متخصصان عرصه کارآفرینی و کسبوکار، برخی از مشکلات رایج در این زمینه را به اشتراک گذاشتهاند که باید از آنها خودداری کنید.
نوپانا به نقل از دریک آنلاین: بسیاری از کارآفرینان، تنها روی پاداشهای مورد انتظار و ارزشمند تاسیس یک شرکت جدید تمرکز میکنند، این در حالیست که تعداد زیادی از آنها اطلاعات کافی نداشته و نمیدانند که باید از چه مشکلاتی عبور کرده یا از آن اجتناب کنند. اگر از پیش بدانید که در روند راهاندازی کسبوکار با چه مشکلاتی روبرو هستید، میتوانید شانس موفقیت کسبوکارتان را افزایش دهید. متخصصان عرصه کارآفرینی و کسبوکار، برخی از مشکلات رایج را به اشتراک گذاشتهاند که باید از آنها خودداری کنید:
۱. انتخاب شریکی که مهارتهای متفاوتی ندارد
اگر استارتآپ خود را با یک شریک یا همراه آغاز کنید، از مزایای بیشماری بهرهمند خواهید شد؛ اما به خاطر داشته باشید که این شریک باید مهارتها و تواناییهای متفاوتی داشته باشد، مواردی که شما نمیتوانید آنها را ارائه دهید.
جان کینگ، مدیر ارشد اجرایی در PlacementSEO.com میگوید: «بزرگترین اشتباهی که من در آغاز استارتآپ خود مرتکب شدم این بود که با فردی شریک شدم که مهارتهایی مشابه با من داشت و نمیتوانست تواناییهای متفاوتی ارائه دهد. این مشکل حقیقتا توانایی ما برای تیم بودن را کاهش داد و در نتیجه باعث شد که در طول سه سال، ماهانه بیش از ۴ میلیون دلار را از دست بدهیم. توصیه من این است، زمانی که یک کسبوکار جدید را با یک شریک یا همکار آغاز میکنید، مطمئن شوید که هر کدام از شما میتواند تواناییها و مهارتهای منحصربهفرد خود را به نمایش بگذارد، به این ترتیب میتوانید ترکیبی از مهارتهایتان را برای عملیکردن یک برنامه به اجرا بگذارید که در نهایت میتواند به افزایش درآمد و رشد استارتآپ منجر شود.»
۲. فقدان یک استراتژی بازاریابی مناسب
جهان پیرامون ما دائما در حال تغییر است؛ به ویژه در زمینه ابزارها و استراتژیهای بازاریابی. برخورداری از یک استراتژی بازاریابی مناسب از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ علاوه بر این باید آن را در جهان تکنولوژیمحور امروزی به خوبی پیادهسازی کنید.
استیون کانگ، بنیانگذار Relevancystacking.com در این باره میگوید: «بازاریابی در حقیقت به ارائه یک پیام تاثیرگذار مربوط میشود. عدم برخورداری از یک استراتژی خوب میتواند در نهایت به فرسودگی و شکست منجر شود. من بازاریابی آنلاین را از سال ۱۹۹۸ شروع کردم و از آن زمان تا به حال، شاهد انقلاب در چشمانداز بازاریابی آنلاین در شرکتهای بزرگ و کوچک بودم. کسانی که میتوانند بازاریابی را به سطوح بالاتر ارتقا دهند، بازاریابهایی هستند که میتوانند به سرعت تغییرات مورد نیاز را از طریق دریافت بازخوردهای مختلف در بازار اعمال کنند.»
۳. ترس از شکست
بنیانگذاران استارتآپها و کارآفرینان باید از اشتباهات زیادی خودداری کنند، اما ترس از شکست و اینکه مبادا مرتکب اشتباهی شوند، میتواند بیشتر از مفیدبودن، آسیبرسان باشد. برخی از کارآفرینان هرگز نمیتوانند به اهدافی که در نظر دارند، دست پیدا کنند؛ چرا که از برداشتن گامهای مورد نیاز برای رسیدن به آن هدف، هراس دارند. حتما باید قبل از تصمیمگیریهای بزرگ، شرایط را آنالیز و بررسی کنید، اما مراقب باشید که بیشازحد این کار را انجام ندهید و قبول کنید که باید ریسکهایی را به جان بخرید تا استارتآپ به رشد خود ادامه دهد.
حتی اگر مطمئن نیستید که موفق میشوید، باز هم باید ریسکها را محاسبه کنید. بسیاری از کارآفرینان بزرگ امروزی، به خاطر استفاده از فرصتها و ریسککردن توانستند به موقعیت فعلی خود دست پیدا کنند.
مت استاک، یکی از شرکای Web20Ranker.com میگوید: «یکی از مولفههای مورد نیاز برای موفقیت این است که عدم قطعیتها و شکستها را نیز با آغوش باز قبول کنید. اگر بخواهید قبل از امتحان کردن راهکارهایتان، از همهچیز مطلع شوید، در واقع به نوعی کارها را به تعویق انداختهاید. بهتر این است که کار را شروع کرده و در این مسیر، اشتباهاتی را مرتکب شوید. چیزهایی که اشتباهات و شکستهایم به من آموختند، از آموزههای موفقیتهایم بیشتر بوده است.»
(همچنین بخوانید: روشهای غلبه بر احساس ناامیدی)
۴. تنها به پول فکر کردن
قطعا درآمد و سودهای هنگفت برای بسیاری از کارآفرینان، انگیزه ایجاد میکند، اما به یاد داشته باشید که این کسبوکار باید از اهداف مالی فراتر رفته و به رشد فردی منجر شود. اگر از کارهایی که در استارتآپ خود به اجرا میگذارید، لذت میبرید، پس بیشتر از موفقشدن به آن اهمیت میدهید. اگر وظایفتان میتواند چیزهای جدیدی را به شما بیاموزد و مهارتهایتان را نیز تقویتکند، فوقالعاده خواهد بود.
رایان آمن، مدیر بازاریابی در Niftymarketing.com میگوید: «قبلا اعتقاد داشتم که کارهایی با درآمد بالا، قطعا ارزش تلاشکردن را دارند. اما به مرور زمان فهمیدم که تنها خوشایند بودن ظاهر چیزها، دلیلی بر ارزشمند بودن آن نیست.» اگر شغل و کار شما در انجامدادن یکی از سه مورد زیر به شما کمک نمیکند، پس ارزش نخواهد داشت:
دانش یا مهارتهای شما و یا هر فرد دیگری در شرکت باید افزایش یابد.
حداقل یک نفر باید از مسیری که کسبوکار پیش گرفته، لذت ببرد و از آن راضی باشد.
این کار باید به گونهای باشد که در مسیر از پیش تعیین شده استارتآپ برای رشد حرکت کند.
رایان آمن همچنین معتقد است: «اگر شغلهایی که در نظر دارید، حداقل با یکی از موارد بالا سازگاری ندارد، پس احتمالا زمان زیادی که میتواند برای حرکت در مسیر بهتر صرف شود را هدر میدهد. علاوه بر این، به کاهش انگیزه کارمندان، کاهش روحیه در محیط کار یا کاهش انرژی برای توسعه مهارتهای جدید منجر میشود. نتیجه این موارد در دراز مدت، هزینههای هنگفتی را به همراه خواهد داشت، حتی بیشتر از سودی که شرکت کسب میکند.»
کارآفرینان همیشه نگرانیهای بیشماری دارند، اما اگر بدانند که باید از چه اشتباهاتی خودداری کنند، شانس موفقشدن آنها بیشتر خواهد شد. اگر به توصیههای این متخصصان که مسیر کارآفرینی را طیکرده و از این اشتباهات دوری کردهاند، توجهکنید، میتوانید مسیر نزدیکشدن به اهدافتان را به درستی ادامه دهید؛ کافیست که از خطرکردن نترسید.
(همچنین بخوانید: درک بیشتر از خود، کلید پیشرفت در کسبوکار)