هر سازمانی برای دریافت بازخورد از مشتریانش نیاز به صرف هزینه و وقت دارد و مهمتر از آن، استراتژی خاصی را باید به کار گیرد.
نوپانا: شرکتهای موفق دائما در تلاش برای تامین انتظارات مشتریان هدف خود هستند. به این منظور به مشتریان هدف خود گوش میدهند تا بدانند آنها چه محصولات و خدماتی را میخواهند و دوست دارند چگونه این خدمات را تحویل بگیرند.
به گزارش نوپانا، از مهمترین ابزارها برای دریافت بازخورد از مشتریان میتوان به وبسایتها، شبکههای اجتماعی، ممیزیها، تحقیقات بازار، گروه کانون، فرایند سفارشدهی، کارتهای رضایتسنجی، پیمایش، فرایند خدمات مشتریان و تماسهای رضایتسنجی اشاره کرد. در این نوشتار سعی در بررسی این ابزارها داریم:
وبسایت
وبسایت هر سازمان و یا استارتآپی محلی عالی برای دریافت بازخورد از مشتریان است. توجه داشته باشید که حتما در وبسایت خود ایمیلهایی اختصاصی برای این کار در نظر بگیرید. سطح دسترسی این ایمیل در یک شرکت، سازمان و یا استارتآپ متفاوت است؛ اما مدیر عامل حتما باید در دورههای زمانی کوتاهمدت آنها را بررسی کند.
شبکههای اجتماعی
امروزه مردم بیشتر وقت خود در فضای مجازی را در شبکههای اجتماعی میگذرانند و این فرصت خوبی را برای شما فراهم میکند؛ زیرا مشتریان همیشه در دسترس شما خواهند بود. سعی کنید در تمام شبکههای مجازی صفحه رسمی داشته باشید و ببینید مردم در مورد شما و محصولاتتان چه میگویند.
ممیزیها
ممیزیها به طریق مختلفی صورت میگیرند. یکی از روشهای مرسوم این کار خرید مخفی نام دارد. برای استفاده از این سبک از ممیزی باید ماموران خرید مخفیای برای بازدیدهای واقعی از خردهفروشهای شرکت و یا سایر موقعیتهای کسبوکار تعیین کنید. بسیاری از افراد معتقد هستند که خرید مخفی پارامترهای دقیق را با خود به همراه دارد. هرچند که کارکنان این عمل را ناعادلانه میدانند!
تحقیقات بازار
بسیاری از شرکتهای بزرگ گروههای مختلفی را برای تحقیقات بازار استخدام میکنند تا مطالعات گستردهای در زمینه جمعیتشناسی مصرفکنندهها، سبک زندگی، عادتهای خرید و الگوی خرید تحقیقاتی را انجام دهند؛ اما کسبوکارهای کوچک توانایی انجام چنین کاری را ندارند و باید بر دادههای اینترنتی اکتفا کنند و یا اینکه خودشان تحقیقات بازار را بر عهده بگیرند.
قسمت پیشین:
(همچنین بخوانید: با کمترین هزینه، میزان فروش استارتآپ خود را افزایش دهید)