مدیریت را با اصول درست به دیگران واگذار کنید
بایدها و نبایدهای تفویض اختیار ۷

مدیریت را با اصول درست به دیگران واگذار کنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

انتخاب یک مدیر و تفویض اختیار به او از جمله تصمیماتی است که هم در آینده یک شرکت و هم در آینده کارکنان آن می تواند نقشی کلیدی داشته باشد؛ بنابراین ضروری است که این تصمیم را به‌درستی اجرا کنید.

نوپانا: اگر مدیر هستید و تصمیم دارید اختیارات مهمی را به شخص تازه‌ای واگذار کنید، ضروری است که کلیه جوانب این امر را در نظر گرفته و پیامدهای آن را از قبل پیش‌بینی نمایید. با این حال سه قانون کلی در این رابطه وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید تا حدود زیادی از وقوع پیامدهای منفی و تصمیم‌گیری نادرست در این‌باره جلوگیری به عمل آورید:

قانون اول: در هنگام تفویض اختیار به یک مدیر، اختیار تام به او دهید

وقتی شما به‌عنوان مدیر، یک فرد متخصص را در پست اجرایی مرتبط با مهارتش منصوب می‌کنید، باید اختیار تام به او دهید و هرگز نباید در فکر یک تصمیم جایگزین باشید.

به‌عنوان مثال، تصور کنید یک مدیر جدید را به سمت راهبری یک گروه کاری منصوب کرده‌اید؛ در خفا نزد افراد گروه می‌روید و بدون اینکه مدیر جدید متوجه شود، به آن‌ها می‌گویید: «کارها را زیر نظر مدیر جدید شروع کنید، ولی نگران نباشید؛ اگر او تصمیم اشتباهی گرفت، من تصمیم دیگری می‌گیرم و همه چیز را درست می‌کنم».

در صورتی که این‌گونه رفتار نمایید، اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اید؛ زیرا همین نحوه مدیریت موجب می‌شود مدیران و روال‌های کاری را دست کم بگیرید و از سوی دیگر از دید افراد سازمان نیز جدی گرفته نشوید.

قانون دوم: اطراف‌تان را با افراد بهتر از خود پر کنید

با این کار می‌توانید با اعتماد بیشتری اختیارات را به اطرافیانتان واگذار کنید. به‌عنوان مثال با اطمینان می‌توانید سمت مدیریت محصول را به فردی بهتر از خود واگذار کنید و مطمئن باشید وظیفه پست مذکور را بهتر از شما انجام می‌دهد.

قانون سوم: افراد گروه را مطلع کنید که چه کسی تصمیم‌گیرنده است

گاهی یک تیم کاری که تحت مدیریت فرد دیگری فعالیت می‌کنند، ممکن است تصور کنند شما به‌عنوان مدیر کل، باید آن‌ها را راهبری کنید. به منظور ممانعت از این سوء‌برداشت، باید به افراد گروه بگویید که اینجا شما تصمیم‌گیرنده نیستید و در واقع مدیر گروه، تصمیمات نهایی را اتخاذ می‌کند.

(همچنین بخوانید: اعتماد به کارمندان، رمز پنهان یک مدیر موفق)

منبع

برچسب‌ها: کارمندانتفویض اختیارراهبری کسب‌وکارمدیریت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.