کراودفاندینگ نهتنها روشی برای افزایش سرمایه کسبوکارهای جدید است، بلکه با معرفی گسترده ایده تولیدی در بازار، احتمال رشد استارتآپ را در بلندمدت افزایش میدهد.
نوپانا: زمانی که استارتآپ خود را راهاندازی میکنید، یکی از بزرگترین نگرانیهای شما، رشد کلی کسبوکارتان خواهد بود. در کنار افزایش سرمایه که به توجه زیادی نیاز دارد، دیگر عوامل مهم رشد عبارتاند از تحقیقات، توسعه بازاریابی و تلاش برای معرفی محصولات و خدمات.
همین عوامل باعث میشوند کراودفاندینگ (سرمایهگذاری جمعی) یکی از قدرتمندترین ابزارهای رشد کسبوکار به شمار آید. بانک جهانی پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۲۵، سرمایهگذاری جهانی در کراودفاندینگ به ۹۳ میلیارد دلار برسد. علاوه بر مزایای پولی، کراودفاندینگ به دلایل دیگری نیز استراتژی مهمی برای رشد استارتآپ است:
برتری نسبت به سایر روشهای سنتی جمعآوری سرمایه
کراودفاندینگ یکی از تاکتیکهای افزایش سرمایه است که با توجه به پیشرفت سریع اینترنت و تکنولوژی، توانسته است مزایای قابل توجهی را از آن خود کند. محبوبیت جهانی سایتهایی مثل کیک استارتر، کراودفاندر و ایندیهگوگو (Indiegogo)، شاهدی بر همین موضوع است. گزینههای تامین مالی سنتی با عوامل استرسزایی مثل درخواست وام و جستوجوی سرمایهگذاران اعتباری همراهاند. در مقابل، یک کمپین موثر کراودفاندینگ بهوسیله یک پلتفرم معتبر، نهتنها سرمایه استارتآپ را تأمین میکند، بلکه پیام شما را به مخاطبان موردنظر و حتی فراتر از آنها، میرساند.
اگر مروری بر کمپین استارتآپها در کیک استارتر داشته باشیم، میبینیم که تمامی ویدیوها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. شاید هزینه تهیه ویدیوها و سایر تبلیغات در سایتهای معروف برای استارتآپ شما سنگین باشد، اما از آنجا که محصول شما را در معرض دید مخاطبان گستردهای قرار میدهد، سرمایهگذاری استراتژیک و پربازدهی خواهد بود.
کسب اعتبار اجتماعی موردنیاز استارتآپ
زمانیکه از یک پلتفرم مشهور کراودفاندینگ استفاده میکنید، پیام خود را در معرض دید قشرهای مختلفی از مخاطبان جدید قرار میدهید. اگر پلتفرم مناسبی انتخاب کرده باشید اعتبار اجتماعی خوبی به دست میآورید که به گسترش داستان رشد کسبوکار شما کمک خواهد کرد. اعتبار اجتماعی یک محرک روانشناختی قدرتمند است که باعث میشود مشتریان بیشتری برای خرید به شما مراجعه کنند.
این روزها اعتبار اجتماعی یکی از عوامل مهم تسلط بر بازار است، چرا که فرصتهای بینظیری را برای جلوه پیدا کردن در رسانهها، جذب مشتریان و بهویژه علاقهمند کردن سرمایهگذاران به کسبوکار شما فراهم میکند.
جذب طرفداران وفادار به محصولات شما
افرادی که از ایدههای شما حمایت میکنند، بهاحتمال زیاد متقاضیان اولیه و طرفداران بالقوه برند شما خواهند بود. وقتی تلاش میکنید کمپین کراودفاندینگ موفقی داشته باشید، باید اعتماد مردم را به تواناییهای خود جلب کنید تا حاضر باشند پول خود را روی ایده شما سرمایهگذاری کنند.
از آنجا که کراودفاندینگ در مراحل ابتدایی راهاندازی استارتآپ اجرا میشود، فرصتی عالی را برای شما فراهم میکند تا پیش از ارائه رسمی محصولاتتان، مخاطبان وفاداری به دست آورید. این هواداران زودهنگام، همچنان که کمپین شما ادامه پیدا میکند، در ترویج و ارتقای ایده شما همراهتان هستند.
بااینحال به یاد داشته باشید که با برگزاری یک کمپین بهسادگی وفاداری مخاطبانتان را بهدست نمیآورید. شما باید پیشنهادی قانعکننده داشته باشید که نشان دهد محصول یا خدماتتان، واقعاً زندگی مردم را بهبود میدهد.
بهعنوان مثال شرکت Lifestraw در کمپین Indiegogo با بیان اینکه محصولشان آب آشامیدنی سالم را برای قربانیان طوفان هایان فراهم میکند، توانست جذابیتی روانی و عاطفی کسب کند. بهعلاوه این محصول میتوانست مشکل بسیاری از مردم جهان را که در دسترسی به آب پاک آشامیدنی با مشکل مواجه هستند، حل کند.
یک تاکتیک مقرونبهصرفه
کراودفاندینگ همیشه مستلزم یک سرمایهگذاری بزرگ اولیه نیست. درست است که برند شما با تبلیغ در رسانههای اجتماعی و مطبوعات هزینه کمتری متحمل میشود، ولی این گزینهها به زمان بیشتری برای نتیجه دادن نیاز دارند. بهعلاوه کراودفاندینگ باعث میشود در بلندمدت مردم آگاهی گستردهتری از محصولات شما داشته باشند.
راه دیگری که کمک میکند مخاطبان بیشتری را (بهویژه در قشر جوان) جذب کنید، استفاده از اپلیکیشنهایی مثل Gadget Flow است. این برنامهها کاربران را در جریان آخرین پروژههای کراودفاندینگ بازار قرار میدهند. در حال حاضر Gadget Flow با استفاده از تصاویر با وضوحبالا، ویدئو و حتی واقعیت افزوده، رابطی فوقالعاده بین استارتآپهای بینالمللی و مخاطبان خاص آنها است.
بهعلاوه تکنیکهای جدید نوآورانه (و مقرونبهصرفه) کراودفاندینگ، بازار پرحاصلی را برای سرمایهگذاران بالقوه و حامیان شما فراهم میکند که در آن میتوانند پیش از عرضه رسمی محصولات، آنها را مورد تست و تحقیق قرار دهند.
فراهم کردن فرصت پیشفروش محصولات
یکی از مزایای یک کمپین هوشمندانه کراودفاندینگ، این است که شما را قادر میسازد از نخستین مراحل راهاندازی استارتآپ، محصولات یا خدمات خود را پیشفروش کنید. چرا که حالا حامیانتان میتوانند پیشاپیش ایده و مفاهیم تولیدی شما را درک کنند. این رویه متداول، در اغلب پلتفرمهای کارا دیده میشود.
درعینحال کراودفاندینگ تحقیقات بازار خوبی را برای شما فراهم میکند: تعاملات شما با جامعه شاخص معتبری از تقاضای کلی محصولتان را نشان خواهد داد. بسته به تعداد پیش سفارشات و درخواستهایی که دریافت میکنید، میتوانید برآورد کنید که آیا ایدههای کارآفرینی شما پایدار خواهند بود یا خیر.
بازخوردهای معتبر به شما کمک میکنند ایده خود را اصلاح کنید
ممکن است ایده شما آماده اجرا باشد اما نقطهضعفهای آن را ندانید. کمپین کراودفاندینگ اغلب اوقات بازخورد صوتی مخاطبانتان را ذخیره میکند و به شما این امکان را میدهد که با مشتریان بالقوه خود وارد تعامل شوید و نظرات و انتقادات آنها را درباره ایدههای خود بفهمید.
این ویژگی خودش را در همه زوایای کسبوکار نشان میدهد و به شما کمک میکند ایده خود را مطابق با ترجیحات مشتریان اصلاح کنید. امروزه ذهنیت «برای مردم، توسط مردم»، استراتژی غالب بازار کسبوکار است.
جمعبندی
کراودفاندینگ روشی برای افزایش سرمایه اولیه لازم برای کسبوکارهای جدید است، اما همانطور که در این مطلب توضیح داده شد، میتوان از مزایای دیگر آنهم بهره گرفت. در واقع کراودفاندینگ راهی هوشمندانه است که کارآفرینان برای کسب اعتبار و جذب مخاطبان اولیه و سرمایهگذاران علاقهمند از آن استفاده میکنند. راهی که با معرفی گسترده استارتآپ در بازار، فرصت رشد همهجانبه آن را فراهم میکند.
(همچنین بخوانید: سرمایهگذاری تخصصی در استارتآپهای ایرانی)