به اعتقاد کارشناسان کشاورزی ایران در حوزههای مختلف از کشت گرفته تا فروش و خدمات گوناگون آن نیازمند جانی تازه است و به نظر می رسد که رشد، شکل گیری استارتآپها در این حوزه میتواند؛ جانی تازه به حوزه کشاورزی ایران دهد.
نوپانا به نقل از فصل اقتصاد،کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصاد هر کشوری از جمله ایران است و تقریبا می توان گفت ۳۰ درصد حجم اقتصاد کشورمان را به خود اختصاص داده است؛ اقتصادی که علاوه بر تامین بخش مهمی از مایحتاج زندگی مردم کشورمان میلیون ها شغل به آن وابسته است و زندگی های بسیاری از طریق آن می گذرد. البته کشاورزی هم مانند تمام مشاغل در سطح جهان در سال های گذشته دست خوش تغییرات بسیاری شده است که از آن جمله می توان به استفاده از تکنولوژی های نوین و همچنین فعال شدن استارت آپ ها در این حوزه اشاره کرد. در سال های گذشته در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکا که بخش مهمی از اقتصادشان به کشاورزی وابسته است، استفاده از استارت آپ ها به رونق کشاورزی و خدمات مرتبط با آن منجر شده است؛ اتفاقی که آن چنان که باید و شاید هنوز رخ نداده است و تازه جرقه های امیدواری در آن زده شده تا جایی که تاکنون چندین رقابت استارت آپ ویکند در مناطق مختلف کشور در حوزه کشاورزی برگزار شده و تعداد استارت آپ در حوزه کشاورزی فعالیت خود را با جدیت شروع کرده اند که از آن جمله می توان به استارت آپ کشمون که در حوزه خرید مستقیم زعفران از کشاورزان فعالیت دارد و کشت کالا که آن هم در زمینه ارتباط مستقیم کشاورزان با خریداران واقعی و حذف واسطه ها از بازار کشاورزی کار می کند.
کشت کالا را در حال حاضر باید مهم ترین استارت آپ حوزه کشاورزی در ایران دانست که بیش از یک سال از فعالیت آن می گذرد. استارت آپی که از سوی محمد زرندی، امیر دهقانی اسکویی و سید امید حسینی راه اندازی شد و در جشنواره استارت آپ ویکند تبریز مقاوم اول را کسب کرد. این استارت آپ به جز فراهم کردن زمینه هایی برای فروش مستقیم محصولات از سوی کشاورزان به خریداران واقعی و نه واسطه ها؛ در حوزه برندسازی در صنعت کشاورزی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، ترویج و آموزش استانداردهای کاشت، داشت، برداشت، آبیاری و... هم فعالیت می کند.
محمد زرندی یکی از بنیانگذاران این استارت آپ گفته است؛ آن ها از سال ۱۳۹۲ باتوجه به رشد استفاده از اینترنت تصمیم گرفتند خرید و فروش محصولات کشاورزی در بستر اینترنت را دنبال و در کشور پیاده سازی کنند. او گفته:« معمولا ایدهها در زمان کمبودها و کاستیها شکل میگیرند و ما هم زمانی که متوجه شدیم سیستم جامعی برای فروش محصولات کشاورزی به صورت تخصصی وجود ندارد و همچنان به همان روش سنتی میادین میوهوترهبار کار میکنند و واسطه ها در این سیستم حضور دارند و بیشترین سود زا آن ها می برند و ضرر و زیان اصلی هم نصیب تولیدکنندهها میشود، احساس کردیم راهاندازی این کسبوکار میتواند عدالت را به این بازار هدیه بدهد.
همچنین متوجه شدیم که کشاورزها بازاری برای فروش محصولی که تولید میکنند، نمیشناسند و مثلا این آگاهی را ندارند که این محصول در شهر دیگری ممکن است مورد نیاز باشد. چراکه وقتی نمیتوانستند محصول را در شهر خودشان به فروش برسانند و تاریخ مصرفش تمام میشود، از آن برای خوراک دام استفاده میکنند یا آن را دور میریزند و دفن میکنند. در صورتی که همان محصول در نقطه دیگری از کشور مورد نیاز است یا حتی یک تاجر و صادرکننده حاضر است آن را خریداری کرده و صادر کند. اما سیستم جامعی وجود نداشت که طرفین این معاملات بتوانند همدیگر را بشناسند و از کار هم باخبر شوند. بنابراین، این ایده به ذهنمان رسید که اگر سیستمی وجود داشته باشد که بتواند این اطلاعات را جمعآوری کرده و محصولات را در قالب آمادهبهفروش در فضای آنلاین ثبت کند، هم میتواند دست دلالها و چندواسطهگری را از بازار کشاورزی ایران کوتاه کند و هم اینکه با قیمت مناسبی محصولات این حوزه را عرضه کند و بازارهای بیشتری برای فروش پیشروی کشاورزان ریز و درشت ایران قرار دهد.»
همچنین یکی دیگر از استارت آپ ها و سایت های اینترنتی که در حوزه فروش محصولات کشاورزی فعالیت می کنند سایت ایران هاروست است که به صورت مستقیم به عرضه محصولات کشاورزی می پردازد. در سایت این مجموعه نوشته شده که آن ها به صورت مستقیم با ۴۰ مزرعه همکاری دارند و محصولات متنوع خود را در ۳ شهر توزیع می کنند.
البته علاوه بر استارت آپی که در حوزه کشاورزی در حال فعال شدن هستند در سال های گذشته سایت های بسیاری هم در این حوزه شکل گرفته اند که از آن جمله می توان به «بازار بزرگ کشاورزی ایران (ببک)» اشاره کرد که از شش هفت سال پیش در بازار کشاورزی حضور دارند اما نوع حضورشان بیشتر مبتنی بر ثبت آگهی فروش محصول یا تقاضا برای محصول و ارائه قیمت روز نهادههای کشاورزی و... بوده است. به اعتقاد کارشناسان کشاورزی ایران در حوزه های مختلف از کشت گرفته تا فروش و خدمات گوناگون آن نیازمند جانی تازه است و به نظر می رسد که رشد، شکل گیری استارت آپ ها در این حوزه می تواند؛ جانی تازه به حوزه کشاورزی ایران دهد و باعث حضور جوانان در این بخش از اقتصاد کشور شود.