دکتر احمد روستا: بدون نگرش تولیدمحور و واقعبینانه به بازار، هیچ کسبوکاری به نتیجه نمیرسد.
نوپانا: دکتر احمد روستا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مدرس مدیریت و بازاریابی، گفت: هر کسبوکار جدیدی به مطالعه و بررسی دقیق بازار نیاز دارد، چرا که تا زمانی که نگرش ما به بازار، تولیدمحور و واقعبینانه نباشد، در راهاندازی کسبوکار شاید بتوانیم اندکی به جلو برویم اما مطمئناً در ادامه راه با مشکل مواجه میشویم و به نتیجه نمیرسیم.
روستا ادامه داد: اولین توصیه به کسبوکارهای نوپایی که میخواهند فعالیتهای خود را گسترش دهند این است که قبل از هرچیز به پیشنیازها و الزامات حوزه بازاریابی توجه کنند.
او افزود: در سال جاری که ممکن است برخی ابهامات در فضای کسبوکار داخلی و بینالمللی وجود داشته باشد، لازم است فعالیتهای اقتصادی را با احتیاط جلو برد، همچنین لازم است در این زمینه از کارشناسان حرفهای آگاه به بازار و تحلیلهای مناسب بهره جست تا بتوان از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: لازم است از ظرفیت نخبگان استارتآپی جهت تولیدات داخلی و بهبود وضعیت اشتغال استفاده کرد زیرا این شرکتها دارای افراد صاحب ایده و تواناییهای خاص هستند و بهتر است با استفاده از دانش بازاریابی و فروش، فعالیت خود را توسعه دهند تا بتوانند به موفقیت بیشتری برسند.
این مدرس بازاریابی و مدیریت تأکید کرد: متأسفانه در شرایطی که انتظار میرود از مشاغل نوپا در راستای گسترش تولید و اشتغال، حمایت بیشتری شود، برخی با محدود و مسدود کردن کسب وکارهای نوپا، مانع فعالیت آنان میشوند. شرکتهای دانش بنیان با آگاهی از این مسائل، باید مراقب باشند تا قبل از آنکه مورد هجوم حملات فکری و تهمتهای ناروا قرار بگیرند با عملکرد درست از موجودیت خود دفاع کنند.
روستا افزود: هیچ فعالیتی در دنیا نیست که با خطر مواجه نباشد و نقش مدیران آگاه این است که با اداره کردن فرصتها و تهدیدهای موجود، مقابله کرده و راهکار درست را به اعضای خود نشان دهند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطر نشان کرد: برخورداری مدیران از نگرشی جامع، ارتباط دائم با بازار، فعالیت بعد از تولید، داشتن حداکثر بهرهوری و آشنایی با نوسانات بازار، از مهمترین اصولی است که شرکتهای دانشبنیان و نوپا باید آن را رعایت کنند.
(درباره این موضوع بیشتر بخوانید: کلید حل مشکل کشور در دست استارتآپها)