برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت نود و پنجم:
خردهفروشی
بهگزارش نوپانا، به فروش محصول یا خدمت به مصرفکنندگان برای استفاده شخصی یا خانوار، خردهفروشی گفته میشود. در این مفهموم، تامینکنندگان خدمات همچون دندانپزشکان، هتلها، آرایشگاهها و فروشگاههای آنلاین همچون آمازون نیز در زمره خردهفروشان قرار میگیرند. در مقابل عمدهفروشی، فروش کالا و خدمات به خردهفروشان است. بسیاری از کسبوکارها هم به خردهفروشی و هم به عمدهفروشی میپردازند. برخی دیگر از کسبوکارها هم به خردهفروشی و هم به تولید اقدام میکنند. کسبوکارهای فوق، فارغ از عملکردشان، خردهفروش به حساب میآیند؛ زیرا با مصرفکننده نهایی در تعامل هستند.
(همچنین بخوانید: برندهایی که ملکه ذهن مشتریان میشوند)
ارزیابی بازگشت سرمایه برند
روشی که شرکتها برای محاسبه ارزش مالی یک برند در مقایسه با میزان سرمایهگذاری انجامشده بر آن بهکار میگیرند، ارزیابی بازگشت سرمایه برند گفته میشود. سودآوری یا عدم سودآوری برند در قالب درصد بیان میشود. به علاوه، این تحلیلها، اطلاعات تفضیلی را در اختیار مالکان برند قرار میدهند که بر اساس آنها تصمیمات مناسب تجاری برای سرمایهگذاری آتی در برند شکل میگیرد.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده