چه میزان خسارت در حادثه پلاسکو به کسب‌وکارها وارد شد؟
تاثیر منفی بر اشتغال و اقتصاد ۸.۷

چه میزان خسارت در حادثه پلاسکو به کسب‌وکارها وارد شد؟

توسط نرگس محمدی | ۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۲:۲۳ | ۴ دقیقه

طبق آخرین اعلام رئیس اتاق اصناف ایران، میزان خسارت حادثه پلاسکو تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآوردشده است.

نوپانا:حادثه ساختمان پلاسكو علاوه بر خسارات جانی غیرقابل جبران که برای قهرمانان آتش‌نشان و برخی از کسبه به‌همراه داشت، تاثیر منفی قابل توجهی برکسب‌وکار، اشتغال و اقتصاد حوزه پوشاک برجای گذاشته است.

پلاسکو نقش یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های تجاری کشور در حوزه پوشاک را ایفا می‌کرد. براساس محاسبات و آمار اعلام شده این مجتمع شش درصد از کل اشتغال صنعت پوشاک کشور را به خود اختصاص داده بود.

همچنین طبق آمارهای رسمی، فروریختن این ساختمان 53 ساله سبب از بین‌رفتن حدود 3 هزار فرصت شغلی و همچنین 560 بنگاه کارآفرین، واحد تولیدی و تجاری شده است که این آمار گویای تاثیر اقتصادی این حادثه در صنعت و اقتصاد حوزه پوشاک است.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، واحدهای تولیدی مجتمع پلاسکوی پایتخت به‌صورت 100 درصد پوشاک داخلی تولید می‌کردند و ارزش اجناس هر واحد تولید به‌طور میانگین، حدود 200 میلیون تومان بوده است.

مسلما عدم توجه به بافت فرسوده و ناایمن این ساختمان سبب بروز این حادثه تلخ انسانی و اقتصادی شده است ولی مطمئنا دلایلی دیگر چون نظام سنتی توزیع در بازارپوشاک نیز سبب افزایش خسارات اقتصادی در این حادثه است.

در نظام سنتی، تولید و توزیع در یک مکان صورت می‌گیرد، این در حالی است که روش‌های جدیدی در دنیا مورد استفاده قرار می‌‌گیرند که بازه چند برابری دارند. روش‌های دیجیتالی و اینترنتی که این روزها در مراکز بزرگ و شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد مانع خسارت‌ها و آسیب‌های بی‌شماری به تولیدکنندگان خواهد شد.

به اعتقاد یکی از کارشناسان صنعت پوشاک، اگر توزیع کالا به‌صورت مویرگی و مدرنیزه انجام می‌شد، در چنین حوادثی خسارت‌های بسیار سهمگین بر بدنه تولیدکنندگان داخلی وارد نمی‌شد.

بسیاری از تجهیزات و کالاها در پلاسکو که ارزش آنها طبق آخرین برآورد اعلام شده از سوی رئیس اتاق اصناف حدود 1500 میلیارد تومان است، در سیستم ناقص سنتی توزیع در میان زبانه‌های آتش و ریزش ساختمان از بین‌رفتند.

نکته قابل تامل دیگر در این اتفاق این است که طبق گزارش شرکت‌های بیمه، صرفا حدود 25 درصد از واحدهای تجاری و تولیدی ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه بوده‌اند که بعضا به‌دلیل پایین اعلام کردن سرمایه برای عدم پرداخت حق بیمه واقعی، دارای پوشش‌های ناکافی از 50 میلیون تومان تا چند صد میلیونی بوده‌اند که جمعا از سوی شرکت‌های بیمه کمتر از 40 میلیارد تومان تعهد برای این ساختمان تجاری و تولیدی بیمه شده‌است.

امید است پیش از رخ‌ داد حوادث این‌چنینی، علاوه بر تدابیر ایمنی و بیمه، بازنگری در شیوه و چارچوب کسب‌وکارهای سنتی نیز ایجاد شود تا با استفاده هرچه بیشتر از فناوری و روش‌های نوین کسب‌وکار علاوه بر رشد و بهبود این کسب‌وکارها خسارت احتمالی در بروز حوادث ناگهانی نیز به حداقل برسد.   

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کاربازارخدمات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نرگس محمدی

نرگس محمدی

نرگس محمدی دانش آموخته فیزیک و دانشجوی مدیریت (MBA) دانشگاه تهران است. او از سال 1391 در کنار پژوهش در حوزه فناوری نانو به خبرنگاری و نویسندگی در حوزه علم و فناوری پرداخته است.