استارت‌آپ خود را چابک کنید
راهنمای سرعت بخشیدن به کسب‌و‌کار؛ ۷

استارت‌آپ خود را چابک کنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

ساختارهای پیچیده، مدل‌های قدیمی کسب‌وکار و تصمیم‌گیری‌های دیرهنگام، حتی اگر کارایی داشته باشند، سرعت پیشرفت استارت‌آپ شما را پایین می‌آورند.

نوپانا: در مراحل اولیه راه‌اندازی یک استارت‌آپ و رشد کسب‌وکار، احتمالا حس می‌کنید برخی از تصمیماتی که می‌گیرید، ضعیف یا بی‌اهمیت هستند. بسیاری از این تصمیم‌ها و نتایج‌شان به‌مرور زمان فراموش می‌شوند؛ ولی بعضی از انتخاب‌های شما تاثیر قابل ملاحظه‌ای در مسیر کسب‌وکار خواهند داشت.

زمانی که در مورد موضوعاتی مثل مدیریت، ساختارها، نوآوری و مقیاس‌پذیری تصمیم‌گیری می‌کنید، انتخاب‌های ضعیف، شما را به عقب برمی‌گردانند و مانع پیشرفت شما می‌شوند. از طرف دیگر انتخاب‌های درست و هوشمندانه به استارت‌آپ کمک می‌کنند برای تمام چالش‌های پیش‌رو آماده شود.

سه نکته برای توسعه سریع‌تر استارت‌آپ

طبق تعریف، یک استارت‌آپ چابک و پویا، سازمانی است که می‌تواند سریع و موثر به فرصت‌ها و تهدیدهای داخلی و خارجی (تجاری، قانونی، فناورانه، اجتماعی، اخلاقی یا سیاسی) واکنش نشان بدهد.

در اغلب موارد چابکی (Agile) یک استارت‌آپ را با ویژگی‌هایی مثل سریع بودن، واکنش‌های فوری، انعطاف‌پذیری، پذیرش تغییرات و درک نیازهای مشتری می‌شناسند؛ اما اولویت دادن به این موضوع در کسب‌وکار، ساده نیست. برخی از فرایندهای تصمیم‌گیری در مورد اهداف اصلی شرکت، به تامل و تدبیر بیشتری نیاز دارند. اگر به گذشته و مراحل اولیه‌ کسب‌وکار کارآفرینان و بنیان‌گذاران موفق نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اگر بسترسازی زیرکانه، سریع و هوشمندانه‌تری داشته باشید، موفقیت‌های پایدارتری تجربه خواهید کرد.  

با این مقدمه، برخی از نکاتی را که به پویایی و چابکی استارت‌آپ شما کمک می‌کنند بررسی می‌کنیم:

۱. سلسله‌مراتب را کنار بگذارید

اگر ساختار پروسه‌های عملیاتی را بیش‌ازحد سازمان‌دهی کنید، تقریبا غیر ممکن است که استارت‌آپ سریعی داشته باشید. هرچه تشکیلات مفصل‌تری داشته باشید، سلسله‌مراتب بیشتر و زنجیره فرمان طولانی‌تری هم خواهید داشت. هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود باید از فیلتر چندین شخص یا گروه بگذرد؛ در نتیجه تصمیمات به آهستگی عملی می‌شوند و تغییرات کمتری رخ می‌دهد.

اگر می‌خواهید کسب‌وکار سریعی داشته باشید، باید این سلسله‌مراتب را حذف کنید و به یک ساختار ساده برسید. جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات را در اولویت قرار دهید و به گروه‌های مختلف اجازه دهید در فرایندهای تصمیم‌گیری استقلال نسبی داشته باشند.

Be Predictive

۲. از سیستم پیش‌بینی‌کننده استفاده کنید

بسیاری از کارآفرینان بر این باورند که چابکی و سرعت یک استارت‌آپ به‌ قدرت واکنش فوری در برابر رخدادها بستگی دارد. البته این حرف تا حدودی درست است؛ اما امروزه اغلب کسب‌وکارهای پویا با رویکردی پیش‌گویانه حرکت می‌کنند.

به‌عنوان‌ مثال، مدیرعامل شرکت را در نظر بگیرید. وقتی یک سازمان تکنیک‌های بهینه‌سازی جدیدی امتحان می‌کند، به‌طور متوسط پس از ۶۰ تا ۹۰ روز نتایج آن را بررسی و درجه‌بندی و بر اساس این نتایج، پروسه‌ها را اصلاح می‌کند.

اغلب اوقات این روش خوب جواب می‌دهد؛ اما سرعت روند کار را پایین می‌آورد. در عوض سیستم پیش‌بینی کننده، اجازه می‌دهد بهینه‌سازی‌ها اجرا شوند و بعد در عرض چند ساعت نتایج را با معیارهای مورد نیاز می‌سنجند. درصورتی‌که نتایج حاصل‌شده با پیش‌بینی‌ها سازگار باشند، بهینه‌سازی با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

Use the Build-Measure-Learn Cycle

۳. از چرخه ساخت، سنجش، یادگیری استفاده کنید

چرخه ساخت، سنجش، یادگیری در حقیقت یک حلقه بازخورد است که پروسه بهره‌گیری از دانش و تحولات محصول و عملیات کسب‌وکار را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. همان‌طور که از نام آن پیدا است، این حلقه شامل سه مرحله اصلی است. هدف این است که یک محصول اولیه بسازیم، نتایج را اندازه‌گیری کنیم و دریابیم که آیا باید این پروسه را ادامه دهیم یا خیر.

لازم نیست همیشه از این مدل استفاده کنید، اما اغلب اوقات این الگو به شما کمک می‌کند. در نظر داشته باشید که یک استارت‌آپ سریع، برنامه‌ریزی می‌کند که بدون اتلاف منابع، خود را از نقطه A به نقطه B برساند. زمانی که به نقطه B  دست پیدا کرد، با هوشمندی و بر اساس نتایج حاصله به حرکت خود ادامه می‌دهد.

آیا استارت‌آپ شما در موقعیت مناسبی قرار دارد؟

هزاران راه مختلف برای رسیدن به موفقیت وجود دارد؛ اما یک استارت‌آپ سریع و هوشمند، از مراحل اولیه کار، اولویت‌بندی‌های خود را مشخص می‌کند. هرچه چابک‌تر باشید، راحت‌تر با تغییرات سازگار می‌شوید و در زمان مناسب، مقیاس‌پذیری شما آسان‌تر خواهد بود.

اگر کسب‌وکارتان را قبلا تاسیس کرده‌اید، هنوز هم می‌توانید با درس گرفتن از فرصت‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید، رویکردهای خود را تنظیم و بازسازی کنید. نتایج را به‌دقت بررسی کنید و تصمیم بگیرید آیا هنوز هم می‌خواهید راه فعلی را ادامه دهید یا خیر.

(همچنین بخوانید: برندینگ، نقطه قوت کسب‌وکار شما)

منبع

برچسب‌ها: startupاستارت‌آپتوسعه کسب‌و‌کاراستراتژیمدیریتهدفکسب‌وکار چابکسرعت عمل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.