ایده‌های خود را روی کاغذ به تصویر بکشید
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت سیزدهم) ۸

ایده‌های خود را روی کاغذ به تصویر بکشید

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۱۰:۰۰ | ۷ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: طرح‌های کاغذی، نمایشی خام از ارزش پیشنهادی یا مدل کسب‌وکار هستند و صرفا ایده اصلی و نه نحوه کارکرد آن را روشن می‌کنند. آن‌ها به اندازه‌ای خام هستند که می‌توان بر روی یک دستمال کاغذی ترسیمشان کرد و با این حال می‌توانند ایده موردنظر را القا کنند. از آنها در ابتدای فرآیند نمونه‌سازیتان به منظور اکتشاف جایگزین‌ها و بحث و تبادل نظر راجع به آن‌ها استفاده کنید.

طرح کاغذی چیست؟

طرح کاغذی، روشی ساده برای ملموس‌تر کردن و افزایش قابلیت به‌اشتراک‌گذاری ایده‌هایتان است. در این طرح‌ها، از پرداختن به جزئیات ایده اجتناب می‌شود تا بحث به سمت موارد مرتبط با پیاده‌سازی ایده کشیده نشود.

برای چه منظوری استفاده می‌شود؟

از طرح‌های کاغذی به منظور به اشتراک‌گذاری و ارزیابی ایده‌ها در مراحل ابتدایی فرآیند طراحی ارزش پیشنهادی استفاده می‌شود. سطحی بودن آن‌ها تعمدی است لذا به راختی می‌توانید آن‌ها را بدون ایجاد حس پشیمانی دور بیاندازید و جایگزین‌های دیگری را جست‌وجو کنید. همچنین می توانید از آن‌ها برای جمع‌آوری بازخوردهای اولیه مشتریان بهره بگیرید.

از آگاهی افراد نسبت به اینکه طرح‌های کاغذی یک ابزار اکتشافی هستند اطمینان حاصل کنید. به گزارش نوپانا بسیاری از ایده‌های طراحی شده را در طول فرآیند نمونه‌سازی و آزمون تغییر خواهید داد یا حذفشان خواهید کرد.

بهترین طرح‌های کاغذی ...

دربرگیرنده تنها یک ایده اصلی یا مسیر توسعه هستند. (می‌توان ایده‌ها را در ادامه ادغام کرد.)

درباره چیستی ایده توضیح می‌دهند و نه چگونگی عملکرد آن. (فعلا هیچ فرآیند و مدل کسب‌وکاری در کار نیست.)

موارد را به قدری ساده بیان می‌کنند که بتوان با یک نگاه آن‌ها را درک کرد. (در نمونه‌های بهبودیافته‌تر آتی، جزئیات ذکر می‌شوند.)

را می‌توان ظرف مدت ۱۰ تا ۳۰  ثانیه تهیه کرد.

طوفان فکری ۲۵ -۲۰ دقیقه

از تکنیک‌های مختلف طوفان فکری از قبیل سوالات محرک یا سوالات «چه می‌شد اگر» برای خلق تعداد زیادی مسیر توسعه ممکن برای ارزش‌های پیشنهادی جذاب استفاده کنید.
در این مرحله نگران انتخاب نباشید زیرا کمیت بهتر از کیفیت است. اینها نمونه‌های اولیه بی‌قواره‌ای هستند که به طور حتم تغییر خواهند کرد.

رسم کردن ۱۲ -۱۵ دقیقه

شرکت کنندگان به گروه‌های مجزایی تقسیم می‌شوند و هر گروه به سرعت سه ایده برای سه جایگزین ارزش پیشنهادی بر می‌گزیند. آنها برای هر یک از ایده‌ها طرحی کاغذی بر روی تخته ترسیم می کنند. ایجاد دو یا سه طرح، میزان تنوع را افزایش می‌دهد و ریسک بحث‌های بی‌پایان را کاهش می‌دهد.

ارائه مطلب۳۰ ثانیه برای هر گروه

یک نفر از اعضای هر گروه بر روی صحنه می‌آید و طرح‌های کاغذی (بزرگ) را ارائه می‌کند. هر ارائه نباید بیش از 30 ثانیه به طول بیانجامد. صرفا بیان کلیات ایده مورد نظر کفایت می‌کند و لزومی ندارد چگونگی کارکرد آن را توضیح دهید. مطمئن شوید ترکیب افراد در گروه‌ها متنوع است. در غیر این صورت افراد موردنظر را به تابلوی طراحی برگردانید.

نمایش

تمام طرح‌های کاغذی تهیه شده همانند یک نمایشگاه بر روی دیوار نصب و به نمایش گذاشته می شوند. به این ترتیب باید تنوع مطلوبی از مسیرهای مختلف داشته باشید.

داتموکراسی ۱۰ -۱۵ دقیقه (بهتر است که در طول زمان استراحت انجام شود)

به هر یک از شرکت کنندگان ۱۰ برچسب داده می‌شود تا به ایده‌های مورد علاقه خود رای دهند. آن‌ها می‌توانند رای‌های خود را به یک ایده بدهند یا آن‌ها را بین طرح‌های کاغذی مختلف توزیع کنند. این عمل، یک سازوکار تصیم‌گیری نیست بلکه فرآیندی است که طی آن، ایده‌هایی را که شرکت کنندگان نسبت به آن‌ها نظر مساعدتری دارند متمایز می‌کنیم.

نمونه‌سازیّ

گروه‌های مجزا کار خود را با طراحی تابلوی ارزش پیشنهادی برای طرح کاغذی‌ای که از میان سه طرح موجود بیشترین رای را به دست آورده است ادامه می‌دهند. طرح‌های کاغذی‌ای را که بیشترین رای را کسب‌کرده‌اند، مجددا بین گروه‌های مختلف توزیع کنید.

قسمت پیشین:

قسمت دوازدهم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومتربوم مدل کسب‌وکار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.