طی دهه گذشته، سرعت تغییر و رشد پیچیدگیِ محیط کسبوکار بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. راهبران اغلب خودشان را در واکنش به این چالشها، خسته و درهمشکسته مییابد؛ پس افزایش انعطافپذیری برای آنها مهارتی ضروری محسوب میشود.
نوپانا: همه ما تا حدودی به این موضوع آگاهیم که نقش راهبری کاردان و آگاه در یک سازمان تا چه اندازه مهم است. ویژگیهای یک راهبر کارآمد و آگاه یا همان مهارتهای راهبری در طول زمان تغییر کردهاند. این تغییرات مداوم مهمترین عاملی است که اهمیت بهروزرسانی راهبران سازمان را بیش از پیش بااهمیت کرده است.
اگر دوست دارید بدانید این روزها یک راهبر مدرن لازم است چه مهارتهایی داشته باشد، این مطلب را بخوانید و با نظرات سیزده مربی حرفهای از شورای مربیان وبسایت حرفهای فوربز درباره مهارت های راهبری آشنا شوید:
۱. حضور اجرایی
لزلی مایزراک: حضور اجرایی مفهوم نسبتا جدیدی در حیطه راهبری است. این مورد بهویژه برای مدیر ارشد تجربه کاربری CXO بسیار اهمیت دارد. حضور اجرایی چیزی بیشتر از کاریزما است؛ در واقع نشان میدهد که راهبران چگونه اعتماد میکنند و مورد اعتماد قرار میگیرند، چگونه ارتباط برقرار میکنند، چگونه راهبردها را توسعه میدهند و چگونه تحت فشار به جلو حرکت میکنند. حضور اجرایی میتواند از طریق توسعه متفکرانه و عملی انجام شود.
۲. انعطافپذیری
اروین نیوگنت: طی دهه گذشته، سرعت تغییر و رشد پیچیدگیِ محیط کسبوکار بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. راهبران اغلب خودشان را در واکنش به این چالشها، خسته و درهمشکسته مییابند؛ پس افزایش انعطافپذیری برای آنها مهارتی ضروری محسوب میشود. راهبران انعطافپذیر میتوانند اضطرابهای شخصی و سازمانی را بهطور مؤثری مدیریت کنند و آرامش و اعتماد به نفس را به مجموعه تحت راهبری خود بازگردانند.
۳. مدیریت فرهنگ
مریآن گلسپی: از سال ۲۰۱۴ به بعد، واژه «فرهنگ»، واژه بسیار پرطرفداری در وبسایت دیکشنری مریاموبستر بوده است. مردم بهدنبال هدف بزرگتری هستند، مشارکت بیشتر در جوامع، هیجانِ گذر از موانع و یافتن چیزی برای افتخار کردن. راهبران باید مهارتِ ایجاد فرهنگ، حفظ و رشد آن را داشته باشند. برای نمونه استارتاپ زاپوس را ببینید. آنها حتی «کتاب فرهنگی» با عنوان قوانین احمقانه دارند.
۴. هدایت ابهامات
ری کاستلانوس: سرعت افزایشِ تغییرات و رشد پیچیدگی، هدایت ابهامات را در راهبری ضروری ساخته است. ما تغییرات ناگواری در همه جهات میبینیم و راهبران باید در هدایت ابهامات چابک باشند و رقابتی بمانند. راهبرانی که میتوانند آرام و راحت بمانند و همچنان الهامبخش گروههای خود در مواجهه با افزایش پیچیدگی باشند، مزیت فوقالعادهای به شرکتهایشان میبخشند.
۵. ترکیبی از مهارتها
ادرین تام: اثبات شده است که تطبیقپذیری در همه حوزههای کسبوکار، ویژگی ارزشمندی برای راهبری است؛ بهویژه در مدیران سطح عالی. امروزه کسبوکارها بهدنبال تنوع مهارت هستند. راهبران هرقدر به کارهای بیشتری بپردازند، بهتر میتوانند این دنیای همیشه درحال تکامل کسبوکار را هدایت کنند، از نردبان شغلی بالا بروند و سکان را در دست بگیرند.
۶. مدیریت چندگانه
لنت مونتای: مدیریت چندگانه، یکی دیگر از مهارت های راهبری است. امروزه دیگر وجود کارمندانی در طیف سنی ۱۸ تا ۷۵ سال در شرکتها معمول است. درعینحالی که این سناریو کاملا عادی بهنظر میرسد، اما مدیریت نیروی کار چندنسلی بسیار چالشبرانگیز است. راهبران باید در کمک به کارمندان برای بررسیِ کلیشههای رفتاری نسلی درباره همکارانشان ماهر باشند. در ضمن راهبران مجبور خواهند شد اندیشههای از پیش شکلگرفته خودشان را درباره چگونگی هدایت مؤثر گروههای متنوع سنی تغییر دهند.
۷. همکاری
مورین متکاف: بهخاطر افزایش سطح ارتباطات بین مرزهای شرکتی و تقسیمبندیهای موجود (همان برون سپاری)، بسیاری از مشکلات تنها با کار بین بخشها و شرکتها حلشدنی هستند. راهبران باید بدانند چه موقع همکاری کنند و چگونه مهارتهای مورد نیاز را نشان دهند؛ از جمله ارتباطات واضح و مهارتهای بینفردی، آن هم وقتی با کسانی کار میکنند که شاید برنامهها و چشماندازهای متفاوتی برای خودشان داشته باشند.
۸. هوش هیجانی
جیا گانش: هوش هیجانی یکی از مهارت های راهبری جدید است که خواهان زیادی هم دارد. هوش هیجانی عبارت است از توانایی سازگاری با هیجانات خود و دیگران. همه کسبوکارها درگیر نوعی ارتباط و مدیریت رابطه هستند. هوش هیجانی توانایی تنظیم هیجانات خود و درک دیگران را به ما میدهد، درنتیجه بهترین وجه یکدیگر را میدانیم و بهترین نتیجه ممکن هم برای سازمان بهدست میآید.
۹. حضور در شبکههای اجتماعی
جان اُکانر: نمایش آنلاینِ مهربانی، حرفهایگری و اعتدال، هرگز از ملزومات راهبری نبوده است، اما بهعقیده من میتواند یکی از مهمترین مهارت های راهبری باشد تا بتوانیم در محل کار، خانه و برای دیگرانی که به آنچه ما میگوییم و انجام میدهیم توجه میکنند، الگوی مناسبی باشیم. خطوط بین خودِ اجتماعی و خودِ حرفهای ما امروزه بیش از همیشه غیرقابلتشخیص هستند؛ بنابراین یک مدیر آگاه از نقش شبکههای اجتماعی غافل نیست.
۱۰. اعتبار
میشل تیلیس لیدرمن: راهبران قبلا میتوانستند فاصله خود را از تودهها حفظ کنند. امروزه اعتماد و اعتقاد در راهبری، مستقیما با تعامل، بهرهوری و حفظ نیروی کار در ارتباط است. اعتبار بهمعنای اتصال با همه سطوح گروهتان است؛ هم از منظر شخصی و هم حرفهای. دسترسی به راهبری همیشه در سازمانها خواهان داشته است. راهبران باید امکان گفتوگو و تعامل کارکنان را با خود، به آسانترین شکل ممکن فراهم کنند.
۱۱. تسلط بر مکالمههای مهم
جُدی مایکل: تواناییِ حضور در مکالمههای مهم که در سبک راهبری فراگیر مستبدانه گذشته جایی نداشت، امروزه از مهارت های راهبری ضروری بهحساب میآید. از آنجا که مکالمههای هیجانی و احساسی ممکن است دچار آشفتگی شوند، برخی راهبران هنوز هم ترجیح میدهند از چنین مکالمههایی امتناع کنند. همین امر باعث ایجاد شکاف در راهبری میشود و میتواند تأثیر چشمگیری بر روحیه کارمندان، حفظ آنها و بهرهوری در سازمان بگذارد.
۱۲. راهبری گروههای مجازی و قراردادهای مستقل
شانا سی برایس: استخدام حرفهایها و بعد هم تبدیل آنها به یک گروه همیشه چالشبرانگیز بوده است. این قضیه وقتی افراد در یک اتاق و در کنار هم نیستند، دشوارتر هم میشود. البته فقط کسبوکارهای جهانی نیستند که اعضای گروه غیرکارمندی در مناطق مختلف جهان دارند. امروزه حتی کسبوکارهای کوچک و محلی هم گروههای حسابداری، متخصصان سئو و… دارند که از راه دور برایشان کار میکنند. این کسبوکارها به راهبرانی نیاز دارند که بتوانند این گروهها را بهطور مجازی هدایت کنند.
۱۳. راهبری خلق مشارکتی
استفان سردک: در بسیاری از سازمانها، گروههای مدیریتی نمیدانند چگونه با مشارکت کارمندانشان فرصتهای مناسب و ویژهای را خلق کنند. اگر گروههای درگیری میخواهید، باید به فکر توانمندسازی کارکنان و اعضای گروهتان باشید و بهجای ایجاد تغییرات برای آنها، همراه با آنها تغییرات را ایجاد کنید. مشکل اینجاست که افراد برای تجربه دشواریهایی که همراه همکاری میآیند، وقت نمیگذارند. راهبرانی که سبک راهبری خلق مشارکتی دارند، گروههای درگیرتری دارند و نتایج بهتری بهدست میآورند.
(همچنینی بخوانید: به کارمندانتان یاد بدهید مانند هکرها فکر کنند!)