ده رفتار اشتباه مدیرعاملان که میتوانند به مشکلات جدی یک استارتآپ منجر شوند و در نهایت، باعث سقوط شرکت شوند.
نوپانا به نقل از زومیت: «بانی فالی وانگ»، نویسنده، سرمایهگذار و مدیرعامل شرکت پیکه (Pique) در وبسایت «کورا»، ده رفتار اشتباه مدیرعاملان را که میتوانند به مشکلات جدی یک استارتآپ منجر شوند و در نهایت باعث سقوط شرکت شوند، به این ترتیب ذکر کرد:
۱- سرمایهگذارانتان به شما توصیههایی کردهاند که شما آنها را نادیده گرفتهاید. در این صورت آنها احتمالا علاقه خود را به ادامه مشارکت با شما از دست میدهند و سرمایهگذاری خود را متوقف میکنند.
۲- بهعنوان مدیرعامل، بیشتر وقت خود را صرف این میکنید که مصاحبه کنید، برای شرکت در کنفرانسهای مختلف به شهرهای دور و نزدیک سفر کنید و این مسائل شما را بهقدری مشغول میکنند که وقتی برای رسیدگی به شرکت خودتان را ندارید.
۳- بهعنوان مدیرعامل، شما اطلاعی از روند حسابداری شرکت ندارید و به دنبال یادگیری آن نیستید.
۴- برای مدتی طولانی به یکی از مشتریان خوب خود وابستهاید و فکر میکنید تا زمانی که او را راضی نگه میدارید نیازی به رسیدگی به سایر مشتریها نیست.
۵- شما استارتآپ خود را با هدف تولید کالای X تأسیس کردهاید ولی حالا مشتریان نیازی به کالای X ندارند. آنها به کالای Y علاقهمند هستند که اتفاقا شما توانایی تولید آن را دارید، ولی از پرداختن به آن امتناع میکنید و منتظر هستید مشتریان با شما هماهنگ شوند.
۶- شما کالا و خدماتی را تولید میکنید و معتقدید عرضه، تقاضای خودش را به دنبال میآورد. وقتی این اتفاق نیفتاد، شما هنوز به صرافت نیازهای واقعی مشتریان نیستید و با همان منوال پیشین، کالا و خدمات بعدی را تولید میکنید و باز هم منتظر میمانید تا برای تولیدات شما تقاضا به وجود بیاید.
۷- فاکتورهای اجتماعی، زیرساختهای تولیدی شما و رفتارهای مصرفکننده باهم هماهنگ نمیشوند، به همین علت شما خیلی زود بازاریابی محصولات خود را شروع میکنید.
۸- هنگامیکه همهچیز طبق برنامه و طرح شما پیش نمیرود یا از جایی بازخورد منفی میگیرید، کنترل خود را از دست میدهید و عصبانی، دلسرد یا وحشتزده میشوید.
۹- شما پایهگذار فنی شرکت نیستید. فرد دیگری این تکنولوژی را راهاندازی کرده و حالا شما پروسههای تولیدی یا میانهای شرکت را درک نمیکنید.
۱۰- دارایی نقدی شما کافی نیست و برای چنین موقعیتی برنامهریزی ندارید. نمیتوانید حساب نقدینگی را افزایش دهید و سرمایهگذاران هم دیگر به شما و شرکتتان اعتماد ندارند. البته این مورد، متأسفانه یک نشانه زودهنگام نیست و احتمالاً دیگر برای هر اقدامی دیر است!