عصاره حرکت دنیای استارتاپ از اپها به هوش مصنوعی را میتوان «ساخت هشیاری به جای ساخت ابزار» تعریف کرد.
امروز دیگر کارایی و توانمندی شرط لازم و کافی برای فروش ابزارها و محصولات نیستند، بلکه دوستداشتنی بودن نیز شرط مهم بعدی است.
پیش از این و شاید تا امروز، برخی از مهمترین نوابغ «سیلیکون ولی» آنچنان غرق در کد زدن شده بودند که ممکن بود حتی نتوانند آزمایش تورینگ (آزمایشی برای سنجیدن توانایی یک ماشین در بروز هشیاری انسانی) را پشت سر بگذارند. اما در آینده برای ساخت برنامههای انسانیتر، تیمهای متخصص احتمالا بر اساس داشتن پیش زمینهای مانند مطالعات انسانی یا نویسندگی خلاق انتخاب خواهند شد. تقریبا تمام کارشناسان معتقدند که ظهور هوش مصنوعی و رباتهای گفتگو برای همیشه نمای دنیای اپها را تغییر خواهد داد اما به اینکه این تغییرات چگونه دنیای استارتاپها را عوض میکند، توجه چندانی نشده است. خرد سنتی پیرامون تیم استارتاپها وجود سه عضو بازاریاب چربزبان، برنامهنویسی که بتواند در خواب هم کد بزند و طراحی که دقیقا بداند برای به دست آوردن دل منتقدین هنر از کدام سایه آبی استفاده کند، را حیاتی میداند.
با توجه به نقش غیرقابل تعویض بازاریاب، به نظر میرسد عضویتش در تیم فعلا تضمین شده است. به هر حال همیشه باید کسی انسانها را قانع کند که چرا به تکنولوژی یا ابزاری که تا به حال از نیاز به وجودش بیخبر بوده اند، احتیاج دارند. اما چه به سر برنامهنویس و طراح خواهد آمد؟ هوش مصنوعی کم و بیش خطوط کدهای خود را مینویسد و با اینکه برای راه اندازی و سرپا کردن آن، احتیاج به مقدار مشخصی از تخصص برنامه نویسی است، اما حضور دائمی برنامه نویس در تیم، تضمین شده نخواهد بود. وجود طراح گرافیک در برنامهای که تعامل با آن به شکل گفتاری است هم بیدلیل به نظر میرسد. البته که برنامه به لوگوی اولیه احتیاج دارد اما این نقش کوچک، تضمینکننده وجود دائمی طراح نیست.
سر و کله زدن با هوش مصنوعی، بیش از اینکه در مورد برنامهنویسی باشد، در مورد تعلیم آن برای نوشتن برنامه است. اعضای جدید به جای برنامه نویسی در حوزه داده تخصص دارند و تحلیلگر اطلاعات و خروجیهای هوش مصنوعی خواهند بود. اما چه به سر طراحان گرافیک خواهد آمد؟ با حرکت برنامهها به سمت تعاملات زبانی، استارتاپها از طراحی پیکسل به طراحی کلمات منتقل خواهند شد و این انتقال باعث افزایش نیاز به نویسندگان خبره میشود. اما آیا تمام این تغییرات به این معنی است که زمان به روز رسانی تیمهای استارتاپها فرا رسیده است؟ اگر اینطور است سه گانه مقدس هزاره سوم را معرفی میکنیم: مبلغ، تحلیلگر و نویسنده.