رابطه اینستاگرام و افسردگی جوانان
در یک پژوهش علمی بررسی شد؛ ۷

رابطه اینستاگرام و افسردگی جوانان

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۱۴ - ۱۰:۰۰ | ۲ دقیقه

در تحقیقات انجام شده، اینستاگرام و اسنپ‌چت دارای بیشترین آثار عاطفی بر جوانان هستند.

نوپانا: براساس تحقیقاتی که اخیراً توسط انجمن بهداشت عمومی (RSPH) و جنبش سلامت جوانان (YHM) انگلیس انجام شده است، اینستاگرام به عنوان مضرترین عامل برای سلامت روانی جوانان و نوجوانان شناخته شده است.

به گزارش نوپانا این شبکه اجتماعی که همچنان به سرعت در حال رشد است، اکنون نزدیک به ۷۰۰ میلیون کاربر دارد. طبق آمار گزارش‌شده، حدود ۹۱ درصد از افراد ۱۶ تا ۲۴ سال، از اینترنت برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و رسانه‌های اجتماعی هم‌اکنون به عنوان تأثیرگذارترین عامل در رشد عاطفی نوجوانان محسوب می‌شوند.

این مطالعه روی ۱۵۰۰ جوان انگلیسی در سنین ۱۴ تا ۲۴ سال انجام شده است. براساس این مطالعه در انگلیس، میزان اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، از اعتیاد به دخانیات و مشروبات الکلی  نیز در نوجوانان بیشتر است و به همین دلیل استفاده از این شبکه‌ها با شیوع اضطراب، افسردگی و کم‌خوابی در بین جوانان و نوجوانان رابطه مستقیم دارد.

(همچنین بخوانید: چرا شبکه اجتماعی جدیدی از راه نمی‌رسد؟)

در این مطالعه از جوانان خواسته شده بود به شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام، اسنپ‌چت، یوتیوب و توییتر بر اساس بیشترین زمانی که در روز در آنها سپری می‌کنند و بیشترین تأثیر روانی که این شبکه‌ها روی افکار آنها می‌گذارند، براساس شاخص‌های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی امتیاز بدهند. نتیجه جالب این بود که اینستاگرام و اسنپ‌چت بیشترین امتیاز را در این تحقیق به دست آوردند. از نتایج این تحقیق این طور برداشت می‌شد که این دو شبکه اجتماعی، دارای بیشترین آثار مخرب بر روحیه جوانان هستند. در این تحقیق به آثار مثبت شبکه‌های اجتماعی مانند ایجاد یک شبکه حمایتی برای نوجوانان و ارتباط فراگیرتر آنان با دوستانشان نیز اشاره شده است.

منبع

(همچنین بخوانید: استوری‌های نزدیک‌تر را ببینید)

برچسب‌ها: اینستاگرامشبکه اجتماعیsocial mediaسلامتروان‌شناسی instagram
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی