مهارت‌های کلیدی یک مدیر استارت‌آپ
در عرصه رقابت، پیشتاز باشید ۶.۴

مهارت‌های کلیدی یک مدیر استارت‌آپ

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۱۳:۱۳ | ۱۱ دقیقه

یکی از سخت‌ترین کارها در دنیای کسب‌و‌کار، به‌دست‌ آوردن طیف گسترده‌ای از مهارت‌های مورد نیاز برای کسب موفقیت و رشد استارت‌آپ است.

نوپانا به نقل از مجله آموزشی راکت: در دنیای کسب‌و‌کار و ارتباطات، داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌های کلیدی برای همه عوامل کار امری ضروری به نظر می‌رسد. عناوین مختلفی نظیر مدیر اجرایی ارشد، مدیر برنامه‌ها، سردسته‌ گروه تماشاچیان و تشویق‌کنندگان، سرپرست فروشندگان، مدیر ارشد بخش سرمایه‌گذاری، مدیر ارشد واحد ارتباطات، رییس صرافی و بسیاری عناوین دیگر، به واسطه‌ نقش مدیر‌عامل استارت‌آپ فعال می‌شوند. شاید یکی از سخت‌ترین کارها در دنیای کسب‌و‌کار، به‌دست‌آوردن طیف گسترده‌ای از مهارت‌های مورد نیاز برای کسب موفقیت و رشد استارت‌آپ است. این یکی از دلایلی است که تنها ۱۰ درصد از استارت‌آپ‌ها موفق می‌شوند، چرا که موفقیت یک استارت‌آپ، نیازمند یک فرد واقعا خاص است که ترکیب مناسبی از مهارت‌ها را داشته باشد و به عنوان مدیری که تمام نقاط ضعف و قوت کار را می‌شناسد عمل کند.

در ادامه به مهارت‌های کلیدی یک مدیر استارت‌آپ می‌پردازیم که هر مدیر استارت‌آپ باید به آنها مسلط باشد:

۱. ایجاد چشم‌انداز کاری برای شرکت

برای ایجاد یک چشم‌انداز روشن و واضح، شما به یک حس قوی نسبت به حرفه و پیشه و رقبایتان نیاز دارید. در واقع این نخستین گام برای ایجاد یک طرح کسب‌و‌کار و ایجاد یک استارت‌آپ موفق است. مثلا برای شروع یک کسب‌و‌کار در حوزه‌ گردشگری، گفتن عبارت «ما در حال‌ساخت یک وب‌سایت مسافرتی بزرگ هستیم» کافی نیست، زیرا هزاران وب‌سایت از این دست، در دنیای کسب‌و‌کار فعالیت می‌کنند. بنابراین شما باید یک چشم‌انداز از شیوه‌های منحصربه‌فرد و رقابتی از راه‌حل‌های رایج در بازار کسب‌وکار برای خودتان شکل دهید. مثلا در همین حوزه گردشگری می‌توانید این گونه بگویید که ما درحال ساخت یک وب‌سایت بزرگ مسافرتی هستیم که سفر کردن را آسان می‌کند.

در این صورت شما برای خود یک چشم‌انداز ایجاد کردید و آن سفر کردن آسان است و حالا نوبت می‌رسد به تحقیق و توسعه در این زمینه به‌گونه‌ای که باعث موفقیت شما شود.

۲. نظارت بر روند بازار کسب‌وکار

وظیفه‌ یک مدیرعامل با ایجاد و هدف‌گذاری یک چشم‌انداز به پایان نمی‌رسد. او باید دائما در راس روند رقابت و بازار حرفه‌اش باشد و آن را هدایت کند و به حرکت وا دارد. مثلا شرکت آی‌اکسپلور که به‌عنوان یک نمونه‌ موفق از نوبنیاد‌ها و توسط نگارنده در حیطه‌ شرکت‌های خدمات مسافرتی خلق شده است، پس از تاثیرات اقتصادی حادثه‌ یازده سپتامبر، روند تکاملی دیگری را نسبت به سایر شرکت‌های مسافرتی پیمود، و تلاش کرد تا در شرایط سخت اقتصادی که میزان مسافرت‌ها کاهش یافته بود، به یک حاشیه‌ سود دیگر دست یابد و یک منبع درآمد آنلاین برای خود فراهم کند تا مادامی که مردم در سفر نیستند نیز از راه تبلیغات آنلاین سود به‌دست آورد. کار مهم مدیرعامل یک شرکت این است که به طور مداوم در طول زمان به اقتصاد، صنعت، بازار و جنبش‌های رقابتی آن چشم بدوزد و تصمیمات درست بگیرد تا شرکت خود را در هر زمانی به سود‌رسانی برساند. مدیر موفق کسی است که باتوجه به شرایط بالا، تعامل لازم با همکارانش را داشته و در جهت بهبود وضعیت شرکت و بازار هدفش حرکت کند.

۳. تمرکز افراد شرکت‌تان را روی هدف مشابه متمرکز کنید

یکی دیگر از وظایف مدیرعامل شرکت، اطمینان یافتن از این موضوع است که یک چشم‌انداز شفاف از اهداف شرکت برای همه‌ کارکنان وجود دارد و آنان همگی در همان جهت مشخص اهداف شرکت فعالیت می‌کنند. بنابراین، مدیرعامل شرکت نه تنها عامل ارتباطی چشم‌انداز شرکت با تک‌تک اعضا است، بلکه عامل وفاق و اجماع نظر در دیدگاه‌ها و اهداف سازمان نیز هست. یعنی باید طوری چشم‌انداز و هدف را شفاف کند که فعالیت کارکنان در جهت هدف شرکت تنظیم شود. به بیان دیگر شما هرگز در کارتان موفق نمی‌شوید مگر اینکه تیم شما احساس کنند به دیدگاه‌های آنان نیز در راستای اهداف شرکت توجه شده است و هیات مدیره پس از گوش سپردن به ایده‌های خوب آنان روی یک هدف مشخص متمرکز شده است. در واقع این یک اصل است که کارکنان مانند اعضای یک بدن، اعضای آن شرکت هستند که هرکدام باید در جهت هدف شرکت حرکت کنند و این امر جز با اهمیت‌دادن و تقویت کارکنان میسر نیست.

۴. ایجاد انگیزه

پس از تنظیم یک چشم‌انداز و متمرکز کردن همه‌ افراد روی آن هدف، زمان آن فرا می‌رسد که از بالا تا پایین سازمان را با تشویق، به ادامه‌ مسیر امیدوار کنید. باید افراد سمی و مایوس‌کننده در سازمان را از اتاق کار خودتان و همکاران‌تان هرچه سریع‌‌تر دور کنید. زیرا در این شرایط شما نیاز به نیروهای مثبت و پیش‌رونده دارید و باید با علم و آگاهی به همه‌ اعضا هیجان و انگیزه‌ لازم را بدهید. بنابراین داشتن مهارت‌های انگیزشی یکی از مهارت‌های بسیار مهم و حیاتی برای مدیرعامل یک شرکت استارت‌آپ است. اگر دانش کافی دارید و نیز هدفی مشخص برای شرکت در نظر گرفتید، این شور و علاقه است که باعث رشد سریع شرکت و در نتیجه سود‌آوری و گسترش آن می‌شود.

۵. مدیریت بودجه و تنظیم آن برای اهداف اصلی شرکت

بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی، زمانی که به یک نقدینگی نسبی می‌رسند، دست به خرج‌های اضافی می‌زنند. اما در واقع این نقدینگی باید در جهت رشد و افزایش نیروی انسانی متخصص و نیز افزایش سطح تکنولوژی در شرکت خرج شود و قسمتی نیز مربوط به خرج‌های اضافی مانند تشویقی و خرید دکور و.... . اگر مدیر یک شرکت نتواند منابع مالی خود را به درستی مدیریت کند، آن شرکت در نهایت محکوم به شکست است. همان‌طور که هدف‌های شرکت را مشخص کردید، برای آنها بودجه‌ای معین تعیین کنید، زیرا اگر به بخشی، بیش از حد پول تزریق کنید، قسمت‌های دیگر با کمبود بودجه مواجه‌شده و دچار اختلال می‌شوند. در یک شرکت استارت‌آپی، مدیریت منابع مالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

(همچنین بخوانید: مدیران برتر چگونه به کارهای روزانه خود، رسیدگی می‌کنند؟)

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌مهارتمدیریتکسب‌وکارmanagementایجاد انگیزه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.