یادداشتی از لورا کیلاگ درباره کارهایی که برای قهرمان شدن و تداوم در بازار کسبوکار باید انجام دهید.
نوپانا: زمانیکه صحبت از قهرمان میشود، ممکن است یاد شخصیتهای فیلم یا ورزشکار محبوب خود بیفتید. من این فرصت را داشتهام که بیش از یک دهه با مالکان کسبوکارهای کوچک کار کنم. یکی از چیزهایی که در این مدت یاد گرفتم این بود که اگر محصولی تولید میکنید، قهرمان واقعی شما هستید. هر سال، هزاران کارآفرین جهش مهمی را انجام داده و تبدیل به صاحبین کسبوکار میشوند. سرمایهگذاری بخشی از پسانداز خود در فعالیت جدید کار سادهای نیست. سرمایهگذاری اولیه، اجاره املاک، ساختوساز، تعمیرات، انبارداری، لیست دستمزدها و بازاریابی خیلی زود روی هم انباشته میشوند، و وقتی پایه و اساس کار ساخته شد، دیگر مسئولیت کار با شماست که فروش خود را بالا ببرید، از ارقام فروش سال قبل جلو بیفتید و دائماً راهی برای نوآوری در کسبوکار رو به رشد خود بیابید و مشتریان جدید را به بازارهای محلی جلب کنید. هر چه نباشد، کار شما همین است. کار با شما شروع شده و با شما تمام میشود. اما یک قهرمان کسبوکار چه کار میکند؟
ریسک میکند
به راه انداختن کسبوکار جدید کار سادهای نیست. بعضی از صاحبان کسبوکارهایی که با آنها کار کردهام زمانی در سازمانهای دیگر کار میکردند و دستمزدهای هنگفتی میگرفتهاند؛ اما اینها را کنار گذاشتهاند تا تبدیل به کارآفرین شوند. بعضی کسبوکاری را راه اندازی کردهاند تا خانواده و دوستانشان هم بتوانند بخشی از آن شوند. کار شما هر چقدر هم که مشخص باشد، وقتی کسبوکار خود را راه میاندازید، در واقع ریسک میکنید؛ اما اگر به درستی محصول خود را انتخاب کرده باشید، این ریسک به حداقل میرسد.
از کار خود لذت میبرند
از آنجایی که شما آگاهانه و عمداً تصمیم گرفتهاید تا کسبوکار تازهای راه بیندازید، یعنی شما راننده قطار خوشبختی خود هستید. به عنوان یک کارآفرین، میتوانید انتظار داشته باشید که هزاران ساعت کار کنید و مسیر همیشه هموار نباشد، اما وقتی سخت کار میکنید و هر روز از انجام آن لذت میبرید، اوضاع فرق میکند.
روی زندگی دیگران تأثیر میگذارند
وقتی ایدههایی را که احتمال موفقیت دارد به بازار معرفی میکنید، با افراد جدیدی آشنا شده و با آنها تعامل پیدا میکنید. در واقع شما روی مشتریان، کارمندان و جامعه تأثیر میگذارید – و شاید مهمتر از همه، روی فرزندان خود تأثیر میگذارید. هربار که قدرت کارآفرینی، تلاش، ریسکپذیری و انجام کاری را که به آن اعتقاد دارید به فرزندان خود میآموزید، در واقع تأثیر عمیقی نه تنها در زندگی امروز، بلکه بر زندگی نسلهای بعد میگذارید.
بر سرنوشت خود مسلط هستند
موفقترین کسبوکارها هم با پستی و بلندی روبرو میشوند. من با مالکینی کار کردهام که برای هفت سال پیاپی با رشد ۲ رقمی روبرو بودهاند و به دلیل شرایط پیشبینی نشده، رقیب تازه یا شرایط فرهنگی و اقتصادی که تأثیر منفی به دنبال داشتهاند، با ضرر روبرو شدهاند. نمیتوان همه چیز را کنترل کرد، اما چیزهایی وجود دارد که قابل کنترل هستند و بازاریابی هم یکی از آنهاست.
به عنوان مدیرعامل یک آژانس تبلیغاتی که برای بیشتر از ۱۵ سال به کسبوکارهای مختلف کمک کرده، اگر ممکن بود تنها یک نصحیت به صاحبان کسبوکارها بکنم این بود که میگفتم پشتکار داشته باشید. وقتی فروش افت میکند، یا وقتی فروش عالی است، بازاریابی را قطع نکنید. تلاشهای شما برای بازاریابی محلی بسیار مهم است. جایگاه شما در گوگل بسیار مهم است. بهروزرسانی سایت خود مهم است. شهرت و واکنش سریع شما به مشتریان در رسانههای اجتماعی بسیار مهم است. هدایت توجه محلی از طریق کمپین در رسانههای اجتماعی بسیار ضروری است. تقویت برند خود به شما اجازه میدهد که همواره در شرایط خوب و بد در صدر بازار بمانید.
به سیستم پشتیبانی اعتقاد دارند
مالکیت یک کسبوکار به شما اجازه میدهد که کار خودتان را انجام دهید، نه اینکه خودتان به تنهایی کاری را انجام دهید. از دلایل اصلی انتخاب کسبوکار باز به جای خلق کار از صفر، این است که همیاری، راهنمایی، آموزش و ابزار لازم را از دیگران و از مالکین موفق دریافت خواهید کرد. با روی باز به این فرآیند اعتماد کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید. وقتی شانس خود را امتحان میکنید تا تبدیل به مالک یک کسبوکار جدید شوید، یعنی به سیستم پشتیبانی اعتقاد داشتهاید. هیچگاه دست از این اعتقاد برندارید.
(همچنین بخوانید: کارآفرینی؛ از خلق یک ایده تا ارزشآفرینی در اقتصاد)