پیش از راهاندازی یک استارتآپ باید از خودتان سؤالهایی بپرسید. اگر این سؤالها به جای اینکه شما را بترسانند هیجانزده کردند؛ آنگاه مطمئن باشید که دنیای استارتآپ محل خوبی برای شما است.
نوپانا به نقل از اقتصاد آنلاین: کارآفرینی چالشهای بسیار زیادی دارد و ریسککردن در آن به اندازهای بالا است که بعضیها آن را با مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک مقایسه میکنند. افرادی که وارد دنیای استارتآپ و کارآفرینی میشوند تشنه آدرنالین هستند؛ اما از همه مهمتر اینکه دوست دارند تحت شرایط سخت به رویاهایی برسند که برای خیلیها دستنیافتنی هستند.
زندگی استارتآپی، سریع و پر از تصمیمگیریهای کوچکی است که یا به پیروزی میرسند یا منجر به شکستخوردن میشوند. به طور خلاصه میتوان گفت که شور و اشتیاق، کار سخت، پشتکار، کار تیمی و بهترین استفاده از منابع، مواردی هستند که باعث موفقیت یک استارتآپ میشوند.
استارتآپ نیز مانند مسابقات ورزشی است و هر کسی نمیتواند در آن ها شرکت کند. اگر قصد دارید کسبوکار خودتان را از طریق استارتآپ راهاندازی کنید، بهتر است که پیش از انجام این کار از خودتان یک سری سؤال بپرسید. اگر این سؤالها به جای اینکه شما را بترسانند هیجانزده کردند؛ آنگاه مطمئن باشید که دنیای استارتآپ محل خوبی برای شما خواهد بود.
۱- آیا برای کار سخت آماده هستید؟
اگر سریال سیلیکونولی را مشاهده کرده باشید، متوجه میشوید که کاراکترهای این سریال بیشتر زمان خود را با صحبتکردن و کارهای بیهوده تلف میکنند و با توجه به این سریال، به نظر میرسد که راهاندازی یک استارتآپ نیازی به کار و تلاش سخت ندارد. شاید در دنیای سریال این سبک زندگی بتواند یک استارتآپ را مدیریت کند؛ اما در دنیای واقعی این طور نیست. شما برای اینکه در دنیای استارتآپ دوام بیاورید باید هر روز از صبح تا شب برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.
شما حتی در اوقات فراغت خودتان نیز باید دائما اطلاعاتتان را به روز کنید تا از دیگران عقب نمانید. در هر مرحلهای که باشید، باید خودتان را برای انجام هر کاری آماده کنید. به عبارتی باید از منطقه راحتی خود بیرون بیایید و حتی گاهی اوقات خودتان برای دیگران قهوه یا چای درست کنید و شرکت را تمیز کنید. کار کردن در یک استارتآپ یعنی باید به هر قیمتی موفق شوید. به همین دلیل باید این موضوع را با خانواده خود نیز در میان بگذارید و برایشان توضیح دهید که چرا نمیتوانید وقت بیشتری به بودن در کنار آنها اختصاص دهید.
۲- در مورد هدفتان چقدر شور و اشتیاق دارید؟
منظور این نیست که چقدر دوست دارید پولدار شوید. منظور این است که چقدر برای واردشدن به دنیای استارتآپ هیجان دارید و نسبت به کاری که میخواهید انجام دهید، چقدر شور و اشتیاق دارید؟ مهم نیست موضوع استارتآپ شما این است که بخواهید راه جدیدی برای حمل و نقل و متصلکردن دنیا به هم اختراع کنید یا اینکه یک محصول پزشکی را توسعه دهید یا اینکه قصد ارائه نرمافزار جدیدی دارید، مهم این است که باید به کارتان علاقه داشته باشید. شور و اشتیاق منبع تغذیه شما است و اگر نباشد، نمیتوانید نوآوری داشته باشید و مسائل اجتناب ناپذیری را که برایتان پیش میآید، حل کنید.
۳- آیا تیم خوبی دارید؟
در یک استارتآپ شما بیشتر زمان خود را با شرکای تجاری و همکارانتان سپری خواهید کرد؛ پس بهتر است که مشکلی با آنها نداشته باشید. زمانی که میخواهید با آنها مصاحبه کنید، سعی کنید علاوه بر صحبتکردن در مورد مسائل حرفهای، بیشتر با آنها معاشرت کنید و در مورد خصوصیات اخلاقیشان تحقیق کنید. با آنها به یک پیادهروی بروید یا یک فنجان قهوه با هم میل کنید. سعی کنید با آنها و دیگر همکارانتان دور هم جمع شوید و ببینید دیگران در موردشان چه نظری دارند؟ میتوانند با آنها همکاری کنند و به ارزش های آنها احترام بگذارند یا خیر؟ یک محصول عالی ممکن است با شکست مواجه شود؛ اما یک تیم خوب همیشه راهی به سمت موفقیت پیدا میکند.
(همچنین بخوانید: مشارکت نیروی کار، کلید موفقیت استارتآپهای مشهور)
۴- آیا منابع ضروری را تهیه کردهاید؟
هر استارتآپی برای اینکه به موفقیت برسد باید بودجه کافی و منابع ضروری را در اختیار داشته باشد. به عنوان مثال اگر به دنبال یک بازاریاب برای تبلیغ محصولات خود هستید اما میبینید که همکارانتان با این ایده مخالف هستند و فکر میکنند محصول تولیدشده نیازی به تبلیغات ندارد و این کار هزینه اضافه برای شرکت دارد، بهتر است که شما هم پیگیر این موضوع نشوید. جو محیطی که در آن کار می کنید، توانمندیها و مهارتهایتان همگی در موفقیت شما تأثیرگذار هستند.
۵- آیا امکان موفق شدن وجود دارد؟
اگر فکر میکنید استارتآپتان میتواند با فیسبوک رقابت کند، بهتر است کمی بیشتر به این موضوع فکر کنید. یک استارتآپ زمانی به موفقیت میرسد که ایده آن جدید باشد یا رقبای ضعیفی در این مسیر داشته باشد. ایدههای جدید به اندازهای زیاد هستند که شما میتوانید مسیر خودتان را به راحتی پیدا کنید؛ اما فراموش نکنید که گاهیاوقات حتی با ارائه ایده جدید هم نمیتوان به موفقیت رسید. حدود ۷۰ درصد از استارتآپها در مرحله تأمین بودجه و جذب سرمایهگذار با شکست مواجه میشوند و از ادامه مسیر بازمیمانند.
سخن آخر
در راهاندازی یک استارتآپ تکیهکردن به شانس نمیتواند عامل موفقیت باشد؛ زیرا شانس یک اتفاق پیشبینی نشده است. اما انجام دادن ریسکهای حسابشده همان چیزی است که زندگی را هیجانانگیز میکند و برای افرادی که به این سبک زندگی علاقه دارند، استارتآپ بهترین فعالیتی است که میتوانند انجام دهند.
(همچنین بخوانید: نقشه راه آغاز یک استارتآپ)