شیوه مواجهه با نظرات مخالف را از استیو جابز بیاموزیم
برخورد مناسب با منتقدین؛ ۸

شیوه مواجهه با نظرات مخالف را از استیو جابز بیاموزیم

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۱۳:۰۰ | ۹ دقیقه

تفکر و پس از آن دادن پاسخ مناسب به سوالاتی که شما را به چالش می‌کشند، از مهم‌ترین مهارت‌ها برای برقراری ارتباطات موفق در فضای کسب‌وکار محسوب می‌شود.

نوپانا به نقل از دیجیاتو: یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت، توانایی مواجهه با نظرات مخالف و حتی اهانت‌های دیگران است؛ اینکه چطور می‌توان با حفظ خونسردی، به مخالفان و اهانت‌کنندگان پاسخی محکم و منطقی داد.

یک مثال خوب در این زمینه، عملکرد «استیو جابز» در کنفرانس «WWDC 1997» است که توانست با حفظ آرامش، سؤال اهانت‌آمیز یکی از حضار را به صورت منطقی پاسخ دهد.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، استیو‌ جابز پس از خروج از اپل در سال ۱۹۸۵ میلادی، بار دیگر و بعد از دوازده سال به کمپانی بازگشت و در ماجرای مورد بحث، طی کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل مشغول پاسخگویی به سؤالات حاضرین بود که یکی از افراد حاضر این سؤال را با لحنی طعنه‌آمیز از جابز پرسید: «آقای جابز شما انسان باهوش و تاثیرگذاری هستید. البته تاکنون چندین بار گفته‌اید که نمی‌دانید راجع به چه‌چیزی صحبت می‌کنید. از شما می‌خواهم به‌عنوان مثال برای ما توضیح دهید که چگونه جاوا و متعلقات آن در پیشبرد ایده‌های موجود در اوپن‌داک (OpenDoc) نقش‌آفرینی می‌کنند و وقتی توضیحاتتان تمام شد، شاید بتوانید به ما بگویید که در هفت سال گذشته دقیقاً مشغول چه‌کاری بوده‌اید؟»

چنین صحبت‌هایی آن هم در مقابل مدیرعامل اپل برای زیر سؤال‌بردن اطلاعات او از جزئی‌ترین مسائل شرکت، مطمئناً با نیت خوبی مطرح‌نشده اما پاسخ استیو جابز و نحوه برخورد او با مسئله درس‌های خوبی به همراه دارد.

مکث‌کردن

نخستین عکس‌العمل استیو جابز علی‌رغم دشواری، مکث‌کردن بود. او به مدت ۱۰ ثانیه (که البته برای حضار بسیار بیشتر به نظر می‌رسید) مکث‌کرده و در این زمان به یافتن بهترین پاسخ ممکن فکر کرد.

مکث‌کردن فرصت کنترل احساسات را فراهم می‌کند

وی پس از نخستین مکث گفت: «شما می‌توانید برخی از مردم را در برخی از اوقات راضی کنید.» سپس بار دیگر به مدت ۸ ثانیه مکث کرد. چنین مکث‌هایی بسیار ارزشمند هستند چرا که فرصت کنترل احساسات را فراهم‌کرده و به فرد اجازه می‌دهند پیش از گفتن چیزی که ممکن است بعدها موجب پشیمانی شود، تمام جوانب امر را در نظر بگیرد.

مکث‌های استیو جابز نیز به او زمان داد تا به خوبی ابعاد سؤال و پاسخ‌های احتمالی آن را سنجیده و پاسخی اندیشمندانه و تاثیرگذار را در ذهن خود آماده کند.

(همچنین بخوانید: ۳ شیوه اثبات‌شده برای متقاعد کردن مشتریان)

موافقت با اهانت‌کننده

استیو جابز در ادامه اضافه کرد: «یکی از سخت‌ترین مسائلی که در زمان تغییر به وجود می‌آید این است که افرادی مانند این آقا در بعضی از موارد حقیقت را می‌گویند.» سال‌هاست که روان‌شناسان معتقدند بهترین راه برای تغییر طرز تفکر افراد، موافقت با آنها و پیداکردن نقاط اشتراک، به‌جای حملات متقابل است.

بهترین راه برای تغییر طرز تفکر افراد، موافقت با آنهاست

جابز این روش را به بهترین نحو و با تأیید حرف‌های طرف مقابل به کار گرفت؛ چرا که مطمئناً نرم افزار اوپن‌داک ویژگی‌هایی داشته که او از آنها بی‌اطلاع بوده است. اما همان‌طور که جابز توضیح می‌دهد، دانستن تمام جزئیات همه اپلیکیشن‌های تولیدی توسط کمپانی، وظیفه مدیرعامل نیست.

استدلال قاطعانه

استیو جابز نقش خود در اپل را تشریح کرد و گفت نیاز نیست مدیرعامل تمام زیر و بم محصولات را از بر باشد، بلکه باید مجموعه را به صورت یک تصویر واحد مشاهده کرده و کارکنان را در راستای چشم‌انداز با یکدیگر متحد کند. وی همچنین در این باره گفت: «دشوارترین بخش کار این است که تشخیص دهید مشخصات یک بخش، چگونه به فروش ۸ یا ۱۰ میلیارد دلاری از محصول کمک می‌کند؟ و چیزی که من تاکنون یاد گرفته‌ام نشان می‌دهد که باید ابتدا از تجربه کاربری شروع کرد و سپس به مسائل فنی و تکنولوژیک رسید. شما نمی‌توانید ابتدا از فناوری شروع کنید و سپس به دنبال مشتری بگردید. دیدگاه جابز در آن زمان برای توجه به تجربه کاربری بسیار نوآورانه بود، که درستی آن نیز بعدها با گذشت زمان و تجربه سایرین اثبات شد.

استفاده از نقاط ضعف به نفع خود

وی در ادامه با ارجاع به عدم توجه به تجربه کاربری از سوی خود در گذشته گفت: «خود من این اشتباه را احتمالاً بیش از هر شخص دیگری در این سالن مرتکب شده‌ام و از آن آسیب دیده‌ام و دلیل آن را نیز می‌دانم.»

جابز نه تنها چشم‌انداز خود را بیان کرد بلکه با اشاره به تجربیات ناموفق گذشته، به اظهارات خود اعتبار بخشید و به نوعی از سرمایه‌گذاران خواست اشتباهات او را تکرار نکنند.

تقدیر از کارمندان

«در حال حاضر افراد زیادی در اپل به سختی کار می‌کنند.» او سپس نام بعضی از کارمندان خود را به زبان آورد و از کل تیم تمجید کرد و گفت: «آنها به بهترین نحو کار می‌کنند.»

با چنین اظهاراتی، جابز از تیم خود حمایت‌کرده و از آنها تقدیر و تشکر نمود. وی به کارمندان اپل یادآور شد که از آنها حمایت می‌کند؛ کاری که موجب حمایت‌های متقابل تیم اپل شد.

پایان قدرتمند

سخنان پایانی جابز بسیار انگیزاننده هستند: «اشتباهات زیادی در طول مسیر رخ می‌دهند، البته این چیز خوبی است چرا که نشان می‌دهد تصمیم‌هایی در طول مسیر اتخاذ شده‌اند. ما اشتباهات را پیدا کردیم و آنها را اصلاح می‌کنیم.»

او سپس رو به شخصی که در ابتدا از او سؤال کرده بود گفت: «اشتباهات انجام می‌شوند، برخی از افراد نیز شاید ندانند راجع به چه چیزی صحبت می‌کنند؛ اما به نظرم شرایط موجود از آنچه که در گذشته نه‌چندان دور وجود داشت بهتر شده است و فکر می‌کنم ما به سوی موفقیت پیش می‌رویم.»

(همچنین بخوانید: چهار درس بزرگ از استیو جابز)

برچسب‌ها: مهارتموفقیت اپلsteve jobsاستیو جابزطرز تفکرنقاط ضعفAbilityارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.