در استارتآپ صفر کیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: پیشازاین در رابطه با مراحل دوره عمر محصول مطالبی را همراه با مثال منتشر کردیم؛ اما پیش از آن که یک محصول بتواند وارد سفر خودش برای گذر از چهار مرحله دوره عمر محصول شود، ابتدا باید توسعه پیدا کند. به عبارتی میتوان گفت که توسعه محصول جدید عموماً یک بخش عمده و مهم از فرایند تولید را به خود اختصاص میدهد.
اغلب سازمانها بهخوبی میدانند که تمامی محصولات دارای یک دوره عمر محصول محدود هستند و از این رو همواره محصولات جدیدی باید برای جایگزین شدن با آنها توسعه پیدا کنند و اینگونه فرایند سودآوری یک شرکت را حفظ کنند. همچنان که چرخه عمر محصول دارای مراحل مختلفی است، توسعه محصول جدید نیز از چندین مرحله مختلف تشکیل میشود.
توسعه یک محصول جدید شامل مراحلی میشود که مهمترین آنها عبارتاند از:
آزمون
اغلب محصولات قبل از معرفی رسمی به بازار و صرف حجم بالایی از سرمایه نقدی برای تولید، تبلیغ و ترویج آنها، با استفاده از یک گروه کوچک از مصرفکنندگان واقعی توسط شرکتهای تولیدکننده مورد آزمون قرار میگیرند. این آزمون به آنها کمک میکنند تا بهخوبی تعیین کنند که محصولاتشان، محصولات مناسبی برای رشد در بازار هستند یا نیاز به اصلاح و بهبود دارند.
تحلیل
با بررسی بازخورد حاصل آمده از آزمون محصول توسط مصرفکنندگان، تولیدکنندگان میتوانند هرگونه تغییر لازم و ضروری برای محصول را روی آن اجرا کنند و همچنین در رابطه با چگونگی معرفی رسمی آن به بازار هم تصمیمگیریهای لازم را داشته باشند. با این اطلاعات کسبشده از مصرفکنندگان واقعی، آنها میتوانند تصمیمهایی استراتژیک اتخاذ کنند که برای موفقیت یک محصول کاملاً لازم و حیاتی است. از جمله این تصمیمها میتوان به قیمت موردنظر برای فروش محصول و چگونگی بازاریابی آن در بازار برای فروش اشاره کرد.
معرفی به بازار
درنهایت زمانی که یک محصول از تمام مراحل مختلف در توسعه محصول عبور میکند، تنها قدم مهم برای آن در ادامه این فرایند، معرفی به بازار است. زمانی که این مرحله هم انجام شد، مدیریت خوب چرخه عمر محصول تضمین میکند که تولیدکننده بهترین و بالاترین سودآوری را از تلاشها و سرمایهگذاری خود داشته باشد.
هرساله تعداد بسیار زیادی محصول مختلف وارد بازار میشود و تولیدکنندگان زمان، انرژی و پول بسیار زیادی را برای آنها صرف میکنند تا بهطور کامل مطمئن شوند که محصولی که قصد معرفی آن به بازار را دارند در نهایت موفقیتی برای کسبوکار آنها به ارمغان میآورد. تهیه و تولید یک محصول سودآور تنها به معنای طی کردن صحیح هریک از مراحل توسعه محصول جدید نیست، بلکه به معنای مدیریت محصول در زمان معرفی آن به بازار و البته مدیریت دوره عمر محصول در بازار است.
این فرایند مدیریت دوره عمر محصول شامل استراتژیهای مختلفی درزمینه بازاریابی و تولید میشود که همگی برای کسب اطمینان از هر چه بیشتر طولانی کردن چرخه عمر محصول و سودآور کردن آن مورد استفاده قرار میگیرد.
قسمت پیشین: