بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن سرمایه کافی، از بحث بازاریابی چشمپوشی میکنند، در حالیکه همه استراتژیهای بازاریابی نیاز به هزینه هنگفت ندارند.
نوپانا: استارتآپها با چالشهای فراوانی روبهرو هستند، اما هیچکدام سختتر از تلاش برای نگه داشتن پول نقد نیست. آژانسهای کسبوکار، هزینه متوسط برای راهاندازی یک کسبوکار را چیزی حدود ۳۰ هزار دلار تخمین زدهاند؛ اما این رقم با واقعیت فاصله زیادی دارد، چرا که گاهی یک استارتآپ را تنها با صد دلار راهانداری میکنند و گاهی نیز راهاندازی یک کسبوکار بیشتر از یک میلیون دلار هزینه دارد. اما توجه داشته باشید این اعداد و ارقام تنها هزینه راهاندازی هستند. شرکتهای تازهتاسیس، هزینههای دیگری چون حقوق کارمندان، اجاره دفتر، خرید امکانات اولیه و سایر هزینههای جاری را نیز دارند؛ بنابراین آنها برای تامین درآمد کافی تلاش فراوانی میکنند.
بسیاری از کارآفرینان در خصوص بودجه با مشکل مواجه هستند و در نهایت سرمایهگذاری در بخشهای مهمی چون بازاریابی و تبلیغات را رها میکنند. در واقع اکثر آنها بحث بازاریابی را که عاملی مهم در راه پیشرفت و توسعه کسبوکار است، نادیده میگیرند و یا بودجه محدودی برای آن در نظر میگیرند.
به گزارش نوپانا، تقریبا ۸۰ درصد کارآفرینان هیچ ایدهای در خصوص اهمیت و میزان اثرگذاری استراتژی بازاریابی ندارند، بنابراین تعجبی ندارد که مارکتینگ همواره با بیتوجهی مواجه میشود.
در مطلب پیشرو به بررسی نکاتی میپردازیم که نشان میدهد بازاریابی موثر و مناسب آنقدرها هم هزینهبر نیست. استراتژیهای بازاریابی با بودجههای کلان ممکن است بازده نهایی خوبی داشته باشند، اما تدابیر دیگری نیز در بازاریابی وجود دارد که در عین کمهزینه بودن تاثیر شایانی در رشد کسبوکار دارند. در اینجا به ۹ مورد از این استراتژیها میپردازیم.
قسمت سوم:
۷. تبلیغات هدفمند اینترنتی
اگر رویکرد شما استفاده از کلمات کلیدی با ترافیک بالا باشد، تبلیغات اینترنتی یا کلیکی که شما را وادار میکند بابت هر کلیک هزینهای پرداخت کنید برایتان گران تمام خواهد شد؛ در مقابل شما میتوانید با هزینهای قریب به یک دلار در روز، در شبکه اجتماعی فیسبوک یا دیگر شبکههای اجتماعی تبلیغات خود را قرار دهید. البته اگر به دنبال نتایج چشمگیرتری هستید باید کمی بیشتر هزینه کنید.
۸. برندسازی شخصی
برندسازی شخصی (Personal Branding)، تا حدودی شبیه به برندینگ تجاری است با این تفاوت که در این مورد شما خود را برند میکنید. با این هدف، شما تخصص و مهارتهای خود را در شبکههای اجتماعی گوناگون و یا در وبلاگ شخصیتان در معرض دید عموم قرار میدهید و از این طریق مخاطبان جدید و ترافیک بیشتری بهدست میآورید.
نکته اینجاست که مردم اغلب به حرف دیگران بیشتر از شرکتهای مختلف اعتماد میکنند. شما با بهرهمندی از روش برندسازی شخصی، مسیری قدرتمند و جداگانه خواهید داشت که در آن بدون هزینه کردن، مطالب خود را به اشتراک میگذارید و مخاطبان زیادی جذب میکنید.
۹. گروهها و تالارهای گفتوگو در اینترنت
قدرت کمپینهای عمومی و گروهها در رسانههای اجتماعی را نادیده نگیرید. در اینگونه تالارهای گفتوگو ممکن است با سوالات مختلفی از کاربران مواجه شوید که با توجه به تخصصی که دارید میتوانید به آنها پاسخ دهید؛ همچنین ممکن است در این تالارها از رویداد محلی باخبر شوید که بتواند به توسعه کسبوکار شما کمک کند. بنابراین بهتر است همانطور که در حال توسعه کسبوکار خود هستید، هر چه بیشتر با جامعه اطراف خود در ارتباط باشید.
عضو شدن در این گروهها هیچ هزینهای برای شما ندارد و میتوانید بهصورت رایگان از مزایای آن استفاده کنید.
سخن آخر
اگر در بخش بودجه کسبوکار خود با چالش مواجه شدهاید، هرگز از استراتژیهای بازاریابی در معادله کاری خود غفلت نکنید؛ در عوض، راههایی خلاقانه و ابتکاری برای بهرسمیت شناختن و تبلیغ نام تجاری و محصولات خود پیدا کنید که نیازی به سرمایهگذاری قابل توجهی نداشته باشد.
زمانی که یک جریان درآمدی قدرتمند و ثابت برای کسبوکار خود ایجاد میکنید، طبعا امکان سرمایهگذاریهای گستردهتری نیز خواهید داشت و در بهکارگیری تجربیات پیشین و سازنده خود آزادی عمل بیشتری دارید.
ادامه این مطلب را در قسمتهای دیگر بخوانید:
۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفتزده میشوید (قسمت اول)
۹ استراتژی بازاریابی که از هزینه کم آنها شگفتزده میشوید (قسمت دوم)
(همچنین بخوانید: بازار داغ دیجیتال مارکتینگ را در دست بگیریم)