برندسازی زبان مشترکی میان بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت هشتادونهم:
تحقیقات بازار کیفی
این نوع از تحقیقات، بر دادههای توصیفی که به سختی در قالب اعداد و ارقام تعبیر میشوند، تمرکز دارند. این تحقیقات، روشی از جمعآوری اطلاعات است که در خصوص احساسات، باورها و ترجیحات مصرفکننده انجام شده و در این روش از بحث و تعامل در گروه بهره میبرند. تحقیقات بازار کیفی، با کنکاش در افکار، عقاید، تصویر برند، شخصیت برند و آزمایش اقلام تبلیغاتی سعی دارد تا راهحلهایی را در حوزه بازاریابی و در مواردی که نیازی به دادههای آماری نیست، ارائه کند.
(همچنین بخوانید: نگاهی بر تاثیرات وعده و تکثیر برند در دنیای کسبوکار)
تحقیقات بازار کمی
بهگزارش نوپانا، تحقیقات بازار کمی بر اساس اطلاعات آماری مبتنی بر اعداد و ارقام انجام میشوند. این تحقیقات بر مصرفکنندگان و اغلب در قالب بررسیهای میدانی صورت میگیرد. برای انجام یک تحقیقات بازار کمی قابل اتکا، به تعداد کافی از جامعه آماری نمونه نیاز است و از این طریق میتوان نتایج را پیشبینی کرد.
رقابت محض
به وضعیتی در بازار گفته میشود که در آن تعداد زیادی از محصولات، چنان در رقابت هستند که تفکیک آنها توسط مشتریان مشکل میشود. از آنجا که هیچ برندی نمیتواند به طور موثر بر قیمتگذاری تاثیر بگذارد، فضا برای ورود رقبای جدیدی که ممکن است برای کسب سهم بازار تلاش کنند، هموار میشود.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده