برندسازی زبان مشترکی میان بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت نود و هشتم:
نمونهگیری برند
بهگزارش نوپانا، نمونهگیری به ۲ مفهوم گفته میشود. در برنامههای پیشبرد فروش به ارائه نمونهای کوچک از محصول، به صورت رایگان، به مشتریان بالقوه در نقاط پر رفتوآمد و در نزدیکی نقطه فروش، گفته میشود. همچنین در مبحث تحقیقات بازار به انتخاب گروههای محدودی از افراد که ویژگیهای یکسان داشته و به صورت تصادفی و به نسبت یکسان از میان بازار هدف انتخاب میشوند. این گروه، نمونهای کامل از کل بازار هدف به حساب میآیند. پس از تعیین نمونه آماری (که اغلب به وسیله یک شرکت تحقیقات بازار انجام میشود)، پرسشنامهای جهت بررسی موضوع تحقیق در اختیار این گروه قرار میگیرد.
(همچنین بخوانید: آشنایی با مفاهیم برندسازی مجدد و زنجیرهای)
بخش بازار
بخش بازار به یک دسته از خریداران در یک بازار گفته میشود که نیازها و خواستههای نسبتا مشابه دارند. بخشبندی بازار، راهبرد بازاریابی است که به وسیله آن یک بازار بزرگ و ناهمگن به بخشهای کوچک و همگنتر تقسیم شده و برای هر بخش، برنامههای بازاریابی خاصی در نظر گرفته میشود. تمامی برندها و کسبوکارها برای اینکه بتوانند جریانهای درآمدی خود را افزایش دهند، نیازمند تعیین مشتریان هدف خود هستند. هریک از این مشتریان در بازار خاصی فعالیت دارند؛ بنابراین شناخت بخشهای بازار میتواند نقش موثری برای کسبوکار شما داشته باشد.
قسمت پیشین
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده