برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صد و دوم:
سهم از ذهن
بهگزارش نوپانا، ذهن مصرفکنندگان دربرگیرنده افکار و نظرات گوناگونی در خصوص برندهای مختلف است. میزان نسبی توجهی که یک فرد نسبت به یک برند خاص دارد، بیانگر سهم آن برند از ذهن مشتری است. عموما بسیار از شرکتهای نوآورانه و نوپا برای اینکه خدمات و محصولات خود را در ذهن مشتریان تثبیت کنند از تبلیغات گستردهای استفاده میکنند؛ اما علاوه بر این تفاسیر، کیفیت و برقراری یک رابطه مناسب با هر یک از مشتریان میتواند پیامدهای بهتری را برای استارتآپها و سازمانها رقم بزند.
(همچنین بخوانید: چگونه بازخورد بازاریابی کسبوکار را بسنجیم؟)
سهم صدا
به سهم یک برند از تمامی ابزارهای تبلیغاتی در یک صنعت خاص، سهم صدا میگویند. برای مثال اگر مجموع هزینههای تبلیغات در صنعت توریسم یک کشور، ۱۰۰ میلیون دلار باشد و یک شرکت به تنهایی ۱۰ میلیون دلار را صرف تبلیغات در این بخش کند، در نتیجه ۱۰ درصد از سهم صدا را دارا میشود. سهم صدا، یکی از اهرمهای قدرتمند هر برند است و میتواند تاثیر بهسزایی در جذب مشتری و افزایش جریانهای درآمدی یک سازمان داشته باشد.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده