در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: درک دیدگاه مشتری نقش حیاتی در تعیین ارزشهای پیشنهادی مالی دارد. در اینجا شش تکنیک برای شروع این کار ارائه شده است. ترکیب مناسبی از این تکنیکها را برای درک عمیق مشتریان به کار بگیرید.
کاشف دادهها
با تحقیقات کتابخانهای از اطلاعات موجود بهره بگیرید. گزارشهای تحقیقاتی موجود در مورد دادههای ثانویه از مشتریان، پایه بسیار خوبی برای شروع کار است. همچنین به دادههای خارج از صنعت خود توجه کنید. موارد مشابه، متفاوت یا همراستا را مطالعه کنید.
نقطه قوت این روش مبنایی عالی برای تحقیقات بیشتر است و نقطه ضعف آن
نقطه ضعف: دادههای ایستا از یک زمینه کاری متفاوت
روزنامهنگار
به عنوان روشی ساده برای کسب بینش مشتری، با مشتریان (بالقوه) صحبت کنید. مصاحبه رویکردی متداول و پذیرفته شده است. هر چند ممکن است مشتریان در مصاحبه به شما چیزی بگویند اما در عمل به شکل دیگری رفتار کنند.
نقطه قوت: سریع و ارزان برای شروع با اولین آموختهها وبینشهای دست اول
نقطعه ضعف: مشتریان همیشه نمیدانند که چه می خواهند و رفتار واقعی آنها نسبت به پاسخهایی که در حین مصاحبه دادهاند متفاوت است.
انسانشناس
مشتریان (بالقوه) را در دنیای واقعی مشاهده کنید. بینشهای خوبی نسبت به رفتار واقعی آنها کسب کنید. در مورد کارهایی که بر روی آنها تمرکز میکنند و نیز چگونکی انجامشان توسط ایشان مطالعه کنید. مشخص کنید کدام دردسرها آنها را ناراحت میکند و دنبال دستیابی به چه منفعتهایی هستند.
نقطه قوت: دادههای حاصله، نگرشی بدون سوگیری ارائه میدهند و امکان کشف رفتارهای مشتریان در دنیای واقعی را فراهم میکنند.
نقطه ضعف: کسب بینش مشتری برای ایدههای جدید با دشواری همراه خواهد بود.
بازیگر نقش دیگری
«مشتری خود باشید» و به صورت فعال از محصولات و خدمات استفاده کنید. یک یا چند روز را در نقش مشتری سپری کنید. از تجربه خود به عنوان یک مشتری (ناراضی) استفاده کنید.
نقطه قوت: تجربهای دست اول از کارها، دردسرها و منفعتها
نقطه ضعف: این اقدام همواره معرف مشتری واقعی یا همیشه قابل استفاده نیست.
همآفرین
مشتریان را در فرآیند خلق ارزش مشارکت دهید تا با آنها یاد بگیرید. به منظور جستوجو و توسعه ایدههای جدید، با مشتریان کار کنید.
نقطه قوت: نزدیکی و محاورت با مشتریان میتواند در کسب بینشی عمیق از ایشان یاریرسان باشد.
نقطه ضغف: ممکن است قابلیت تعمیم به تمامی مشتریان و بخشها را نداشته باشد.
دانشمند
مشتریان را در یک آزمایش ( بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه) مشارکت دهید. از نتایج حاصله فرا بگیرید.
نقطه قوت: بینشی واقعگرایانه بر اساس رفتارهای دنیای واقعی ارائه میکند. این روش به ویژه درباره ایدههای جدید، خوب عمل میکند.
نقطه ضعف: به کارگیری آن در سازمانهای در حال فعالیت میتواند به دلیل وجود سیاستها و دستورالعملهای سختگیرانه، مشکل باشد.
قسمت پیشین: