برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بوده و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت نود و یکم:
یادآوری برند
بهگزارش نوپانا، به توانایی مشتری در به خاطر آوردن یک برند در یک پروژه تحقیقات بازار، یادآوری گفته میشود. برای مثال از فرد پرسش شونده، پرسیده میشود که نام چند تولیدکننده خودرو را ذکر کند و مشتری نام چند خودروساز که به ذهنش میرسد را عنوان میکند. به این فرآیند یادآوری گفته میشود. به این روش، یادآوری بدون کمک نیز گفته میشود. از سوی دیگر، یادآوری با کمک (تشخیص برند) به نوعی از یادآوری می گویند که در آن نام برند به پرسششونده ارائه میشود. او باید به گروه محصول مرتبط اشاره کند؛ در این روش، میزان به خاطر آوردن یک برند، مورد سنجش قرار میگیرد. برای مثال، آیا میدانید مایکروسافت در چه حوزهای فعالیت میکند؟
(همچنین بخوانید: برندهایی که ملکه ذهن مشتریان میشوند)
شرکتها علاقمندند که سطح بالایی از یادآوری بدون کمک را کسبکنند؛ زیرا اولین برندی که یادآوری شود، از جایگاه متمایزی نسبت به رقبا برخوردار است. عموما شرکتهایی که در یک بخش از بازار پیشرو یا به دلیل نوآوری در کار خود اولین هستند، به ملکه ذهن مشتریان تبدیل میشوند. برندهای ژنریک میتوانند نمونهای از این قبیل باشند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده