در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: بوم مدل کسبوکار وسیلهای جهت تدوین ارزشهای پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلیترین قدمها در راهاندازی یک کسبوکار نوپاست.
در واقع بوم مدل کسبوکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسبوکار شما به مشتریان را شرح میدهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت یازدهم:
چگونه منافع مشتری را درنظر بگیریم
به گزارش نوپانا، منفعتسازها توصیف میکنند که چگونه محصولات و خدماتتان برای مشتری منفعت ایجاد میکند. در واقع بهطور صریح نشان میدهد که قصد دارید چگونه نتایج و فایدههایی ایجاد کنید که مشتریان انتظار یا آرزویش را دارند و یا از دیدنش شگفتزده خواهند شد. این نتایج و فایدهها شامل مطلوبیت کارکردی، منفعتهای اجتماعی، احساسات مثبت و صرفهجویی در هزینههاست.
نیازی نیست منفعتسازها به تمام منفعتهای شناسایی شده در پروفایل مشتری بپردازند. بر آنهایی که برای مشتریان اولویت دارند و بر جایی که محصولات و خدمات میتوانند تفاوت ایجاد کنند، تمرکز کنید.
فهرست سوالات محرک زیر به شما کمک میکند تا به راههایی فکر کنید که محصولات و خدمات شما میتواند در به دست آوردن نتایج و فایدههای خواسته شده، مورد انتظار، مطلوب و غیرمنتظره به مشتریانتان کمک کند.
از خود بپرسید آیا محصولات و خدمات شما میتواند...
- باعث ایجاد صرفهجویی شود و مشتریانتان را خشنود کند؟ در قالب زمان، پول و تلاش.
- باعث ایجاد نتایجی شود که مشتریانتان انتظار دارند یا از انتظارات آنها نیز فراتر رود؟ از طریق پیشنهاد سطوح بالاتر کیفیت، مقدار بیشتر یا کمتر از چیزی.
- بهتر از ارزشهای پیشنهادی فعلی عمل کند و مشتریانتان را شاد کند؟ براساس ویژگیها، عملکرد یا کیفیتی خاص.
- شغل یا زندگی مشتریانتان را آسانتر کند؟ از طریق قابلیت استفاده بهتر، خدمات بیشتر یا هزینه مالکیت کمتر.
- باعث ایجاد پیامدهای اجتماعی مثبت شود؟ از طریق خوب به نظر رسیدن مشتریان یا افزایش قدرت یا بهبود جایگاه اجتماعی آنها.
- کار خاصی را انجام دهد که مشتریان به دنبال آن هستند؟ بر حسب طراحی یا ضمانت خوب یا ویژگیهای بهتر یا بیشتر.
- رویای مشتریان را تحقق بخشد؟ از طریق کمک به آنها در رسیدن به آرزوهایشان یا رهایی از دشواری.
- نتایج مثبتی متناظر با معیارهای مشتری از موفقیت و شکست ایجاد کند؟ در قالب عملکرد بهتر یا هزینه کمتر.
- پذیرش را راحتتر کند؟ از طریق هزینه کمتر، سرمایهگذاری کمتر، ریسک کمتر، کیفیت، عملکرد یا طراحی بهتر.
اهمیت
منفعتسازها نیز مانند دردسرکاهها میتوانند نتایج و فایدههای کم یا زیادی برای مشتری داشته باشند. بین منفعتسازهای ضروری و آنهایی که صرفا داشتنشان خوب است تفاوت قائل شوید.
قسمت پیشین: