اشتباه کردن و شکست خوردن در کسبوکار میتواند بسیار ناراحتکننده باشد؛ اما مدیران هوشمند همین اشتباهات را جشن میگیرند!
نوپانا: اکثر مدیران کسبوکار، زمانی که مرتکب اشتباهی میشوند، بسیار سرخورده و ناراحت میشوند و برای بازگشت به روند عادی کار با مشکل مواجه میشوند. خصوصا اگر این اشتباه به تیم و شرکت تحت مدیریت آنها خسارتهای مالی نیز وارد کرده باشد.
اندرو گریفیث، کارآفرین سریالی و مشاور کسبوکار، برای بهبود این شرایط و تصمیمگیریهای مناسب پس از انجام اشتباه، راهحل مناسبی دارد. به عقیده او، هیچ مسیر و آموزش مشخصی برای ارائه کردن کسبوکار وجود ندارد. به بیان دیگر، اشتباه کردن بخشی از کسبوکار است. او معتقد است تا زمانی که افراد اشتباهی مرتکب نشوند، مهارتی نمیآموزند. اشتباه کردن همیشه هزینهها و خسارتهایی نیز به همراه دارد، ولی هرچه اشتباه بزرگتر باشد و خسارت بیشتری وارد کند، ما میتوانیم درسهای بهتری از آن بگیریم. البته این درس گرفتن تنها زمانی ممکن میشود که با هوشمندی با آن اتفاق روبرو شویم.
مدیرانی که تجربه و هوش کافی نداشته باشند، در زمان ارتکاب اشتباه تنها خود و تیم تحت مدیریت را سرزنش میکنند. آنها تنها روی شکست تمرکز میکنند و هیچ دقتی به نکته و درس این شکست ندارند. این روند نهتنها کمکی به آنها نمیکند، بلکه جو منفی ایجادشده در اثر واکنشهای این مدیران، زمینه را برای اشتباهات بعدی نیز فراهم میکند.
گریفیث در ادامه مقاله خود میگوید: «من نگرش خود را نسبت به شکستهای تجاری تغییر دادم. بهعنوان مثال اگر من یک شکست با ضرر پنج هزار دلاری مرتکب میشدم، به آن به چشم یک درس پنج هزار دلاری نگاه میکردم. در این حالت مطمئن هستم که درس آموختهشده از این اشتباه، جلوی خطاهای بسیار بزرگتر را در آینده میگیرد.»
در نهایت به این نتیجه میرسیم که اگرچه باید با دقت تمام مسیر کسبوکار را پیش ببریم و از اشتباهات دوری کنیم؛ اما این اتفاقات خواه ناخواه در مسیر رخ میدهند و چه بهتر که آنها را فرصتهایی خارقالعاده برای کسبوکار بدانیم. فراموش نکنید اشتباهات در صورتی فرصت هستند که باهوش باشید و درسی از آنها بیاموزید و فراموش نکنید.
(همچنین بخوانید:چهار اشتباه عمده در مدیریت)