نشان تجاری یا لوگوی یک استارتآپ، اولین قطعه از پازل هویت برند آن است و در طراحی آن باید هوشمندی و ظرافت خاصی بهکار برد.
نوپانا: هر استارتآپی برای شروع نیاز به لوگوی خاص خود دارد. برای طراحی لوگو شما نیاز دارید تا از یک طراح خبره کمک بگیرید اما در شروع مسیر استارتآپ، معقول نیست که هزینههای زیادی را به خود تحمیل کنید. توجه داشته باشید که اولین لوگوی شما آخرین آن نخواهد بود. حتی کمپانیهای بزرگ نیز در طول تاریخ بارها نشان تجاری خود را تغییر دادهاند.
طراحی لوگو کار سختی است اما با کمی دقت میتوانید از پس آن بر بیایید. حداقل لوگوی اولیه کسبوکارتان را میتوانید طراحی کنید. در این ادامه به بررسی چند نکته مهم در طراحی لوگو میپردازیم.
قبل از طراحی لوگو سعی کنید سه مورد را مشخص کنید: المان معرف شما، رنگ و فونت مورد استفاده. این کار به ذهن شما برای ادامه طراحی انسجام میبخشد.
به طور مثال المان موجود در لوگوی شرکت اپل سیب گاز زدهای است به رنگ خاکستری روشن و این شرکت فونتی برای لوگوی خود در نظر نگرفته است. یا المان موجود در لوگوی گوگل فونتی است با رنگهای با نشاط و این شرکت المان خاصی جز تایپوگرافی برای لوگوی خود در نظر نگرفته است.
فونت مناسب
تایپوگرافی، از قدیمیترین تکنیکها در طراحی لوگو است. شرکتهای بزرگی همچون گوگل از این تکنیک برای طراحی نشان تجاری خود استفاده کردهاند. در تایپوگرافی انتخاب فونت و رنگ بسیار تعیینکننده است.
به طور کلی فونتهای مورد استفاده در تایپوگرافی را میتوان به ۲ گروه اصلی تقسیم کرد: فونتهای (serif) و و فونتهای (script). از فونتهای serif در طراحیهای کلاسیک و رسمی استفاده میشود. این فونت میتواند نشانگر کسبوکارهای لوکس و یا پیشینهدار نیز باشد. فونتهای (script) کمی جوانپسندتر هستند و حس نشاط و سرزندگی را منتقل میکنند. این فونتها خلاقیت در طراحی را بالا برده و به نوعی در دید مخاطب مدرن جلوه میکنند.
رنگ مناسب
در دنیای طراحی، هر رنگ ویژگیهای خاص خودش را دارد و برای پی بردن به این ویژگیها و استفاده رنگ مناسب در لوگوی خود میتوانید سری به وبسایت برندهای معروف دنیا مانند پپسی، کوکاکولا و بنز بزنید. این سایتها به طور موثری ذهنیت شما را از المانها و رنگها شکل میدهند.
توجه داشته باشید که رنگهای گرمتر، خلاقیت طراحی و نشاط و سرزندگی را بالا میبرند.
(همچنین بخوانید: تصویر برند خود در ذهن مشتریان را با هویت برندتان تطبیق دهید)