مخاطبان این مطلب، بازاریابان مبتدی و صاحبان کسبوکارهای کوچک هستند که برای تبدیل شدن به یک بازاریاب حرفهای و پیشرفت در صنعت تهاجمی عصرحاضر، باید به قدرت تحلیل، استدلال و نگرش خلاق مسلط باشند.
نوپانا: بازاریابان تازهکار زمان خود را در کمپینها صرف میکنند اما حرفهای ها به ایجاد چارچوبهای کسبوکار، تحقیقات در این رابطه و بررسی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) میپردازند.
در این قسمت میآموزید که چگونه استراتژی بازاریابی خود را به یک موتور درآمد پایدار تبدیل کنید و با شاخصههای کسب درآمد آشنا میشوید. حال به چگونگی ایجاد چارچوبهای بازاریابی میپردازیم:
انداختن تیری در تاریکی، استراتژی بازاریابی نیست
هیچکس خانهای بدون نقشه نمیسازد و هیچ مسافری بدون داشتن نقشه راه، به مسافرت نخواهد رفت. در کسبوکار نیز همینگونه است. شما نمیتوانید بدون داشتن بیزینس پلن، کسبوکاری را راهاندازی کنید؛ زیرا انجام تبلیغات و هرکار دیگری مستلزم صرف هزینه و زمان است.
مشکلات بازاریابی
بازاریابی از مشکل بسیار بزرگی به نام هزینه رنج میبرد؛ هرچه هزینه افزایش مییابد، ریسکپذیری نیز بالا میرود.
مدیران مالی و مدیر عامل حساسیت بسیاری برای استفاده از سرمایه قائل هستند و از طرفی راهاندازی کمپینها اغلب با ابتکار جدید و بازدهی پیچیده و مبهم همراه است. پس باید راهی بیابید تا آنها را برای صرف هزینه در کمپین پیشنهادی خود قانع کنید.
چگونه کمپینها، فروش را تضمین میکنند؟
نکته بسیار مهم در رابطه با بازارایابی آنلاین این است که بازاریابی آنلاین، سرمایهگذاری کردن و به دست آوردن سود نیست بلکه کاری است که اگر درست انجام شود منجر به سود خواهد شد.
در نتیجه، فعالیتهای بازاریابی است که به کسبوکارها ارزش و احترام میدهد و توجه همگان را به خود معطوف میکنند.
تا زمانی که ارزش نتایجی که تیم بازاریابی شما به آن رسیده است مشخص نشود، تیم بازاریابی تحت فشار خواهد بود؛ زیرا که مدیران ارشد و مدیران مالی به سود اهمیت میدهند. شما باید همه چیز را پیگیری کنید تا به عامل اصلی که موجب فروش شده است پیببرید. بنابراین با کمی خلاقیت و تجزیه و تحلیل میتوانید ارزشهای بازاریابی خود را پیدا کرده و اثبات کنید.
بدین منظور کاری که باید انجام بدهید این است که:
گام اول: هزینههای کمپین را تعیین کنید.
گام دوم: درآمدی که مستقیما از کمپینها بدست میآید را مشخص کنید.
گام سوم: روند کارهای اجرایی را شرح دهید.
گام چهارم: تعداد فروشندگان و محصولات به فروش رفته در کمپین را بررسی کنید.
گام پنجم: بهترین مدل تبلیغات آنلاین سودمند بیابید
گام ششم: از جامعه آماری واقعی، برای جلوگیری از اشتباه در تجزیه و تحلیل استفاده کنید.
گام هفتم: یک گروه کنترل برای ارزیابی میزان موفقیت کمپین تعیین کنید.
(همچنین بخوانید: آشنایی با سه عنصر تاثیرگذار در برندینگ)
درک ارزش زمانبندی
جلوتر از زمان گام بردارید، خود را جای مشتری قرار داده و در مورد آخرین باری که از فروشگاه اینترنتی مورد علاقهتان خرید کردید فکر کنید.
تصور کنید برای تعطیلات آخر سال، اقلامی نیاز دارید و چند هفته برای تصمیمگیری فرصت وجود دارد اما هنوز در حال مشاهده و بررسی چیزهایی هستید که دوست دارید بخرید. در مدت کوتاهی تبلیغهای مرتبط در شبکههای اجتماعی برایتان به نمایش در میآیند، آیا ماجرا اتفاقی است؟ قطعا نه. پیش از این نیز ممکن است متوجه چنین اتفاقی شده باشید که کاملا برنامهریزی شده است.
در ابتدا تبلیغات یک فروشگاهآنلاین را میبینید و بعد از یک بازه زمانی این تبلیغات همراه با درصدهایی تخفیف به نمایش در میآیند، در حقیقت تمام ماجرا یک بازیست که موجب آماده کردن شما برای انجام خرید میشود.
این تلاشهای تبلیغاتی به نظر میرسد اتفاقی باشد اما واقعیت خلاف آن است؛ در طرف دیگر صفحه نمایش، یک بازاریاب است که با دقت به تجزیه و تحلیل رفتار شما میپردازد. آنها کل سیستمهای سازمانی را در جهت هدایت مشتریان به مراحل خرید هدایت میکنند.
موفقیتهای بازاریابی، درست زمانی اتفاق میافتد که مشتری مناسب، در زمان مناسب در فرآیند خرید قرار بگیرد.
یک سوال ساده: چگونه ارتقا دادن محصولات به جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر منجر میشود؟
اگر برای یک کسبوکار کوچک و یا بزرگ در حال بازاریابی هستید باید این درس مهم را بخاطر داشته باشید که زمانبندی بسیار مهم است.
آگهیهای تبلیغاتی زمانی به مخاطب نشان داده میشود که قبلا افراد، علاقهمند به خرید محصول شده باشند. همچنین کمپینهای بازاریابی ایمیلی، برای مشتریانی موثر خواهد بود که قبلا با نام تجاری شما آشنا شده و یا از محصولاتتان خرید کردهاند.
هنگام استراتژی ریختن زمانبندی بسیار مهم است، شما باید به آنچه که در روز، هفته، ماه و یا سال میخواهید در کمپینهای بازاریابی انجام دهید فکر کنید و خود را با دیدگاه خریداران همگام کنید.
این سطح از تجزیه و تحلیل به تیم بازاریابی کمک خواهدکرد تا پیام درست را در زمان مناسب ارسال کند.
هماهنگ کردن کانالهای بازاریابی
محصولات خود را در کانالهای بازاریابی مختلف تبلیغ کنید. زیرا این کار موجب میشود بتوانید یک راه برقراری ارتباط مطمئن با مخاطب داشته باشید و بیشتر مورد بررسی قرار بگیرید.
(همچنین بخوانید: توضیحاتی پایهای در نقطه شروع مسیر پر تلاطم بازاریابی)
ایجاد اهداف اصلی بازاریابی
هر برنامه بازاریابی نیاز به مجموعهای از اهداف تعریف شده دارد. راه انداختن کمپین بدون اهداف مشخص کار بسیار خطرناکی خواهد بود؛ زیرا تیری در تاریکی انداختهاید.
برای انتخاب اهداف مناسب باید سه مرحله زیرا انجام دهید:
مرحله اول: شناخت نیازهای مشتری
مرحله دوم: شناخت نیازهای کسبوکار
مرحله سوم: نقطه اتصال مشتریان با شرکتشما
پرسش سوالات مختلف
به دلیل آنکه هنوز اهداف بازاریابی شرکت شما مشخص نیست شروع به انجام پرسش و پاسخ به صورت فعال کرده و انواع مختلفی از سوالات را در تحقیقات بازاریابی ذکر کنید.
در حال حاضر اهداف بازاریابی شرکت شما چیست؟
آیا امید دارید با تبلیغاتی که انجام میدهید موجی از افراد را با خود همراه کنید و بازدید سایتتان را بالا ببرید؟
منطقی است که در مرحله اول ترافیک وبسایت خود را بالا ببرید.
شرکت شما در پیش برد اهداف بازاریابی خود چقدر میتواند سرمایهگذاری کند؟
خیلی نادر است که شما بتوانید در اولین گام سیستم بازاریابی خود را درست طراحی کنید.
ذینفعان شرکت شما چه کسانی هستند؟
پاسخ به این سوال که شما با چه نوع کسبوکار و یا پلتفرمهایی سرکار دارید بسیار مهم است. انتظار زیادی است که همیشه توقع داشته باشید نتایج خوبی بدست آورید؛ بلکه باید انتظارات شما با منابعتان هم خوانی داشته باشد.
اگر تصور میکنید مثل فیلمهای هالیوودی یک شبه کسبوکارتان رونق میگیرد، سخت در اشتباه هستید.
شناسایی نقطه تلاقی شرکت با مشتریها
بازاریابی طراحی فرآیند خرید است؛ بدان معنا که همانند یک ماز مشتری و محصول را به یکدیگر می رساند.
مرحله اول: آگاهی
اطمینان حاصل کنید که مشتریانتان از محصولات و خدمات جدیدی که عرضه کردهاید آگاهی مییابند.
مرحله دوم: تعامل
همیشه از طریق کانالهای بازارایابی، اخبار شرکت را به مشتری اطلاع دهید.
مرحله سوم: تصمیمگیری
باید ایمان داشته باشید چشماندازی را که یافتهاید، میتواند نظر مشتری را برای خرید جلب کند.
مرحله چهارم: نگهداری
برای داشتن مشتری وفادار، ارتباطتان را با مشتری پس از فروش محصول و خدمات حفظ شود.
جمعبندی
هر کمپین بازاریابی باید دارای یک چارچوب هدفمند باشد. قبل از راهاندازی هر کمپین، باید بدانید که چه چیزی میخواهید بدستآورید. به یاد داشته باشید که زمانبندی بسیار مهم است. با پرسش و پاسخ از مشتریان بیاموزید و اولویتهای شرکت خود را درک کنید.
ابتکارات بازاریابی شما باید در زمینه آگاهی، تعامل، تصمیمگیری و حفظ مشتری باشد.