موفقیت در راهبری کسبوکار، مستلزم ویژگیهای خاصی است که در نهایت به هدایت هوشمندانه تیم منجر میشوند.
نوپانا: کیم مارتین، راهبر و مدیر فنی «دیتا سنتریک»، در وبسایت (Quora) توضیح میدهد که موفقیت یک راهبر کسبوکار، مستلزم چه ویژگیهایی است:
پیش از هر چیز به یاد داشته باشیم که راهبری کسبوکار، خودش را در فرمهای مختلفی نشان میدهد. برای من، راهبری یک قابلیت و توانایی است، نه یک موقعیت و مقام. بنابراین با اطمینان میتوانم در مورد آنچه شما را بهعنوان یک راهبر توانمند میسازد، صحبت کنم. برخی از اصول پایهای، مشخص میکنند که شما راهبر خوبی هستید یا خیر.
همکاری
همه راهبران خوب میدانند که یک انسان، بهتنهایی کامل و بینقص نیست. اگر تلاش کنید همه وظایف مهم را بهتنهایی انجام دهید، نشان میدهید که در ادراک نیاز به تنوع آرا و جوانب فکری مختلف، ناتوان هستید. راههایی را پیدا کنید که از طریق آنها با دیگران همکاری سازندهای داشته باشید. بهاینترتیب صلاحیت خود را برای هدایت یک تیم، یک بخش یا کل سازمان نشان میدهید.
پیگیری
راهبران بزرگ افرادی هستند که باوجود همه موانع و بیراههها، هدف نهایی را از یاد نمیبرند و در نهایت راه خود را پیدا میکنند و شرکت را به مقصد مورد نظر میرسانند. ما هر روز با سنجیدن شرایط، تصمیماتی اتخاذ میکنیم که یک پروژه را با کارایی به نتیجه مطلوب برسانند. تصمیم میگیریم تیم خود را به نحوی اداره و سرپرستی کنیم که پروسه تولید محصول را تکمیل کنند، یا راه حلی برای خسارتهای وارده پیدا میکنیم. حتی اگر شکست بخوریم، باز روبهجلو حرکت میکنیم.
تاثیرگذاری
راهبران بلندپایه توانایی خود را برای تاثیرگذاری مثبت نشان میدهند. آنها میدانند که مسیرها و اهداف زیادی در ظاهر از اهمیت یکسانی برخوردارند، ولی میتوانند «زمین قابل کشت و خاک حاصلخیز» را تشخیص دهند. آنها شرایط و گزینههایی را انتخاب میکنند که روی نتیجه پروژه یا اهداف سازمان موثر باشد. این ویژگی خودش را در برخی زمینهها بیشتر نشان میدهد. مثلا: انجام کارهایی که دیگر اعضای تیم را به موفقیت میرساند، شناسایی مشکلات و یافتن راه حل مناسب برای آنها، مشاوره دادن به مهندسین باتجربه، به اشتراکگذاری اطلاعات.
شفقت
راهبران عالی الگویی از شفقت و توجه به سایرین هستند و میدانند که هیچ ٢ تجربهای، یکسان نیست. آنها میتوانند پیچیدگی شخصیتهای مختلف تیم، تجربهها، سبکهای ارتباطی، اعتمادبهنفس و ابتکارات آنها را تشخیص دهند و بهخوبی هدایتشان کنند. بهاینترتیب انرژی و نیروی انسانی را در راه رسیدن به اهداف شرکت، به کار میگیرند.
در حوزه تکنولوژی، تاکید زیادی روی «راهبری فکری» وجود دارد؛ خصوصیتی که مخصوصا شرکتهای کوچک در استخدامهای خود، برای آن اهمیت زیادی قائلاند. راهبری فکری شما را قادر میسازد تفکر دیگران را هدایت کنید و با نوآوری بیشتری با موانع روبرو شوید.
به یاد داشته باشید که اگرچه شغل شما، با پاداشها و مزایای خوبی همراه است؛ ولی هرگز نباید هدفتان را یک عنوان یا مقام بدانید.
نقشهای راهبری زیادی در هر سازمان وجود دارد، ولی مهم این است که شما تواناییها و مهارتهای خود را ارتقا دهید؛ آنچه در عمل به مرحله اجرا درمیآورید و نتایج آن، از هر عنوان شغلی ارزشمندتر است.
(همچنین بخوانید: مدیران موفق چگونه رفتار میکنند)