یک کسبوکار روبهرشد نیازمند پایه و اساس محکم است؛ لذا اصولی وجود دارند که باید آنها را فرا گرفت و از آنها در مسیر پیشرفت پیروی کرد.
نوپانا: امروز که در عصر دیجیتال هستیم، هنوز با کمال ناباوری برخی از صاحبان کسبوکارهای کوچک در برابر روند دیجیتال شدن مقاومت میکنند، بهگونهای که یکی از نظرسنجیهای (CNBC) نشان داد تنها ۴۵درصد از صاحبان کسبوکارهای کوچک اذعان کردند که کسبوکارشان وبسایت دارد؛ و این یک مشکل جدی است.
اما مشکل دیگر این است که تنها یکسوم از آن کسبوکارهایی که وبسایت داشتند، از این وبسایت برای برقراری ارتباط با مشتریان خود استفاده میکردند. داشتن یک وبسایت از آن جهت اهمیت دارد که جزئی از یک طرح جامع برای ایجاد یک تجارت موفق است. این امر نشانگر این است که آن دوسوم دیگری که هیچ وبسایتی نداشتند، چهکارهای دیگری را اشتباه انجام میدهند.
در دنیای واقعی، ساختن یک کسبوکار شباهت زیادی به ساختن یک خانه دارد. هر دو به پایههایی نیاز دارند تا فشارها را تحمل کند. هر دو نیاز به دقت و جزئینگری دارند؛ چراکه برای ساختن یک نتیجه قابل رویت، باید همه قطعات باهم تناسب و سازگاری داشته باشند؛ به این معنی که برای ساختن یک کسبوکار روبهرشد، به چیزی بیشتر از یک ایده بسیار عالی نیاز خواهید داشت.
صاحبان کسبوکار باید به پایه و اساس کسبوکار خود بیشتر توجه کنند؛ چیزهایی که به خاطر رسیدن به موفقیتهای یکشبه معمولا نادیده گرفته میشوند. هدایتگری و جابهجایی این اجزا برای حفظ بقای یک کسبوکار جدید الزامی است.
پایه و اساس ساخت یک کسبوکار
بر اساس مطالعات بانک مرکزی ایالات متحده، دلیل ۸۲درصد از شکستهای تجاری وجود مشکل در بخش جریان وجوه نقد است. از جمله مشکلات دیگر میتوان به مدیریت اداری، بستههای تعطیلاتی، قراردادهای خرید و قراردادهای فروش اشاره کرد.
تا زمانی که یک استارتآپ شروع به کار نکند، چنین کارهایی انجام نمیشوند؛ اما نباید به آنها این فرصت را بدهید تا موجبات شکست یک تجارت را فراهم کنند. برای مثال در یک تجارت فصلی، در زمانی که به تحلیل جریان وجوه نقد میپردازید باید برآوردی از سود را هم به منظور اندازهگیری مقدار بودجه، محاسبه کنید.
زمانی که بهتازگی وارد یک کسبوکار شدهاید، توجه به این همه جزئیات موجب سرگردانی شما خواهد شد. باید یک اولویتبندی برای کارهایتان داشته باشید و ایجاد یک چهارچوب برای کسبوکارتان نیز باید یکی از این اولویتها باشد. در ادامه چهار استراتژی را برای ایجاد یک چهارچوب مناسب برای کسبوکارتان که موجب موفقیت شما خواهند شد، معرفی میکنیم:
۱. هرگز طرح کسبوکارتان را کنار نگذارید و از بهروزرسانی آن نهراسید
شناختن صنعتی که در آن خواهید بود، تحقیقات درباره این موضوع که مشتریان شما چه کسانی هستند، تحقیقات بازار و مهمتر از همه برنامهریزی مالی، قبل از شروع به کار باید انجام شده باشد. فراموش نکنید که یک کسبوکار قوی و در حال رشد، نتیجه برنامهریزی مداوم و متمرکز است.
سوفیا آموروسو، مدیر عامل سابق شرکت (Nasty Gal)، داستانی درباره برنامهریزی ضعیف دارد. رشد صنعت مد باعث رشد شرکت (Nasty Gal) شد و این رشد یک سری تغییرات به ساختارهای مالی این صنعت تحمیل کرد. مشاغل سودآوری مانند مد و پوشاک نظر سرمایهگذاران بسیاری را به خود جلب کرد. با این حال، مدیر عامل «آموروسو» نتوانست برنامههای خود را با این تغییرات تطبیق دهد و برنامههایش را بازسازی کند. این امر باعث شد این شرکت نتواند به رشد خود ادامه دهد و درنهایت به ورطه ورشکستگی کشیده شد.
(همچنین بخوانید: استارتآپ خود را چابک کنید)
۲. به ملاقات مشتریان بروید و متقاعدشان کنید
توافق و تعهد پایدار میان شرکا لازمه شروع یک کار است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید در این توافقنامه همه جوانب کار را سنجیدهاید. مواردی از قبیل اینکه چه زمانی یک شریک میتواند سهمش را به فروش برساند یا شرایط بحرانی هر یک از شرکا یا تبعات نقض توافق توسط یک شریک و هر چیز دیگری که ذکر آن قرارداد را کاملتر میکند، باید در این توافقنامه ذکر شود.
تاریخ کارآفرینان با افرادی که در تنظیم یک توافقنامه روی کاغذ موفق نبودهاند، دچار آشفتگی شده است. شاید معروفترین آنها، دوقلوهای معروف وینکلووس و شریک آنها دیویا نارندرا است. آنها ادعا کردند که همکلاسی خود مارک زاکربرگ را برای نوشتن کدهای یک شبکه اجتماعی به نام «ارتباط هاروارد»استخدام کردهاند؛ اما او ایده آنها را برای ایجاد یک شبکه اجتماعی دزدیده است. پس از راهاندازی فیسبوک، وینکلووسها و شریک آنها دیویا نارندرا به خاطر میلیونها دلار درآمدی که از دست داده بودند، اقدام به شکایت کردند.
هرچه یک قرارداد سختتر و محکمتر بسته شود، یک کسبوکار بهتر و پایدارتر در آینده شکل خواهد گرفت.
۳. طرز تفکر همهفنحریف بودن را از بین ببرید
یک ویژگی شایع در همه استارتآپهای کوچک وجود روحیهای است که فرد خود را قادر به انجام همه کارها میداند. بیشتر مدیران و کارکنان رده پایین فکر میکنند کسی که فراتر از چهارچوب شغلی خود نمیرود جزئی از گروه نیست. این رویکرد باعث تضعیف موقعیت مسئولیتپذیری میشود.
طبق یک نظرسنجی توسط کریر بیلدر (CareerBuilder)، بیش از ۶۰درصد کارگران آمریکایی از این موضوع رنج میبرند. بهعلاوه، وقتی مشخص نباشد چه کسی باید گزارش کار بدهد و اینکه باید به چه کسی پاسخگو باشد، آنگاه بهرهوری و کارایی مختل خواهند شد.
ابتدا اطمینان حاصل کنید که کارمندان شما همه ابزارها، آموزشهای مورد نیاز و همچنین یک مربی در اختیار دارند که به آنها کمک میکند بر کارشان مسلط شوند. اگر افراد تجهیزات لازم را در اختیار نداشته باشند، نسبت به انجام وظایفشان سستی میکنند؛ بنابراین مطمئن شوید آنها همه موارد مورد نیاز را در اختیار دارند. علاوه بر آن مطمئن شوید که همه به وظایف خود آگاهی دارند و فراتر از چهارچوب و وظایف خود در کار دیگری دخالت نمیکنند.
۴. وارد فضای دیجیتال شوید
با اینکه راهاندازی وبسایت و سایر ابزارهای رسانهای برای شرکتهای دانشبنیان و مبتنی بر تکنولوژی بسیار معمول است؛ اما هنوز هم شرکتهایی هستند که حضور و فعالیت در فضای مجازی را لازم و ضروری نمیدانند. این طرز تفکر یک واقعیت را نادیده گرفته است: فیسبوک گزارش داد پس از اکتبر ۲۰۱۶ صفحات کسبوکار این سایت بیش از یک میلیارد بازدیدکننده در هر ماه دارند. در نتیجه حضور شرکت در فضای مجازی باید بیش از داشتن یک وبسایت باشد و این موضوع را نمیتوان نادیده گرفت.
واقعیتها نشان میدهند بسیاری از کسبوکارهای کوچک همچنان به همان بازاریابی سنتی و دهانبهدهان تکیه کردهاند. کارآفرینانی که فعالیت خود را با ایجاد کمپینهایی در فضای مجازی تقویت نمیکنند، خیل عظیمی از مشتریان بالقوه خود را از دست میدهند. بعلاوه افزایش حضور شما در فضای مجازی باعث خواهد شد بیشتر دیده شوید و یک تصویر کامل از برند تجاری خود در ذهن افراد شکل خواهید داد.
در مجموع، اغلب اوقات کارآفرینان یک ایده میلیون دلاری را رها میکنند؛ آنهم به خاطر سختیهایی که باید برای انجام آن متحمل شوند. یک مبتکر برای اینکه دچار شکست نشود باید همانگونه که خانه خود را میسازد، پایههای کسبوکارش را از ابتدا و شروع کار محکم پیریزی کند.
(همچنین بخوانید: استراتژیهایی که استارتآپ شما را توسعه میدهند)