برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت صدم:
بازاریابی خدمات
بهگزارش نوپانا، بخش خدمات در دنیای تجارت، به جای محصولات ملموس و فیزیکی، درگیر بازاریابی و فروش محصولات ناملموس است. سالنهای خدمات آرایشی، آژانسهای مسافرتی، شرکتهای بیمه، دفاتر حقوقی و غیره در زمره خدمات قرار میگیرند و برای فروش این خدمات نیز همچون فروش کالاها نیاز به برندسازی و بازاریابی وجود دارد. چهار فاکتور محصول، قیمت، ترویج و مکان، در بازاریابی خدمات میتوانند منجر به ارتقای سطح برند شما شوند.
(همچنین بخوانید: آشنایی با مفاهیم برندسازی مجدد و زنجیرهای)
افراد
هر فردی که نماینده یک برند بوده و با مشتریان تعامل داشته باشد، بر «تجربه مشتری از برند» تاثیر میگذارد؛ در نتیجه، این منابع انسانی باید به خوبی در خصوص صفات و ارزشهای برند، آموزش ببینند و انگیزه کافی برای حمایت از برند را داشته باشند و آن را ارتقا دهند تا به عنوان سفیر و نماینده برندشان شناخته شوند.
نقاط ارتباط با برند
موقعیتهای زیادی وجود دارد که مشتری در آنجا با برند در ارتباط است و نقش حیاتی در وفاداری به برند دارد. این موقعیتها منجر به افزایش بهرهوری مشتریان از برند و افزایش سطح رضایت آنان از برند خواهد شد.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده