چگونه انگیزه کارمندان خود را حفظ کنیم؟
آنچه لازم است مدیران بدانند؛ ۸

چگونه انگیزه کارمندان خود را حفظ کنیم؟

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

کارمندان، سرمایه‌هایی ارزشمند هستند که بدون عملکرد موفق آن‌ها، موفقیتی نصیب کسب‌وکار نخواهد شد. در این مطلب با پنج استراتژی برتر برای حفظ انگیزه کارمندان آشنا می‌شویم.

نوپانا: داشتن یک کسب‌و‌کار و راهبری آن زمانی باارزش‌تر می‌شود که که تیم شما به انجام وظایف فراتر از انتظار ترغیب شوند و واقعا به کاری که انجام می‌دهند اهمیت دهند. در ادامه به روش‌هایی کارآمد برای حفظ انگیزه کارمندان می‌پردازیم:

برای نظرات آن‌ها ارزش قائل شوید

به‌گزارش نوپانا، در هر کسب‌وکاری به‌خصوص حرفه تاثیرگذار بازاریابی، کار گروهی و حمایت از آن عامل اصلی موفقیت است. خواه ما در حال توسعه کمپین‌ها و تولید محتوای جذاب باشیم و یا درباره بسیاری از مسائل دیگر فکر کنیم، کسب‌و‌کار ما تنها در یک صورت رونق می‌یابد، و آن ایده‌پردازی و برطرف کردن مشکلات با همکاری گروه است.

به‌عنوان یک بنیان‌گذار، بسیاری از تصمیمات توسط من یا شریک کاری‌ام گرفته و تصویب می‌شوند. با این حال برخی از بهترین ایده‌ها از ذهن‌های خلاق دیگری نشات می‌گیرند. اگر تنها به خلاقیت و ایده‌های خود بسنده کنیم، کسب‌و‌کار ما و افراد فعال در آن از این موضوع بسیار ضرر می‌بیند.

با ارزیابی نظرات آن‌ها و صرف‌نظر از این که شما در نهایت ایده آن‌ها را پیگیری و انتخاب کنید یا نه، احتمال بیشتری وجود دارد که کارمندان شما در آینده ایده‌های خود را به‌کار گیرند و انگیزه بیشتری برای تکمیل و بهبود وظایف خود داشته باشند.

از آن‌ها یاد بگیرید

بسیاری از کارآفینان بر این باورند که کارهایی که انجام می‌دهند جزء بهترین‌ها است و هیچ‌ فرد دیگری توانایی انجام آن و یا حتی بهتر انجام دادن آن را ندارد. این سبک تفکر می‌تواند بدترین اشتباه هر کارآفرین باشد. شما به‌عنوان بنیان‌گذار یک شرکت، تنها در زمینه کاری خود تخصص دارید و این بدان معنا نیست که نباید به‌صورت مداوم و روزانه مهارت‌های دیگری را از کارمندان خود یاد بگیرید.

کارمندان شما از میان رشته‌های مختلفی برگزیده شده‌اند و همیشه از تجربیات خود چشم‌انداز جدیدی به‌دست می‌آورند. شما از خلاقیت، سازماندهی و سبک کاری آن‌ها استفاده می‌کنید و  این روند به افزایش حداکثری توان بالقوه شما و راهبری بهتر گروه کمک می‌کند.

به کارمندان خود اعتماد کنید

شما کارمندان خود را به یک دلیل انتخاب کرده‌اید و آن بهره‌گیری از نقاط قوت آن‌ها است. بین درگیری دائم در فرایند مدیریت و مدیریت در سطح کوچک، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. زمانی‌که شما به کارمندان خود اطمینان دارید که کارهای محوله را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند و در طول راه آن‌ها را حمایت می‌کنید، کارمندان شما در این وضعیت قطعا بیش از پیش درگیر وظایف کاری خود می‌شوند.

این همان موضوعی است که آموزش دل کارنگی (Dale Carnegie)، به آن اشاره دارد. بر اساس نتایج این آموزش، شرکت‌هایی با کارمندانی که به آن‌ها اعتماد می‌شود، به اندازه ۲۰۲ درصد بهتر از شرکت‌هایی فعالیت می‌کنند که از داشتن این کارمندان محروم هستند. به‌خاطر داشته باشید که مطمئنا ارائه بازخوردهای مثبت و سازنده موجب بهبود مداوم تیم کاری شما می‌شود و این امکان وجود دارد که حتی فراتر از استانداردهای مدنظر شما فعالیت کنند.

(همچنین بخوانید: چگونه در سازمان خود به اخلاق اهمیت دهیم؟)

در زمان مناسب به آن‌ها پاداش دهید

این بدان معنا نیست که هرگاه کارمندان شما کارهای خود را به‌خوبی انجام دادند، یک خودرو به‌عنوان پاداش برای آن‌ها خریداری کنید. شما می‌توانید خیلی ساده، با گفتن عباراتی مانند: متشکرم، کار شما فوق‌العاده است و یا شما دارایی ارزشمند این تیم هستید، از آن‌ها قدردانی کنید.

هنگامی‌که آن‌ها فراتر از انتظار شما کار می‌کنند و نتایج برجسته‌ای را ارائه می‌دهند، بسیار مهم است که ارزش‌های خود را به‌یاد آورند.

فعالیت‌های تیم‌سازی را سازماندهی کنید

فعالیت‌های تیم سازی، نه‌تنها یک راه عالی برای تشویق کارکنان است، بلکه آن‌ها فرصتی را برای تقویت روحیه شرکت فراهم می‌کنند. بسته به فرهنگ، اندازه نیروی کاری و فعالیت‌های داخلی و خارجی شرکت، کارمندان شما فرصت لازم برای پیوستگی و تنظیم کارهای خارج از محیط کاری را خواهند داشت.

اختصاص دادن زمان کوتاهی در طول روز به تعامل با کارمندان و یادآوری ارزش آن‌ها برای سازمان، نه تنها موجب احساس رضایت آن‌ها می‌شود بلکه برای شما نیز مفید خواهد بود.

(همچنین بخوانید: مدیری کاریزماتیک برای کارمندان خود باشید)

منبع

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارافزایش انگیزهراهبری کسب‌وکار تعامل با کارمندانکارمندانکار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.