بازی کارآفرینی
ورود صنعت بازی‌سازی به حوزه کسب‌وکار ۸.۷

بازی کارآفرینی

توسط محمد حاجی‌علی همدانی | ۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۱۱:۰۰ | ۸ دقیقه

صنعت بازی‌سازی، راه خود را به حوزه کارآفرینی نیز باز کرده است؛ به گونه‌ای که هر شخص می‌تواند با کمک آن به کارآفرین موفق‌تری تبدیل شود.

نوپانا: در نگاه اول دیدن کلمه "بازی" در کنار "کارآفرینی" شاید عجیب به‌نظر برسد و این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چگونه ممکن است کارآفرینی را بازی کرد؟ مگر کارآفرینان وقتی برای بازی دارند؟

در جواب این سوالات می‌توان گفت که این موارد بسیار هم دور از ذهن نیست؛ چرا که بازی‌سازی را به جرأت می‌توان به‌عنوان موفق‌ترین و با نفوذترین صنعت در زمینه‌های مختلف یاد کرد.

به گزارش نوپانا، این صنعت به‌طور جذاب و متعامل، راه خود را به حوزه کارآفرینی نیز باز کرده است؛ به گونه‌ای که هر شخص می‌تواند با کمک آن به کارآفرین موفق‌تری تبدیل شود.

چرا بازی؟

بازی‌ها به دلیل سرگرم‌کننده بودن و جذابیت گرافیکی و ایجاد ارتباطی صمیمی با کاربر خود، از سال‌ها پیش طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند. از جمله این طرفداران می‌توان به کودکان زیر ۱۵ سال اشاره کرد.

طبق مشاهدات، کودکان در این سن بسیار مستعد یادگیری هستند، اما رده سنی کاربران بازی‌ها محدود نیست و می‌توان آن را به بازه ۲ تا ۹۹ سال تعمیم داد! به جرأت می‌توان گفت درصد بالایی از جمعیت جهان به بازی‌ها علاقه‌ دارند و یا حداقل یک‌بار در طول زندگی درگیر یک بازی شده‌اند.

این موضوع وسعت نفوذ بازی‌ها در زندگی اکثر مردم جهان را نشان می‌دهد که نمایانگر دسترسی به یک جامعه آماری وسیع است. با توجه به سبک بازی‌ها، آن‌ها را در دسته‌بندی‌های متنوعی قرار می‌دهند که بر اساس آن مخاطبان آنها نیز دسته‌بندی می‌شوند. اما این بدان معنا نیست که افراد فقط محدود به یک ژانر شوند

با نفوذ بازی‌ها به دنیای کارآفرینی نیز، توجه بسیاری از طرفداران صنعت بازی، به کارآفرینی جلب شد، به گونه‌ای که این امر باعث افزایش چشم‌گیر طرفداران استارت‌آپ‌ها و همچنین توسعه آنها در کشورهای مختلف گشت.

هدف از ورود بازی به دنیای کارآفرینی

ورود صنعت بازی‌سازی به دنیای کارآفرینی باعث شد تا علاوه بر استفاده از ویژگی‌های لذت‌بخش یک بازی، طعم کارآفرینی را نیز در آن حس کرد. این امر موجب تشویق بسیاری از کاربران (مخصوصا نوجوانان و جوانان) به راه‌اندازی کسب‌وکاری نو شد.

بازی‌های کارآفرینی، با ایجاد یک فضای شبیه‌سازی شده برای کاربر، او را با چالش‌ها و مشکلات محیط یک کسب‌وکار مجازی درگیر می‌کند. تنها کاری که کاربران باید انجام دهند، این است که استارت‌آپ مجازی خود را همراه با امکانات اولیه‌ای که در اختیار دارند، مدیریت کنند. برگزیدن استراتژی این مدیریت، برعهده کاربر بوده و می‌توان با رعایت نکات و اصول کارآفرینی، برنده این بازی بود.

انواع بازی‌های کارآفرینی

در میان تمام پلتفرم‌های هدف بازی‌سازان، اندروید گوگل و آی‌.او.اس اپل در میزبانی این نوع بازی‌ها به‌صورت نوین و امروزی، پیشتاز بوده‌اند. باز‌ی‌های زیر مثال‌های مناسبی برای این دسته از بازی‌ها هستند:
۱. بازی کارآفرینی (Entrepreneur Game)
۲. مونوپولی (Monopoly)
۳. گرنتس (Grants)

برخی از این بازی‌ها، از سالیان دور وجود داشته‌اند و به‌صورت فیزیکی با کاربر در تعامل بودند (مانند مونوپولی). هدف در تمام این بازی‌ها، راه‌اندازی، رشد و توسعه یک کسب‌وکار است.

بازی آنلاین کارآفرینی (Entrepreneur Game)

در این بازی می‌توانید بازاریاب خود باشید، برای دست‌یابی به پروژه‌ها با دیگران محاوره داشته باشید، به عنوان یک رهبر، امور سرمایه‌گذاری، استخدام نیرو و سازماندهی شرکت خود را مدیریت کنید. خودتان را در شرایط کاری و تجاری مختلف محک بزنید و در سه سطح مختلف که در ابتدای برنامه از شما به‌صورت انتخابی پرسیده می‌شود، روند کار را دنبال کنید. این شبیه‌ساز به شما کمک می‌کند تا شرکتی کوچک در زمینه تولید صفحات وب تأسیس کنید و به‌عنوان مدیر ارشد برای آینده کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کنید.

این اپلیکیشن با به‌کارگیری علوم مختلف، مهارت مدیریتی شما را آزمایش می‌کند. از قابلیت‌های دیگر آن می‌توان به چند زبانه بودن (انگلیسی، پرتغالی و اسپانیایی) و هم‌چنین واحد پول متغیر (دلار، یورو، پوند و پزو) اشاره کرد.

یک تجربه رایگان

یکی از برترین خصوصیاتی که می‌توان در این‌گونه بازی‌ها به آن اشاره کرد، این است که برای آزمایش و ارزیابی سطح دانش و آگاهی خود در زمینه استارت‌آپ‌ها، نیازی به هیچ سرمایه‌ای نیست و آنها به‌صورت کاملا رایگان در اختیار کاربر قرار داده می‌شوند. در واقع این بازی‌ها فرصت مناسبی هستند تا شرایط گوناگون و ریسک‌های موجود در مسیر و میزان دستیابی به هدف خود (به ثمر نشستن استارت‌آپ) را بسنجیم.
شاید هم‌اکنون سوالات بسیاری از ذهن شما در حال گذرکردن است؛ پاسخ تمامی آن‌ها را هنگام بازی‌کردن و یادگیری نکات لازم در این اپلیکیشن‌ها، خواهید یافت.

(همچنین بخوانید: آموزش استفاده از اینترنت به کودکان)

برچسب‌ها: بازی‌سازیاستارت‌آپgameکارآفرینی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی

محمد حاجی‌علی همدانی، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر پژوهشی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده و با فعالیت‌های تخصصی در زمینه مهندسی پزشکی و پردازش تصویر، هم‌اکنون مدیریت بخش فنی استارت‌آپ Maczooo mirror را برعهده دارد.