خود پایبند نیستند

بدترین سرمایه‌گذاران، آنهایی هستند که با شما وارد گفت‌‌و‌‌گو می‌شوند، چندین بار با شما قرار ملاقات می‌کنند، با تیم شما وقت می‌گذرانند، حتی شما را به هیجان می‌آورند و بعد ناگهان، ناپدید می‌شوند. آنها بسیار بی‌مسئولیت و بی‌توجه هستند و شما باید مدام دنبالشان بگردید. آنها بدون اینکه به شما اعلام کنند که منصرف شده‌اند، به شما پشت می‌کنند.

این نوع سرمایه‌گذاران به شما می‌گویند تفاهم‌نامه به‌زودی به دستتان می‌رسد و این «به زودی»ها همچنان ادامه دارد. با این افراد کار نکنید. اگر بعد از چند دیدار باید دنبال آنها بگردید تا پیدایشان کنید، یا اگر با وجود نمایش‌های هیجان‌انگیزشان وقت شما را بی‌هدف هدر می‌دهند، راه خود را جدا کنید و به یاد داشته باشید که به بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های دیگر هم توصیه کنید از این افراد دوری کنند.

۳. احساس فوریت نمی‌کنند

به طریق مشابه، از سرمایه‌گذارانی که پس از گذشت مدتی هیچ حرکتی مبنی بر قرارداد رسمی با شما نشان نمی‌دهند اجتناب کنید. این افراد بی‌مسئولیت هستند، به شما وعده‌ سرخرمن می‌دهند یا به شما می‌گویند تنها صبر کنید. شما این اشتباه را مرتکب نشوید و آنها را از فهرست خود خط بزنید.

بگذارید یک استثنا قائل شویم. این سرمایه‌گذاران لزوماً بد نیستند. فقط شما نباید با آنها کار کنید. گاهی اوقات واقعا مشغول و گرفتارند.

به یاد داشته باشید که همین گروه‌های کوچک، حجم عظیمی از پول را کنترل می‌کنند. آنها با عرضه اولیه سهام و معاملات دیگر، سبد‌ پروژه‌ (Portfolio) خود را تقویت می‌کنند و به قدری با تجارت خود مشغول‌اند که نمی‌توانند وقت زیادی به شما اختصاص بدهند.

۴. هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال شما قبول نمی‌کنند

سرمایه‌گذاران بد، توجهی به نقاط قوت و برنامه‌های تجاری شما ندارند. در عوض ایده‌های فراوان و مختلف به شما پیشنهاد می‌کنند و انتظار دارند با این ایده‌ها کسب‌و‌کارخود را پیش ببرید. البته ما به سرمایه‌گذاری احتیاج داریم که ما را به تفکر وا دارد، دیدگاهی قوی داشته باشد، ما را به چالش بکشد و چشم‌اندازهای جدیدی به ما پیشنهاد دهد؛ ولی هنگامی که یک سرمایه‌گذار ایده‌های بسیار مختلفی برای پیشبرد امور با شما در میان می‌گذارد، مشخصا به برنامه‌های شما توجهی ندارد یا اصلا آنها را درک نکرده است. شما به پشتیبانی چنین سرمایه‌گذاری نیاز ندارید.

۵. آنها برای نوآوری شما ارزشی قائل نیستند

اگر با یک تیم سرمایه‌گذاری برخورد کردید که ظاهر خوبی دارد، اما همیشه در مسیر مشابهی حرکت کرده است و پروفایل سرمایه‌گذاری یکنواخت و بدون تنوعی دارد، آن را به عنوان زنگ خطر در نظر بگیرید. همچنین از سرمایه‌گذارانی که خودشان دستی در دنیای کسب‌و‌کار ندارند پرهیز کنید. ظاهر خوب سرمایه‌گذاران نباید شما را فریب‌ دهد. به دنبال افرادی باشید که خودشان هم قبلا کار اجرایی داشته‌اند و دنیای واقعی کسب‌و‌کار را می‌شناسند.

همچنین بخوانید:(پنج قانون مالی تامین استارت آپ ها)

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌سرمایه‌گذارInvestmentBusinessکسب‌و‌کارطرح کسب‌وکارسرمایه‌گذاریstartup
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.