برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و سوم:
محصولات جایگزین
بهگزارش نوپانا، محصولات جایگزین به محصولاتی گفته میشود که مصرفکنندگان، آنها را به عنوان جایگزینی برای دیگر محصولات در نظر میگیرند. انگیزه مصرفکننده برای امتحانکردن یک محصول جایگزین میتواند بر اثر قیمت، سلامت، دغدغههای زیستمحیطی و یا روندهای اجتماعی، تحت تاثیر قرار بگیرد؛ برای مثال، شکر در برابر شیرینکنندههای مصنوعی، عینک در برابر لنز، بطریهای پلاستیکی در برابر شیشهای و آسپرین در برابر سایر تسکیندهندهای درد همانند محصولات جایگزین هستند. محصولات جایگزین، تاثیری مشهود بر وفاداری برند دارند و زمانیکه محصولات شرکتها در سایر صنایع وارد بازار میشوند، به یک تهدید واقعی تبدیل میشوند.
(همچنین بخوانید: چگونه بازخورد بازاریابی کسبوکار را بسنجیم؟)
شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی، عبارتی کوتاه، متمایز و به آسانی قابل تشخیص است. شعار، برند را همراهیکرده و در برگیرنده تعهد آن است؛ در قالب کلماتی به یاد ماندنی ارائه میشود و معمولا در آگهیهایی که با شعار توام است، موضوع آگهی تجاری با آن همخوانی دارد. شعار، همچنین به یادآوری برند کمک میکند.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده