چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟
قسمت دوم ۸

چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۱۱:۰۰ | ۶ دقیقه

کارگاه چگونگی ارائه به سرمایه‌گذاران توسط مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برگزار شد.

نوپانا: همانطور که در قسمت پیشین این مطلب گفتیم، کارگاه چگونگی ارائه به سرمایه‌گذار، با سخنرانی مهشید خسروی در مرکز فاوا با موضوعاتی همچون زمان ارائه به سرمایه‌گذار، چگونگی جذب سرمایه، دیدگاه‌های مختلف سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها و موارد لازم جهت ارائه به سرمایه‌گذار برگزار شد. در این مطلب به ادامه شرح موضوعاتی که در این کارگاه مطرح شدند می‌پردازیم:

جذب سرمایهگذار

به گفته مهشید خسروی، درکشور ما تعداد زیادی سرمایه‌گذار خطرپذیر وجود ندارد، به همین دلیل پیدا کردن سرمایه‌گذار واقعی که ریسک سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها را بپذیرد، سخت است. سرمایه‌گذاران سنتی وقتی ارقام بالای سود را می‌شنوند، مشتاق به سرمایه‌گذاری می‌شوند ولی نگاه ‌سرمایه‌گذار خطرپذیر را ندارند و سعی می‌کنند استارت‌آپ را در ساختار شرکت خود جا دهند. این سرمایه‌گذاران اکثرا به ارزش استارت‌آپ توجه نمی‌کنند و روش سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها را بلد نیستند.

چه مواردی جهت ارائه به سرمایه‌گذار، الزامی است؟

خسروی در این‌باره توضیح داد: «در ایران، مهم‌ترین عنصر سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، تیم است. تیم خوب خیلی کم است و حتی بعضی سرمایه‌گذاران فقط به تیم توجه دارند تا ایده و سایر موارد. در گذشته زیاد به تیم توجه نمی‌شد؛ مثلا استارت‌آپ مامان‌پز تک نفره شروع کرد، اما امروزه داشتن تیم خوب نقش پررنگی در تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ شما دارد. پس سعی کنید همراه با تیم یا هم‌موسس‌های خود در جلسه شرکت کنید.»

او همچنین ادامه داد: «در ابتدا از ارزش استارت‌آپ و چگونگی راه‌‌حل خود حرف بزنید. اگر رقیبی در این حوزه دارید، معرفی کرده و تفاوت و مزیت‌های خود را نسبت به آنها بگویید. از روش درآمدی و بازار هدف استارت‌آپ خود گفته و پیش‌بینی و نیاز مالی خود را حتما ذکر کنید. مقدار پول دریافتی و در مقدار سهمی که برای مشارکت در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. اگر در این مدت درآمدی داشته‌اید، بگویید و آن را اثبات کنید اما مقدار پول مورد نیاز را کاهش ندهید. زمان‌بندی کسب‌وکارتان را در بازه ۳ ساله مشخص کنید.»

تعهدات میان سرمایه‌گذار و استارت‌آپ چگونه اتفاق میافتد؟

خسروی با اشاره به تنوع اعتبارات، گفت: «در قرارداد بین سرمایه‌گذار و استارت‌آپ، تعهدات محکمی از استارت‌آپ گرفته می‌شود، اما می‌توان گفت بهترین نوع تعهدات، تعهد قلبی بین استارت‌آپ و سرمایه‌گذار برای انجام کار است.»

او افزود: «سعی کنید قبل از ارائه، روش‌های ارزش‌گذاری را مطالعه کنید و با دانش و ادبیات سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار اقدام کنید.»

مهشید خسروی در ادامه صحبت‌های خود به برنامه مالی استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: «برنامه مالی ۳ سال آینده استارت‌آپ خود را در قالب یک فایل اکسل یا قالب‌های مناسب دیگر نشان دهید. در این فایل به ریز هزینه‌ها از جمله حقوق پرسنل و کارمندان، هزینه اینترنت، هزینه آب و برق، درآمد حاصل شده، زمان رسیدن به نقطه سربه‌سر و زمانی که استارت‌آپ به سوددهی می‌رسد حتما اشاره کنید.»

(همچنین بخوانید: همه حامیان استارت‌آپی)

برچسب‌ها: جذب سرمایه گذارسرمایه گذاراناستارت‌آپزمان سرمایه گذاریسرمایه گذاری خطرپذیربرنامه مالی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.