هر کدام از استارتآپهای معرفی شده، با ایده خود در تلاش هستند نیاز مالی مشتریان خود را مرتفع کنند و تعریف جدیدی از خدمات مالی داشته باشند.
نوپانا به نقل از راه پرداخت: نشریه فینتک تایمز به تازگی فهرستی از ۱۰ استارتآپ تقریبا ناآشنا منتشر کرده است که معتقد است دنیای خدمات مالی را تغییر خواهند داد. در ادامه این ۱۰ استارتآپ از زبان مدیران ارشد آنها، معرفی میشوند.
۱-اد ماسلاوکاس، مدیرعامل و همبنیانگذار موسسه مالی باد (Bud)
«باد» یک مدیر دیجیتال بانک است که با تحلیلهای هوشمندانه بهترین راه استفاده از پول را به کاربران پیشنهاد میکند و محصولات مالی متناسب با شیوه زندگی و نیازهای آنها ارائه میکند. ما از دادههای رفتاری و تراکنشی برای تطبیق محصولات خود استفاده میکنیم. ما محصولات خدمات مالی را با یکدیگر ادغام کردهایم؛ بنابراین، مشتریان میتوانند با استفاده از چندین خدمت همزمان، سرویس بدون نقصی را تجربه کنند.
مشکلی که ما حل کردهایم این است که اگر شما در حوزه خدمات مالی کار نکنید، احتمالاً نمیدانید بهترین کاری که با پول خود میتوانید بکنید چیست یا احتمالاً به مشاور دسترسی ندارید. با استقرار «باد» در بانکها همه میتوانند یک مدیریتکننده بانک در جیب خود داشته باشند که باعث میشود تصمیمگیری دقیقتری برای پول خود بگیرند، بدون آنکه مقدار پول آنها مهم باشد.
کمک به مردم برای استفاده راحتتر از محصولات مالی، بخش ضروری کسبوکار ماست. بخشی از آن آموزش و اتوماسیون متنی است؛ بنابراین، ویژگیهایی مانند واژهنامه وجود دارد که مردم لغات جدید کسبوکارها و محصولات را بفهمند. سپس با استفاده از دادههای تراکنشی میتوانند برخی خدمات را برای خود برجسته کنند که به کاربران امکان دستیابی به اعتبار منطقی میدهد یا با محصولات FX میتوانند دانش خود را از بازار توسعه دهند و پول خود را به حداکثر برسانند.
۲-ماساهیرو تاکازاکی، مدیرعامل و همبنیانگذار دورمینگ (Doreming)
«دورمینگ» یکی از صد شرکت فینتک معرفی شده توسط KPMG برای کمک به ارائه خدمات مالی به کارگرانی است که حساب بانکی ندارند یا به بانک دسترسی ندارند. دورمینگ کارگران را قادر میسازد تا دستمزد خود را در زمان واقعی از طریق تلفن همراه دریافت کنند. کمک به جریان روان پول و دارایی شخصی برای اقشار آسیبپذیر، از این دسته است. ما نام شرکت را با توجه به گامهای موسیقی دو، ره، می برای انگیزه دادن به کارگران انتخاب کردیم.
(همچنین بخوانید: فینتک چیست؟)
ما بر توسعه تأثیر اجتماعی بر زندگی میلیونها کارگر و فقرزدایی از آنها تمرکز کردهایم. کسبوکار اجتماعی در مدلهای کسبوکار و حواشی متفاوت است. به عبارت دیگر شرکایی که با تخصیص منابع و کمک مالی در مقابله با مشکلات اجتماعی همکاری میکنند و ارزش تأثیرگذاری اجتماعی برای آنها بیش از حداکثر کردن سود است، جامعه هدف ما هستند. ما فکر میکنیم انتخاب شریک تجاری مناسب نکته کلیدی در توسعه مالی است.
بزرگسالانی که به بانک و محصولات بانکی دسترسی ندارد، نیازمند شناسه ID، ارزیابی ریسکهای مختلف و ابزاری ساده برای دسترسی به خدمات مالی مقرونبهصرفه هستند. ما میتوانیم برای این دسته از کارگران با ارائه فرمهای منابع انسانی زیر نظر کارفرما شناسه بسازیم و آنها وارد سامانه حقوق و دستمزد ما شوند.
ما به کارگران کمک میکنیم که سابقه اشتغال و حقوق و دستمزد خود را به عنوان یک داده متناوب یا افزوده برای ارزیابی ریسک بسازند و براساس آن بتوانند به خدمات مالی دسترسی داشته باشند. چون ما میتوانیم به مؤسسات مالی در جمعآوری وثیقه و بازپرداخت وامها کمک کنیم، مؤسسات مالی میتوانند خدمات مالی را با هزینه کمتر ارائه کنند.
برای کمک به کارگران بدون دسترسی به خدمات بانکی، دسترسی سریع به دستمزد ایجاد کردهایم. این خدمت را در ژاپن برای Internet Café Refugees در زمان سقوط Lehman ارائه کردیم. Internet Café Refugees کسانی هستند که در کافینتها زندگی میکنند و نیمی از آنها مشاغل نیمهوقت و ساعتی با دستمزد پایین داشتند. چیزی که نیاز داشتند دریافت بلافاصله مزد خود برای تأمین سرپناه و غذا بود تا بتوانند روز بعد هم کار کنند.
۳-تام ریس جونز، رئیس توسعه کسبوکار منطقه انگلیس اکسپنسیفای (Expensify)
«اکسپنسیفای» یک نوآوری مدیریت فضای دریافت و هزینه است. سایت و اپلیکیشن اکسپنسیفای ورود دستی اطلاعات را با فناوری ثبتشده OCR حذف کرده است. این فناوری تشخیص کاراکتر نوری است که میتواند انواع مختلف سندها از جمله اسکنهای کاغذی و فایلهای PDF یا تصاویر ثبت شده با دوربین دیجیتال را به دادههای قابل ویرایش و جستجو تبدیل کند.
فرآیند گردش کار کارآمد، به کارکنان و حسابداران اجازه میدهد به طور یکسان روی سودآوری و سازندگی کسبوکار خود تمرکز کنند. شرکای اکسپنسیفای بهترین راهحلهای کسبوکار برای ایجاد یکپارچگی با بستههای حسابداری، راهکارهای بر اساس زمان و سایر ابزارهای جریان کار ارائه میکنند. هدف ما حصول اطمینان از کارآمدی و خودکار بودن تمام جنبههای کسبوکار کاربر تا حد ممکن با صرفهجویی در زمان و افزایش بهرهوری است.
(همچنین بخوانید: کاهش مصرف انرژی با فینتک)
ما ابتدا نسخه اولیه مجانی اکسپنسیفای را پیشنهاد میکنیم که بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی کاربر، به او اجازه استفاده از برنامه ما را میدهد. با حرکت به سمت مالیات دیجیتالی، این نسخه مجانی شکاف بزرگ مشتریانی که میخواهند ممیزی هزینههای خود را حفظ کنند پر میکند اما لزوماً یک سیستم دیجیتال پیچیده ارائه نمیکند. محصولات حسابداری مقرونبهصرفه برای کسبوکارهای کوچکتر با بودجه محدودتر خیلی مهم است. این نسخه یک SME را قادر میسازد که هرماه سروقت حسابهای خود را مانند یک شرکت بزرگ ببندد.
در صدر استارتآپها، SMEها (شرکتهای کوچک و متوسط) و شرکتهای بزرگ، ما با هزاران سازمان غیرانتفاعی برای ساده کردن روند کارهای مهم اجتماعی آنها کار میکنیم. اکسپنسیفای کارکنان و مدیران را قادر میسازد که زمان کمتری برای اتمام کارهای خستهکننده مدیریت هزینهها صرف کنند. ما مفتخریم که از سازمانهای غیرانتفاعی با ایجاد امکان تمرکز بیشتر بر کار خود همزمان با اطمینان از کنترل کامل ما بر هزینههای مالیشان حمایت میکنیم.
۴-ویکتور تروکودس، همبنیانگذار پلام (Plum)
۱۶ میلیون نفر در انگلیس پساندازی کمتر از صد پوند دارند. موانع پسانداز به ترتیب اولویت عبارتاند از: ترجیح رفاه حال حاضر به آینده، نبود علاقه و درک مسائل مالی و زمان و تلاش موردنیاز برای ایجاد طرح پسانداز (برنامه بیش از ۵ ساله و غیره). پلام، مسئولیت پسانداز کردن برای مردم را بر عهده میگیرد.
پلام موانع پسانداز را با ایجاد فرآیند خودکار به کمک استفاده از هوش مصنوعی و بهرهگیری از فناوری chatbot برای تعامل برطرف میکند. الگوریتم پلام الگوهای هزینه را تجزیهوتحلیل و مقدار پول لازم برای پسانداز را تعیین میکند که بر زندگی روزانه کاربران تأثیر ندارد. پسانداز با خیال راحت کنار گذاشته میشود و هر زمان با ارسال یک پیامک به ربات در پیامرسان در دسترس است. علوم رفتاری میگویند انسانها خیلی در قید پسانداز نیستند، در عوض برای خواستههای فعلی بیش از اهداف آینده هزینه میکنند. هوش بهکار گرفته شده در پلام گرایش انسانی از پیش برنامهریزی شده ما را کنار گذاشته و نگاهش را به آینده دوخته است.
(همچنین بخوانید: نامناسبترین مدل همکاری با فینتکها)
جمعیت نسبتاً زیادی از انگلیس به دلایلی، مشکلاتی با فهم محصولات مالی دارند و برنامههای موجود پسانداز به درد آنها نمیخورد. پلام میتواند به کاربران صرفنظر از سواد مالیشان کمک کند. الگوریتم ما با تجزیهوتحلیل دادهها میتواند به مردم کمک کند برای تمام جنبههای زندگی آینده خود آماده شوند.
فکر میکنم با در نظر گرفتن مبالغ کم اما مداوم برای پسانداز، در حال آموزش و شایستهسازی نسلها برای پسانداز کردن از همان ابتدا هستیم. این مسئله بسیار اثرگذار است و میتواند به نسلها برای ساخت آینده کمک کند.
۵-سلین لازورتس، مدیرعامل و بنیانگذار مانگوپی (MANGOPAY)
من متوجه شدم هیچ کسبوکار پرداخت واحدی با قابلیت پذیرش پرداخت وجود ندارد که این پرداختها را در جایی نگه دارد و یکپارچه پرداخت کند. این بدان معنی است که پارتنرهای متعدد برای تسهیل روند پرداخت نیاز است که موجب اصطکاک غیرضروری، عوارض و هزینه میشود. از این رو مانگوپی متولد شد. با مجوز صدور پول الکترونیک، فناوری برچسب سفید، ما را قادر کرد هر مرحله از فرآیند پرداخت را پوشش دهیم و زحمت پرداخت در بازارهای آنلاین و زیرساختهای سرمایهگذاری را از بین ببریم.
هر مرحله در یک سیستم مالی مانند باز کردن حساب، اتصال به خدمات مالی و غیره برای یک استارتآپ و سرمایهگذار آن دشوار است. در مانگوپی، استارتآپهای جدید به راحتی راهاندازی میشوند. به عنوان مثال، پامپکین یکی از مشتریان ما در فرانسه، یک برنامه چت است که به شما امکان انتقال پول را میدهد و در سال ۲۰۱۵ توسط دانشجویان دانشکده کسبوکار راهاندازی شد. هیچ راهکار پرداخت سنتی برای پاسخگویی به نیازهای آنها وجود نداشت. آنها نمیتوانستند بدون مانگوپی استارتآپ خود را راه بیندازند و اکنون دویست هزار کاربر دارند. تأثیر بزرگ ما، قادر ساختن کارآفرینان برای راهاندازی کسبوکار نوآورانه و توسعه آن است.
کار تخصصی ما اقتصاد مشارکتی و زیرساختهای سرمایهگذاری است که اکثر آنها بسیار پیچیده هستند. چون شرکتها جریانهای پرداخت پیچیدهای دارند که راهکارهای پرداخت سنتی قادر به اداره آن نیستند، به ما روی میآورند. بهعنوانمثال،The Food Assembly مردم را برای خرید مستقیم مواد غذایی تازه از کشاورزان محلی و تهیه غذاها گرد هم میآورد. با فناوری ما، زنجیره تأمین ارائهشده کوتاهتر است. همه در این معامله نفع میبرند: کشاورزان قیمت عادلانهتری برای کارشان دریافت خواهند کرد و مشتریان مواد غذایی خوشمزهتری دریافت میکنند. این تغییر قواعد بازی است.
۶-ویراج جاتانیا، مدیرعامل و بنیانگذار پاکیت (Pockit)
ما «پاکیت» هستیم، در حال ایجاد جامعترین بانک جهان. هدف ما خدمت به شش میلیون نفر در انگلیس است که نمیتوانند از طریق سنتی حساب باز کنند یا با ارائهدهنده کنونی خدمات مالی خود روابط تیرهای دارند، زیرا آزادی مالی بیشتری به آنها نمیدهند. ما باور داریم با ارائه یک راهکار ساده، زیبا و همگام با لبه فناوری، میتوان حس کرامت را به مشتریان برگرداند و آنها را برای عمل به آرمانهایشان تقویت کنیم.
(همچنین بخوانید: موانع بانکی تامین مالی استارتآپها)
پاکیت یک برنامه بانکداری موبایلی و یک مسترکارت بدون تماس ارائه میکند. به راحتی میتوان با محصول ما کار کرد. مدل قیمتگذاری خردهفروشی ما به شیوه 99P است. یعنی یک کسبوکار خانوادگی که با سه فروشگاه در سال ۲۰۰۱ آغاز به کار کرد و تا سال ۲۰۱۰ حدود یک و نیم میلیون مشتری در هفته داشت. برای مشتریان ما پاکیت یک محصول مالی کلیدی است. ما شمول مالی را مرکز تمام فعالیتهای خود قرار دادهایم و با بهرهگیری از تحلیل پیشرفته دادهها برای ایجاد یک مجموعه منحصربهفرد از محصولات مالی جامع برای کسانی که مشمول خدمات مالی نمیشوند تلاش میکنیم تا دسترسی عادلانه و غیر تنبیهی به محصولات اعتباری داشته باشند.
در حال حاضر میتوان در دو دقیقه یک حساب پاکیت باز کرد و هیچ بررسی اعتباری وجود ندارد و تنها یک فرم اینترنتی ساده و یک پرداخت در ۹۹P نیاز است. دارندگان حساب پاکیت میتوانند دستمزد یا درآمد خود را که از طریق انتقال بانکی پرداخت میشود، با استفاده از حساب بانکی منحصربهفرد خود داشته باشند یا بهصورت نقدی در ۲۸ هزار paypoint در سراسر انگلیس برداشت کنند. برنامه paypoint یک کسبوکار در انگلیس است که چکها را در این کشور، ایرلند و رومانی پرداخت میکند. امروز پاکیت ۱۵۰ هزار مشتری دارد و حجم تراکنش سالانه آن بیش از ۱۵۰ میلیون پوند است. بخش قابلتوجهی از مشتریان جدید ما از طریق مشتریان قبلی با پاکیت آشنا شدهاند که نشاندهنده تأثیر پاکیت بر جامعه مالی محروم از خدمات موجود است. ما برآنیم تا علاوه بر ارائه محصولات در آینده، محرومیت از خدمات مالی را ریشهکن کنیم.
۷-مارکوس تریچر، مدیر بینالمللی حسابهای استراتژیک ریپل (Ripple)
ارسال پول در سراسر جهان، آهسته، غیرقابلاعتماد و گرانقیمت است زیرا بانکها هنوز از سیستمهای قدیمی ناکارآمد استفاده میکنند. به عنوان مثال پول بین آنها بهراحتی جریان ندارد.
«ریپل» این چالش را با ارائه راهکارهایی بر اساس زنجیره بلوک حل کرده است تا در سراسر جهان بتوان ارزش مبادله را براساس اطلاعات موجود تغییر داد. راهکارهای ریپل، با توانا ساختن بانکها در تراکنش مستقیم، فوری و مطمئن موجب کاهش هزینههای پرداختی میشود. بانکهای سراسر جهان با ریپل برای بهبود ارائه خدمات پرداخت برونمرزی و پیوستن به شبکه جهانی در حال رشد مؤسسات ملی و سازندگان بازار برای پایهگذاری internet of value همکاری میکنند.
برای مشتریان ما این به معنی دید کامل، تایید تحویل، کاهش نقدینگی و هزینههای عملیاتی، حفظ حریم و امنیت تراکنشها و فرصتهای کسب درآمد جدید در بازارهای جدید و محصولات جدید مانند میکرو پرداختها است. ریپل، به دنبال راهاندازی Internet of Value است؛ به طوری که ارزش آن در جهان در راستای انتقال اطلاعات به کمک فناوریهای توزیع مالی جابهجا شود. این مسئله فرصتهای بیسابقهای را برای گنجایش مالی، شامل بازارهایی میکند که از این خدمات محروم بودهاند و در کل یک سیستم پرداخت جهانی جدید است.
(همچنین بخوانید: ادغام سی کارت اعتباری در یک کارت)
ظهور فناوری زنجیره بلوک و همراهی آن با هویت دیجیتال، امکان توسعه دسترسی مالی برای همه در سراسر جهان، نه تنها کسانی که آنقدر خوششانس بودهاند که بانکداری سنتی خدمات خود را در اختیارشان گذاشته است را فراهم میکند. برای همه، این فناوریهای جدید بهطور مؤثرتری امنیت ذکرشده در قانون اعتماد مورد نیاز تجار و حریم خصوصی مصرفکنندگان را ایجاد میکنند.
۸-شامیل خان، مدیر پورتفولیوها سیدرز (Seedrs)
سیدرز یک سامانه سرمایهگذاری سهام است. جف و کارلوس در سال ۲۰۰۸ این ایده را مطرح کردند. قبل از سیدرز کسبوکارهای مرحله بذر (seed-stage) با بسیاری از کسبوکارهای دیگر در مراحل دیگر رشد خود، همزمان به دنبال جذب سرمایه بودند که باعث میشد این کسبوکارها از محوریت چهارچوبهای سرمایهگذاری دور بمانند.
شروع کسبوکار در چنین مواردی برای کارآفرینان بسیار سخت بود، مگر اینکه خانواده یا دوستان ثروتمندی داشته باشند. در همین حال، در طرف دیگر بازار افرادی بودند که به کسبوکارهایی که در مراحل اولیه بودند علاقه داشتند اما هیچ راهی برای سرمایهگذاری در این دسته نبود. برای سرمایهگذاری در یک استارتآپ بهعنوان یک فرد شما باید یک سرمایهگذار فرشته باشید که پول و زمان زیادی برای هر معامله صرف کنید. برای یک کسبوکار جدید ۲۰، ۵۰۰ یا هزار پوند هم میتواند الهامبخش باشد. نیاز به سرمایه ۲۵ هزار پوندی نیست و انجام این سرمایهگذاری با حداقل تشریفات اداری و به صورت آنلاین برای بسیاری جذاب بود.
تأثیرات اجتماعی سیدرز را میتوان در دو بخش تقسیم کرد:
ما میبینیم سرمایهگذاری سهام به سمت سرمایهگذاری خودگردان حرکت میکند و این راهی برای دموکراتیک کردن حقوق صاحبان سهام برای استارتآپهای مرحله بذر است.
از زمان راهاندازی سیدرز، ۲۱۰ میلیون پوند برای راهاندازی استارتآپها طی ۴۹۰ قرارداد جمعآوری کرده است. مفتخریم چنین تأثیر مثبتی بر اکوسیستم استارتآپهای انگلیس داشتهایم و مشتاقانه منتظر ادامه این عملیات در اروپا هستیم.
۹-استفان اونگ و اکسل کوستر همبنیانگذاران هاب (THE HUB)
هاب یک سامانه سرمایهگذاری شخصی است که شبکههای حرفهای سرمایهگذاری را به طور داخلی یا با سایر شبکههای مورد اطمینان مرتبط میسازد.
با ارائه استانداردسازی و اتوماسیون، ما مشتریان خود یعنی گروههای سرمایهگذاری فرشته، هدفمند و بورس را قادر میسازیم تا کار خود را با معاملات مرتبط یا جذب سرمایه تاثیرگذار در شبکههای خود و اتحاد با شبکههای سرمایهگذاری پیشرو از طریق مدل مشارکتی ما توسعه دهند. سرمایهگذاری خصوصی که در حال حاضر در بخشهای جداگانه انجام میشود، در مواجهه با شرکتهای خصوصی و داراییهای باقیمانده بسیار ناکارآمد است و منجر به عدم نقدینگی و هزینههای بیشتر برای همه میشود.
(همچنین بخوانید: واحد بازاریابی به دو مهارت جدید احتیاج دارد)
ما دنبال متصل کردن شبکههای سرمایهگذاری از طریق فناوری ما برای کاهش اختلاف و تشویق همکاری هستیم. علاوه بر این، ما سامانه یکپارچهای برای کمک به سرمایهگذاران ارائه میکنیم که کارهای دستی که اکنون با استفاده از ابزارها و فرآیندهای قدیمی انجام میشود به صورت اتوماتیک و تکرارپذیر انجام شود و به همین دلیل منابع موجود بهتر ارزیابی میشوند و در راستای اجرا و رشد حرکت میکنند. در حال حاضر ما تنها با سرمایهگذاران، شرکتها و شبکههای حرفهای کار میکنیم.
فناوری ما به موسسات و سرمایهگذاران حرفهای اجازه میدهد، سرمایه خود را به سمت پروژههای کوچکی که قبلا در روشهای قدیمی قابل دسترسی نبودند، هدایت کنند. ما معتقدیم که یک اکوسیستم به هم پیوسته سرمایهگذاری دید بهتری ارائه میکند و بهترین پروژهها را به سرمایههای هوشمند که تنها پول نیست بلکه مهارت و شبکههای مورد نیاز برای رشد آنهاست، متصل میکند.
ما یک اکوسیستم سرمایهگذاری شبکهای ایجاد میکنیم که دسترسی به سرمایه را راحتتر میکند، و از شرکتهای خصوصی در چرخه حیات برای ایحاد تاثیر عمیق و غنی اجتماعی با تحریک رشد و اشتغال با تمرکز بر SMEها در بازار خصوصی حمایت میکند. اکنون ما در حال مذاکره با صندوقهای موثر اجتماعی برای کمک به افزایش موجودی هستیم. ما ورود سرمایهگذاران نهادی به بازار اولیه و در مرحله رشد را پیشنهاد میکنیم که موجب پر شدن شکاف بودجه همزمان با ارائه تنوع ریسک ضروری از طریق روش نوآورانه نمونه کارها میشود.
۱۰-جورج بویس، مدیرعامل و بنیانگذار تاید (TIDE)
TIDE یک نام تجاری موبایلی است که با استفاده از تلفیقی از فناوریها برای برطرف کردن عذاب بانکداری تجاری و راهاندازی یک تجارت موفق راحتتر از طریق موبایل طراحیشده است. بانکداری تجاری کوچک از آغاز پیچیده و ناکارآمد بوده است.
با سختشدن کارهای ساده روزمره و کندی بانکهای بزرگ در ارائه تکنولوژی، ما Tide را راهاندازی کردیم، زیرا معتقدیم صاحبان کسبوکار باید زمان بیشتری را صرف انجام کسبوکار به بهترین نحو نمایند. با اینکه جامعه هدف Tide صاحبان کسبوکارها هستند، ما باور داریم که در سطحی از خدمات مالی هستیم که اعضای ما میتوانند یک حساب کاربردی تمامعیار را تنها با استفاده از پاسپورت یا گواهینامه رانندگی خود و بدون پرداخت هیچگونه وجه ماهیانه در اختیار داشته باشند. اعضا میتوانند ۲۰ پوند به ازای هر پرداخت بانکی و ۱ پوند در هر بار دریافت وجه که بسیار شفافتر و مقرونبهصرفهتر از بانکهای بزرگ است، پرداخت کنند.
وقتی Tideرا خلق میکنیم با حاشیههای سود یا درصدها در ذهنمان آغاز نمیکنیم. ما با یک هدف روشن آغاز میکنیم: تخریب دنیای چالشی بانکداری تجاری و دوباره ساختن آن حول محور مشتری. تجربه Tide حول محور خواست صاحبان تجارتهای کوچک از سرویسهای بانکداری میچرخد.
ما موفقیت را از طریق تعداد کاربران نمیسنجیم؛ بلکه تأثیر مثبتی که بر زندگی کاربران داریم معیار ماست، که چقدر بیشتر فروختهاند چیزهای جدیدی ساختهاند یا زمان کمتری را برای مدیریت صرف کرده و زمان بیشتری را به خانواده اختصاص دادهاند.
(همچنین بخوانید: جایگاه کسبوکارهای نوپا در برنامه ششم توسعه)