استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت دهم)
محصولات و خدمات ۸

استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت دهم)

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۱۲:۰۰ | ۵ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: بوم مدل کسب‌وکار وسیله‌ای جهت تدوین ارزش‌های پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلی‌ترین قدم‌ها در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست.

در واقع بوم مدل کسب‌وکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسب‌وکار شما به مشتریان را شرح می‌دهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم. قسمت دهم:

دردسرکاه‌ها

دردسرکاه‌ها توصیف می‌کنند که دقیقا چگونه محصولات و خدماتتان دردسرهای خاصی از مشتری را برطرف می‌کنند. در واقع به طور صریح نشان می‌دهند که چگونه قصد دارید برخی از چیزهایی را که مشتری را قبل، در حین و بعد از انجام کار آزار می‌دهد یا مانع از انجام کار می‌شود حذف کنید یا کاهش دهید.

ارزش‌های پپیشنهادی عالی بر دردسرهایی متمرکزند که برای مشتری مهم است و به‌طورخاص دردسرهای شدیدی است. نیازی نیست که برای هر دردسری که در پروفایل مشتری شناسایی کرده‌اید، دردسرکاه نیز پیدا کنید. هیچ ارزش پیشنهادی‌ای نمی‌تواند این کار را بکند. ارزش‌های پیشنهادی عالی اغلب بر تعداد اندکی از دردسرهایی متمرکز می‌شوند که به‌خوبی از پس کاهش شدتشان برمی‌آیند.

فهرست سوالات محرک زیر به شما کمک می‌کند تا در مورد راه‌هایی که محصولات و خدماتتان ممکن است دردسر مشتریان را کاهش دهد فکر کنید.

از خود بپرسید آیا محصولات و خدماتتان می‌تواند...

باعث صرفه‌جویی شود؟ در زمان، پول یا تلاش.

باعث احساس بهتر مشتریان شود؟ با از بین بردن یاس، آزردگی و هرچیزی که برای مشتریان سردردآور است.

راهکارهایی را که عملکرد خوبی ندارند اصلاح کند؟ از طریق معرفی ویژگی‌های جدید، عملکرد بهتر یا کیفیت بیشتر.

باعث پایان سختی‌ها و چالش‌های پیش روی مشتریان شود؟ از طریق آسان کردن یا حذف موانع.

باعث از بین رفتن آن دسته از پیامدهای منفی اجتماعی شود که مشتریان با آن مواجه هستند یا از آن می‌ترسند؟ برحسب از دست دادن وجه و قدرت، اعتماد یا جایگاه اجتماعی.

باعث حذف ریسک‌هایی شود که مشتریان از آن می‌ترسند؟ ریسک‌های اجتماعی، مالی و فنی یا چیزهایی که ممکن است غلط از آب در بیاید.

به مشتریانتان کمک کند شب‌ها بهتر بخوابند؟ از طریق پرداختن به مسائل مهم، کم کردن دغدغه‌ها یا از بین بردن نگرانی‌ها.

باعث کم شدن یا ریشه‌کن کردن خطاهای رایجی شود که مشتریان مرتکبش می‌شوند؟ از طریق کمک در به کار بردن راهکار به شیوه‌ای درست.

باعث حذف موانعی شود که نمی‌گذارند مشتریان پذیرای ارزش‌های پیشنهادی باشند؟ با منحنی یادگیری مسطح‌تر، کمتر کردن هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه یا از بین بردن این هزینه‌ها یا از بین بردن موانع دیگری که مانع از پذیرش ارزش پیشنهادیتان می‌شود.

اهمیت

ارزش دردسرکاه برای مشتری ممکن است کم یا زیاد باشد. بین دردسرکاه‌های ضروری و آن‌هایی که داشتنشان خوب است تفاوت قائل شوید. اولی موضوعات حاد را اغلب به‌صورت بنیادی کاهش می‌دهد و ارزش زیادی ایجاد می‌کند. دومی صرفا دردسرهای متوسط را کاهش می‌دهد.

قسمت پیشین:

قسمت نهم

برچسب‌ها: کارآفرینیمدل کسب‌وکاربوم مدل کسب‌وکارمشتریاندردسرکاه‌ها
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.