در حالی که تقریبأ بیشتر شرکتها و موسسات افرادی را برای انجام امور مربوط به روابطعمومی معین نموده تا مسائل مرتبط با تبلیغات، رسانه و ارتباطات را پیگیری کنند، اما استارتآپها و همچنین برخی از شرکتهای دانشبنیان عموما به این مسئله مهم توجه کمتری دارند.
نوپانا: همانطور که میدانید نمودار رشد استارتآپ، یک فرآیندی است که تمام ایده پردازان با آن آشنایی کافی را دارند، این نمودار مراحلی دارد که استارتآپ بعد از طی گامهای معین شده در آن، میتواند به موفقیت برسد. از طرفی روابطعمومی مجموعهای از اقدامات و کوششهای حساب شدهای است که هر سازمان برای برقراری ارتباطات موثر و هدفمند با گروههایی که با آن در ارتباطند انجام میدهد. حال در ادامه میخواهیم ارتباط بین روابطعمومی و فرآیند رشد یک ایده را بیان کنیم که با اجرای صحیح آن میتوان یک روابطعمومی موثر و مفیدی در یک استارتآپ یا شرکت دانشبنیان داشت.
اگر فرآيندي را برای رشد روابطعمومی مانند نمودار رشد استارتآپ متصور شویم، گام اول در آن جهت رشد روابطعمومی استارتآپ mvp است. mvp محصولی حداقلی است که درست کار کند و مشتری حاضر باشد بابت خرید آن پول پرداخت کند. طبیعتا این محصول دارای نقایص فراوانی است که بتدریج برطرف خواهد شد و قرار نیست به عنوان محصول اصلی در بازار فروخته شود بلکه بازخوردگیری هرچه بهتر از مشتریان جهت تکمیل محصول اصلی استفاده می شود. mvp میتواند در قالب یک کلیپ چند دقیقهای باشد. قطعا پیش از برداشتن این گام مهم در رشد ایده، ایده پرداز باید تحقیقات گستردهای جهت موفقیت خود انجام دهد، مثلا باید افراد تاثیرگذار در این حوزه شناسایی و با آن ها ارتباط برقرار کند، افراد تاثیر گذار شامل فعالین، خبرگان در این حوزه و سرمایهگذاران اکوسیستم مرتبط با حوزه فعالیت استارتآپ فوق میباشند.
ایده پرداز باید بررسی کند که سرمایهگذاران در چه حوزههایی سرمایهگذاری خواهند کرد و همچنین محصول یا خدمت ارائه شده تا چه حد نیازهای اصلی مصرفکننده را برطرف میکند. پس از بررسی موارد مختلف و شکل گرفتن ایده میتوان در رویدادها حضور یافت، زیرا ایدهپرداز نیاز را درک و براساس آن تحقیقات را انجام داده، در این بخش میبایست مدل کسبوکار تدوین شود، قطعا ارتباط با رسانهها بعد از تدوین مدل کسبوکار و بررسی کامل فضای کسبوکار خود میتواند نتیجهی بهتری داشته باشد. وقتی mvp خود را تولید کردیم میتوانیم بازخوردگیری را شروع و بر اساس آن اصلاحات را آغاز کنیم.
حال وارد گام دوم و اصلی رشد میشویم، در این مرحله باید طرح خود را تثبیت کنیم و محصول را متناسب با نیاز مشتری تولید کنیم. در این مرحله میبایست اخبار مختلف جهت معرفی محصول تولید شده و با روشهای مختلف از جمله ایجاد بمب خبری و اخبار ویروسی آنها را منتشر کنیم. در گام بعد با انتخاب کانالهای توزیع مناسب، رسانههای مورد نیاز خود را که دارای اهمیت بیشتری هستند انتخاب میکنیم و فعالیتها را به طور مستمر ادامه خواهیم داد. معمولا ایجاد کمپینهای تبلیغی و موجهای خبری و رسانهای پس از طی کردن این مراحل ایجاد و ادامه خواهد داشت. تمام اين مراحل و اقدامات بايد تحت عنوان روابطعمومي و همراه با رشد ايده صورت گيرد.