شیپور، استارتآپ حوزه نیازمندی های آنلاین، اخیراً موفق به جذب بیش از ۳۸ میلیارد تومان سرمایه داخلی و خارجی جهت توسعه فعالیت های خود شده است.
نوپانا: بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت شیپور، این جذب سرمایه که با همراهی برخی از سهامداران قبلی و سرمایهگذار جدید، صندوق سرمایهگذاری جسورانه رویش لوتوس انجام شد، ارزش این شرکت را به بیش از ۲۶۸ میلیارد تومان رسانده است.
شیپور یکی از شرکتهای نوپا در حوزه نیازمندیهای آنلاین کشور است که پس از گذشت ۵ سال از شروع فعالیت، کماکان بصورت رایگان خدمات خود را به خریداران و فروشندگان در تمام استانهای کشور ارائه میکند.
وبسایت و اپلیکیشنهای موبایل شیپور امکان ثبت آگهی نیازمندی کالای نو و دست دوم را به کاربران خود داده است. اربابیان، مدیر عامل شیپور در خصوص این جذب سرمایه عنوان کرد: «این جذب سرمایه ما را در بهبود زیر ساخت، گسترش خدمات و دستیابی به اهداف بلند مدت شرکت کمک خواهد کرد. خرسندیم که صندوق سرمایه گذاری جسورانه رویش لوتوس بهعنوان یکی از صندوق های جسورانه بورسی، به خانواده ما پیوسته است. رویش لوتوس با این سرمایه گذاری اولین صندوق جسورانهای محسوب میشود که در یک استارتآپ توسعه یافته سرمایهگذاری کرده است».
کاظم زاده مدیر سرمایهگذاری صندوق سرمایهگذاری جسورانه رویش لوتوس در خصوص این سرمایهگذاری گفت: «صندوق رویش با توجه به استراتژیهای سرمایهگذاری خود، به دنبال فرصتهای مناسب در بین استارتآپهای توسعهیافته بوده است. علت توجه صندوق به این نوع استارتآپها تعداد اندک سرمایهگذاران بالقوه بوده که باعث شده استارتآپها حاضر به جذب سرمایه با ارزشگذاریهای جذاب باشند.
این در حالیست که به دلیل وجود سرمایهگذاران بالقوه زیاد در مراحل اولیه عمر استارتآپها، با وجود ریسک عدم موفقیت بسیار بالا ارزشگذاریهای پیشنهادی نسبتاً بالا باشد. در حالیکه استارتآپهای مشابه شیپور به جهت توسعهیافتگی بالا، ریسک شکست بسیار پایینی دارند. در کنار آن، با توجه به افق سرمایهگذاری کوتاهمدتتر در استارتآپهای توسعهیافته، به منظور مدیریت ریسک پرتفوی صندوق این تصمیم مناسب ارزیابی شد و به دیگر صندوقها نیز پیشنهاد میشود در یک یا دو استارتآپ توسعهیافته سرمایهگذاری نمایند. نظر به سرمایهگذاران صندوق و ماهیت عمومی آنها، ایجاد بازده در مقاطع زمانی کوتاهتر از این طریق برای ایشان جذاب خواهد بود. موارد ذکر شده موجب شد مجموعه صندوق جسورانه رویش لوتوس تصمیم به سرمایهگذاری در استارتآپ شیپور کند. از آنجایی که شیپور جزو کسبوکارهای توسعهیافته پرپتانسیل و شرکتی با ساختار بسیار شفاف و مستحکم در مقایسه با سایر استارتآپها است، انتظار صندوق کسب بازده مناسب از این سرمایهگذاری خواهد بود».
بی شک با راهبردی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از توسعه کسب و کارهای نوپا از خود نشان داده است، این سرمایه گذاری نمونه خوبی از رشدموقعیت استارتآپها در جذب سرمایه داخلی و خارجی محسوب میشود.
دکتر دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه ریاست جمهوری با مثبت ارزیابی کردن روند ورود سرمایه به اکوسیستم استارتآپها در خصوص این جذب سرمایه افزود: «استارتآپها ماهیاتا در ابتدای مسیر، رشد عملیاتی چشمگیری را تجربه میکنند، لیکن عدم سودآوری در سالهای ابتدایی موجب می شود برای تداوم رشد سریع خود به جذب سرمایه روی آورند. ازین رو بهره مندی از ظرفیتهای اقتصادی نهادهای سرمایه گذاری از جمله صندوقهایی که به بازار سرمایه متصل هستند میتواند در تغذیه اقتصادی استارتآپها بسیار مفید و راهگشا باشد».
شایان ذکر است که فرآیند جذب این سرمایه در طول ۳ ماه و با مشاوره گروه مالی فیروزه انجام شده است که نهایتاً در دی ماه امسال با امضا قرارداد خرید سهام و تزریق سرمایه به شرکت به سرانجام رسید.