آشنایی با مسائل حقوقی، گره‌گشای فعالیت استارت‌آپ‌ها است
رئیس هیئت‌مدیره موسسه حقوقی عصر نوین: ۸

آشنایی با مسائل حقوقی، گره‌گشای فعالیت استارت‌آپ‌ها است

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۱۲:۳۰ | ۵ دقیقه

محمدرضا نصراللهی: آشنایی با قوانین حقوقی تجارت الکترونیک و کمک گرفتن از افراد متخصص و آگاه در این زمینه، کلید موفقیت استارت‌آپ‌ها است.

نوپانا: محمدرضا نصراللهی، رئیس هیئت‌مدیره موسسه حقوقی عصر نوین درباره لزوم بروز رسانی قوانین حوزه کسب‌وکار به خبرنگار نوپانا گفت: «آینده تجارت کشور به توسعه کسب‌وکارهای نوپا متمایل است و لازم است جامعه حقوقی نیز با کمرنگ شدن فضای سنتی، در مسیر تصویب قوانین حقوقی مدرن کسب‌وکار حرکت کند. امروزه تجربه کشورهای توسعه‌یافته حاکی از تغییر ماهیت مشاغل به کسب‌وکارهای اینترنتی است.»  

نصراللهی افزود: «با تغییر ماهیت مشاغل از سنتی به مدرن، لازم است کسب‌وکارهای جدید در زمینه‌های مختلف حقوقی از جمله قوانین تجارت الکترونیک، حقوق آی‌تی، حمایت از مالکیت معنوی و قرارداد‌ها حمایت شوند و این مهم جز با کار کارشناسی‌شده و تحقیقات گسترده مجموعه‌هایی که به صورت تخصصی هم با امور قضایی‌ ـ ‌حقوقی و هم با مسائل آی‌تی آشنایی دارند میسر نمی‌شود.»

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: «استارت‌آپ‌ها اغلب با مشکلات متعددی چون اخذ مجوزهای گوناگون٬ فیلترینگ و همچنین عدم آشنایی با مقررات این حوزه مواجه هستند و حل این مشکلات نیازمند مطالعه قوانین و کمک گرفتن از افراد آگاه به حقوق تجارت الکترونیک توسط استارت‌آپ‌ها است.»

رئیس هیئت‌مدیره موسسه حقوقی عصر نوین درخصوص نحوه فعالیت‌های این موسسه با هدف کمک به استارت‌آپ‌ها گفت: «در این مجموعه با انجام مطالعات و پژوهش‌های تخصصی و استفاده از نظرات اساتید محترم دانشگاه، مشاورین حقوقی، وکلای مجرب دادگستری و کارشناسان فنی، نیازهای حقوقی شرکت‌های آی‌تی و کسب‌وکارهای اینترنتی را بررسی می‌کنیم؛ سپس با دسته‌بندی کردن شرکت‌های آی‌تی و پیش‌بینی تمام نیازهای حقوقی آنها به کمک یک تیم مجرب و حرفه‌ای که به مسائل حقوقی، آی‌تی و امور قضایی آگاه هستند، سعی می‌کنیم تا موانع پیش روی استارت‌آپ‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله امور ثبت شرکت و اخذ مجوزهای اختصاصی، تنظیم قراردادها، همخوانی حقوقی بیزینس‌پلن‌ها با قوانین ناظر و قوانین کسب‌وکارهای اینترنتی را برطرف کنیم. ما کمک می‌کنیم که استارت‌آپ‌ها با برخوردار شدن از حمایت‌های حقوقی، به مشکلات قانونی برخورد نکنند و از بن‌بست‌های حقوقی مصون بمانند.»

نصراللهی خاطرنشان کرد: «از مشکلاتی که شرکت‌های استارت‌آپی با آن مواجه هستند این است که اکثر آنها به دلیل عدم آشنایی تخصصی با قوانین کسب‌وکار، در روند کار به مشکل بر می‌خورند. البته این امر کاملا طبیعی است چرا که هنگام ظهور یک کسب‌وکار نوظهور فناورانه در فضای بازار، تنظیم قوانین مرتبط با آن با تاخیر همراه است؛ به همین دلیل مدتی پس از شکل‌گیری مشاغل جدید، قوانین مربوط به آن تصویب می‌شوند. البته باید گفت این شرایط نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا وجود دارد. در حال حاضر متخصصان آگاه به حوزه حقوقی و آی‌تی برای حل این معضل وارد عمل شده‌اند و با رفع موانع موجود به ادامه مسیر فعالیت استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند.»

 (همچنین بخوانید: دولت‌ها باید فضا را برای فعالیت گسترده استارت‌آپ‌ها فراهم کنند)

برچسب‌ها: startupقوانین فیلترینگاستارت‌آپحقوق فناوری اطلاعاتکسب‌و‌کارایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.