اینترنت نسل چهارم، با گسترش خود چه تاثیری روی اقتصاد دارد؟
پیامدهای اقتصادی ورود 4G به ایران ۷

اینترنت نسل چهارم، با گسترش خود چه تاثیری روی اقتصاد دارد؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۱۵:۰۰ | ۷ دقیقه

درآمد بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 نوپانا به نقل از زومیت : ورود 4G به ایران به صورت عمومی در سال ۲۰۱۴ انجام شد. طبق آخرین اخبار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ثابت و سیار کشور تا پایان مهر سال گذشته ۳۶ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۵۷۰ نفر است. ۷۴ درصد از کل کاربران از اینترنت گوشی خود برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند و تنها ۸.۴ درصد از کاربران از اینترنت همراه خدمات نسل چهارم استفاده می‌کنند. از زمان راه‌اندازی نسل چهارم اینترنت همراه نزدیک به سه سال می‌گذرد، با این حال اپراتورهای ایرانی توانستند زودتر از یک ‌سال‌و‌نیم گذشته آن را اجرایی کرده و خدمات دهند. در برخی کشورها اینترنت نسل ۵ به شکل آزمایشی در حال اجراست؛ با این حال هنوز استانداردهای آن نهایی نشده است. انتظار می‌رود در طی ۵ سال آینده، بازار همچنان در تصاحب 4G باشد.

نسل چهارم چه تفاوت‌هایی با نسل قبل خود دارد؟

چهارمین نسل تکنولوژی‌های مخابراتی برای ارسال و دریافت اطلاعات، از لحاظ ساختار تفاوت چندانی با نسل قبل از خود ندارد؛ اما از نظر افزایش در سرعت، حجم داده تبادلی و توان ارائه خدمات به کاربر با نسل قبل خود متفاوت است. هر دکل 3G در هر لحظه تنها امکان خدمت‌رسانی به ۶۰ الی ۱۰۰ کاربر را دارد، در حالی که این تعداد برای هر دکل 4G LTE بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ کاربر است.

ما در چه رتبه‌ای هستیم؟

آمار شرکت اوپن سیگنال (OPENSIGNAL) در زمینه‌ تحلیل وضعیت ارتباطی با بررسی ۱۷ میلیارد داده نشان می‌دهد کره‌جنوبی در میزان پوشش آنتن‌های 4G با کسب ضریب نفوذ ۹۵.۷ درصد در مقام اول رده‌بندی و سنگاپور با در اختیار داشتن سریع‌ترین شبکه LTE با میانگین سرعت ۴۵.۸۶ Mbps در جایگاه بعدی قرار دارد. (میانگین سرعت اینترنت نسل چهارم در دنیا ۱۷.۴Mbps است). در این رده‌بندی ایران مقام هفتاد و یکم را از نظر سرعت دسترسی به اینترنت نسل چهارم دارد.

قابلیت‌های اینترنت نسل چهارم یا 4G چیست؟

با استفاده از این تکنولوژی امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی باکیفیت HD، بازی به ‌صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از اپلیکیشن و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده وجود دارد.

(همچنین بخوانید: ابزارهایی برای انقلاب در کسب‌وکارهای نوپا)

سرمایه‎‌گذاری در حوزه‌ نسل چهارم اینترنت

به گفته معاون وزیر ارتباطات، درآمد بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بیش از صد هزار اپلیکیشن اندرویدی در کشور تولید و ۲۲ هزار گروه توسعه‌دهنده اپلیکیشن و صد هزار شغل در این بخش ایجاد شده است.

بسیاری از کاربران برای استفاده از اینترنت، موبایل را جایگزین لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی کرده‌اند و بسیاری از میان‌سالان به واسطه‌ سهولت استفاده از اینترنت همراه به کاربران اینترنت پیوسته‌اند. همزمان با راه‌اندازی نسل ۴.۵ اینترنت همراه، تعداد کاربران در فروردین امسال ۲.۹ برابر مدت مشابه در سال گذشته شده‌ است. رشد فزاینده مصرف اینترنت از اوایل سال ۹۲ آغاز شده و از آن زمان تاکنون به دلیل رونمایی از اپلیکیشن‌های جدید، توسعه تعداد کسب‌وکارهای خدماتی بر بستر اینترنت همراه و... مصرف دیتا حدود ۴۲۶ درصد رشد کرده است. این افزایش تقاضا می‌تواند به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه ICT این اطمینان خاطر را بدهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه‌پذیر است. این سرمایه‌گذاران می‌توانند در راستای توسعه زیرساخت‌های اینترنتی درصدد راه‌اندازی مرکز داده‌ها و رایانش ابری برآیند .

محسوس‌ترین آثار اقتصادی راه‌اندازی نسل‌های جدید اینترنت همراه در تقویت تجارت الکترونیک قابل مشاهده خواهد بود. این تکنولوژی فرصتی برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌های این حوزه فراهم می‌کند تا به موارد مثبتی مانند ایجاد شغل و درآمدزایی در این حوزه برسند.

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده است، در یک سال اخیر ۱۲۷۷ استارت‌آپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده و از این طریق ۲۵۰۰ واحد کسب‌وکار مرتبط با این فعالیت شکل گرفت.

۴ استارت‌آپ ایرانی در این زمینه که در سه یا چهارسال گذشته وجود نداشتند، در حال حاضر فروشی بیش از ۴هزار میلیارد تومان دارند. بی شک مهم‌ترین عامل شکل‌گیری و توسعه این استارت‌آپ‌ها فراگیر شدن اینترنت در بین کاربران بوده است.

(همچنین بخوانید: اپراتورهای اینترنت برای ورود به فرابورس آماده‌اند)

برچسب‌ها: اینترنتارتباطات4Gنسل چهارمICT
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.