برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت چهاردهم:
طوفان ذهنی
بهگزارش نوپانا، جلسه «طوفان ذهنی» زمانی برگزار میشود که در یک سازمان، مشکل و یا فرصتی مطرح میشود که کلیه مخاطبان آن مجموعه، اعم از متخصصان و شرکتکنندگان بیطرف، برای برگزاری این جلسه اقدام میکنند. در حقیقت این گردهمایی نوعی بحث آزاد است که بهمنظور دستیابی به راهحل و تصمیمگیری در مورد حرکت بعدی سازمان برگزار میشود.
روشهای تسهیل کننده متعددی برای مدیریت این جلسه بهکار گرفته میشوند و موفقیت این جلسه اغلب به ادارهکنندگان آن بستگی دارد.
برنامهریزی پایین به بالا
به نوعی از برنامهریزی گفته میشود که در آن، مدیریت ارشد شرکت از واحدهای زیر مجموعه خود میخواهد تا برنامههایشان را برای استفاده در برنامه کلان بازاریابی و کسبوکار ارائه دهند.
از طرفی نیروهای سطح پایین سازمان بهطور فعال درگیر روند برنامهریزی هستند؛ چرا که این فرایند، بهمنظور ایجاد انگیزه بیشتر برای رسیدن به اهداف اجرایی سازمان بهکار برده میشود. این فرایند، متضاد برنامهریزی بالا به پایین است که در آن اهداف کوتاه و بلندمدت از طریق مدیریت ارشد به سطوح پایینتر ابلاغ میشود.
(همچنین بخوانید: دستکشی که تلفن همراه شماست!)
فرهنگ برند
هر نام تجاری فرهنگ خود را دارد؛ فرهنگی که هر محصول از آن بهوجود میآید. محصول، تجسم فیزیکی این فرهنگ است. فرهنگ بر نظامی از ارزشها دلالت دارد و یک منبع الهام و سرشار از انرژی برای نام تجاری است. بهطور کلی، فرهنگ یک بعد ریشهدار و محرک اصلی نام تجاری یک سازمان محسوب میشود.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده