افرادی که کارآفرین هستند اهل خطرپذیری بوده و همواره ایدههای جدیدی در ذهن خود دارند؛ برای دستیابی به این ۲ ویژگی منحصر به فرد باید ذهن خود را برای تفکر جدید آموزش داده و پرورش دهید.
نوپانا به نقل از شبکه: کارآفرینی یک شغل نیست، بلکه یکی از ویژگیهای شخصیتی و هویتی انسانها است. افرادی که کارآفرین هستند اهل خطرپذیری بوده و همواره ایدههای جدیدی در ذهن خود دارند؛ اما برای دستیابی به این دو ویژگی منحصر به فرد باید ذهن خود را برای تفکر جدید آموزش داده و پرورش دهید.
زمانی که افراد تصمیم میگیرند کسبوکار راهاندازی کنند این سوال را مطرح میکنند که بهترین و مناسبترین وقت برای آغاز یک کسبوکار چه زمانی است؟ کوتاهترین جوابی که به این پرسش میتوان داد این است که هیچگاه زمان مطمئنی وجود ندارد. اگر جزء آن گروه از افرادی هستید که این سوال را مطرح میکنند ممکن است هیچگاه کارآفرین نشوید. کارآفرینان به دنیای کسبوکار نگاه متفاوتی دارند و همواره متفاوت از افراد عادی به این حوزه نگاه میکنند. این افراد به دنبال رویاپردازی بوده و همواره به فرصتهایی نگاه میکنند که افراد عادی قادر نیستند این فرصتها را مشاهده کنند. همین شیوه نگرش متفاوت است که باعث رونق گرفتن کسبوکار این افراد میشود. اما مهم است به این نکته هم توجه داشته باشید که عدم خطرپذیری و عدم نوآوری لزوما به معنای آن نیست که شما هیچگاه یک کارآفرین نخواهید شد. برای آنکه در عرصه کسبوکار موفق شوید باید در اولین گام طرز تفکر خود را تغییر دهید. اما برای تغییر شیوه تفکر لازم است به یک سری از نکات توجه داشته باشید:
۱. کاری انجام دهید که شما را میترساند
کارآفرینان موفق بهشدت به خطرپذیری باور دارند. آنها به خوبی میدانند که از طریق خطر کردن است که صاحب یک تجارت موفق میشوند. در دنیای کسبوکار هیچ تضمینی وجود ندارد که نشان دهد شما در کار خود موفق خواهید شد. در نتیجه برای آنکه بتوانید به کسبوکاری دست پیدا کنید، باید شرایط سخت و دشوار را قبول کنید. سعی کنید روزانه کارهایی که از آنها هراس دارید را انجام دهید. هیچگاه از شکست خوردن واهمه نداشته باشید و آنرا در آغوش بگیرید؛ زیرا از طریق اشتباهات است که درسهای بزرگ را فرا میگیرید. سعی کنید از منطقه امنی که برای خود درست کردهاید خارج شوید و برای موفقیت در کسبوکار خود تلاش مضاعف داشته باشید.
(همچنین بخوانید: ۱۱ رفتار نابود کننده یک استارتآپ)
۲. در فکر کردن سرعت عمل داشته باشید
زمانی که کسبوکار خود را راهاندازی میکنید در بسیاری از موارد شرایطی به وجود میآید که باید در سریعترین زمان ممکن بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. سایت فوربس در این زمینه به مثال جالبی اشاره میکند:
مدیرعامل شرکت زپوز (Zappos) زمانی احساس میکند دیدگاه و نوع نگرش کارمندانش با نوع تفکر او متفاوت شده است. او در نهایت تصمیم میگیرد یکی از دشوارترین تصمیمات زندگی خود را برای زنده نگه داشتن کسبوکار خود اتخاذ کند. او در یک اقدام عجیب تمامی کارمندان خود را اخراج میکند. در ادامه از طریق یک رویکرد اصولی درست و موفق اقدام به استخدام نیروهای جدید میکند. این تصمیم عجیب و البته سریع در نهایت باعث شد تا شرکت او موفقتر از قبل به کار خود ادامه دهد. همواره به تصمیمگیریهای خودتان اعتماد کنید و اولین راهحلی که به ذهنتان خطور پیدا کرده را عملیاتی کنید؛ زیرا اولین راهحل نتیجه یک واکنش غریزی برای حل یک مشکل است.
۳. سعی کنید حس ترس را با کنجکاوی جایگزین کنید
کارآفرینی شغلی نیست که بتوان توضیح روشن و دقیقی برای آن ارائه کرد. زمانی که تصمیم میگیرید کسبوکار جدیدی راهاندازی کنید، در حقیقت تصمیم گرفتهاید به دنیای ناشناختهای قدم بگذارید. برای موفقیت در این راه باید ترس را از خود دور کنید. برای غلبه بر ترس باید مهارتهایی که در ارتباط با حل مسائل هستند را پرورش داده و همواره به دنبال جایگزین کردن ایدههای جدید با ایدههای قبلی باشید. مدیریت یک کسبوکار شبیه به تحصیل است، با این تفاوت که به جای پشت میز نشستن باید با جهان خارج از کسبوکار خود در ارتباط باشید. استیو جابز در این خصوص گفته است: «شما باید به دنبال پیدا کردن چیزی باشید که عاشق آن هستید.»
۴. به خود باور داشته باشید
زمانی که کارها به مشکل برخورد میکنند مردم به ۲ گروه تقسیم میشوند: گروه اول افرادی هستند که فکر میکنند جهان پیرامون آنها به دنبال آن است که به آنها آسیب برساند و گروه دوم افرادی هستند که فکر میکنند پس از شکست قادر هستند همان کار را به شیوه دیگری انجام دهند تا به موفقیت دست پیدا کنند. اما به این نکته دقت کنید که در دنیای کسبوکار تنها یکی از این ۲ راه جواب میدهد. امروزه نوع نگرش اول در میان مردم رواج پیدا کرده است. اینگونه افراد موفقیت را عاملی خارج از کنترل توصیف کرده و در اکثر مواقع کارکنان یا همکاران خود را مسئول شکستهای خود توصیف کرده و بد شانس بودن را عامل عدم دستیابی به کامیابی معرفی میکنند. چنین افرادی هیچگاه قبول نمیکنند که خودشان مسئول بسیاری از شکستها بودهاند.
اما گروه دوم افرادی هستند که خود را مسئول شکست میدانند و به خوبی قادر هستند از شکستهای خود درس بگیرند. این افراد بر اساس تجربیاتی که از گذشته به دست آوردهاند در آینده تصمیماتی به مراتب بهتر و با اشتباهات کمتر میگیرند.
(همچنین بخوانید: سن چه تاثیری بر موفقیت کسبوکار دارد؟)