میترا افضل: «تقویت سرمایهای و حمایتهای اصولی و حرفهای از شرکتهای سرمایهگذاری جسورانه، بهترین روش برای حل مشکل سرمایه استارتآپهاست.»
نوپانا: میترا افضل، کارآفرین نمونه تهرانی، در خصوص شرکتهای استارتآپی گفت: «از مهمترین منابع مالی پیشنهادی برای سرمایهگذاری در شرکتها و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر، میتوان به صندوقهای نوآوری و شکوفایی و صندوقهای بازنشستگی اشاره کرد؛ اما لازمه سرمایهگذاری این نهادها این است که اعتمادشان به سرمایهگذاری در حوزه کارآفرینی استارتآپی، جلب شود.»
او افزود: «نیاز است که معرفی درست و کارشناسی دقیقی صورت پذیرد تا سازمانهای بزرگی نظیر صندوقهای بازنشستگی و صندوقهای نوآوری با خیال راحت از این که سرمایههایشان به ثمر خواهد نشست، اقدام به سرمایهگذاری در استارتآپها کنند.»
افضل اظهار کرد: «مشکل از جایی نشات میگیرد که کسبوکارهای نوپا با هدف محافظت از ایده، غالبا از ارائه اطلاعات کامل به این سازمانها خودداری میکنند؛ در حالی که آنها برای سرمایهگذاری، نیاز به اطلاعات همهجانبه از طرح دارند. به همین دلیل نیاز است تا سازمانی بهعنوان نهاد ناظر از حقوق طرفین دفاع کند و کارآفرینان و نخبگان این اطمینان را داشته باشند که اطلاعاتشان پس از ارائه، مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت.»
این مخترع ادامه داد: «تقویت سرمایهای و حمایتهای اصولی و حرفهای از شرکتهای سرمایهگذاری جسورانه، بهترین روش برای حل مشکل سرمایه استارتآپهاست. از طرفی، از آنجایی که اکثر فعالان استارتآپی قشر جوان هستند و تجربه بالایی ندارند، لازم است یک گروه منسجم در قالب صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه استارتآپها را در رابطه با مسائل اقتصادی یاری دهند و اولویت اصلی مصرفکردن بودجه را برای این شرکتها تعریف کند.»
افضل اظهار کرد: «طبق چشماندازی که بارها مسئولان به آن اشاره کردهاند، باید شرایطی فراهم شود که تا سال ۱۴۰۰، صدها استارتآپ در کشور و حداقل ۵ یونیکورن داشته باشیم. برای رسیدن به این چشمانداز و عرضه این استارتآپها به بازار بورس، باید زیرساختها بتوانند همگام با این شرکتها رشد یابند. در این میان مهمترین دغدغه، بحث تامین سرمایه است.»
این کارآفرین نمونه در پایان خاطرنشان کرد: «راهیابی استارتآپها به بورس و محوریت یافتن بخش صادرات محصولات به دیگر کشورها باید در اولویت قرار گیرد تا وجهه صنعت کشور، همتراز با صنعت بازار جهانی شود و از آنجایی که استارتآپها سرعتشان از سرعت رشد بازار داخلی بیشتر است؛ لذا بهتر است روی مشتریان خارجی نیز تمرکز کنیم تا به کمک آنها بتوانیم وارد بازارهای خارجی شویم و رشد داشته باشیم؛ بنابراین با فراهم شدن زیرساختهای صادراتی میتوان به افق چشمانداز تا سال ۱۴۰۰ دست یافت.»
(همچنین بخوانید: سرمایهگذاری تخصصی در استارتآپهای ایرانی)