تقویت خلاقیت در خواب
چطور امواج آلفای مغزی را بیشتر کنیم؛ ۸

تقویت خلاقیت در خواب

توسط هما نعمانی | ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ - ۱۰:۰۰ | ۶ دقیقه

امواج مغزی آلفا می‌توانند به افزایش خلاقیت و تمرکز کمک کنند.

نوپانا: آلفا یکی از چهار موج اصلی مغز (دلتا، تتا، آلفا و بتا) است که در دستگاه ثبت امواج مغز به چشم می‌خورد. این امواج، ولتاژهای الکتریکی را در مغز به نوسان درمی‌آورد اما ولتاژ آنها بسیار پایین  و در حد چند میلیونیم ولت است. نوسان امواج آلفا حدود ده بار در ثانیه و محدوده آن ۸ تا ۱۳ دور در ثانیه است.

ارتباط امواج و هوشیاری

فرکانس امواج مغزی، در حالت هوشیاری کامل از ۱۴ تا ۲۱ سیکل در ثانیه متغیر است که آن را امواج مغزی بتا می‌گوییم. زمانی که به هر دلیلی هوشیاری ما کم می‌شود، مثلا وقتی برای خوابیدن روی تخت و یا زمین دراز می‌کشیم و حالت خواب بر ما تسلط پیدا می‌کند، پلک‌های‌ ما سنگین می‌شوند و در این حالت که زمانی خیلی نزدیک به خواب است، هنوز صدای محیط را می‌شنویم. در این شرایط امواج مغزی ما کاهش می‌یابد و حدودا چهارده سیکل در ثانیه است و هر چه احساس خواب‌آلودگی بیشتر شود، فرکانس امواج نیز کمتر می‌شوند. محدوده فرکانس امواج مغزی آلفا ۱۴ تا هفت سیکل در ثانیه است و همان‌طور که گفته شد هر چه خواب‌آلودگی بیشتر شود شدت سایر امواج مغز نیز کمتر می‌شود و برعکس بر شدت امواج آلفا افزوده می‌شود.

ابتدای محدوده آلفا حالتی از یک خواب سبک است تا وقتی که به تدریج خواب عمیق‌تر می‌شود. امواج مغزی آلفا در اختیار محدوده ناخودآگاه ما قرار دارد و مرز بین دو نیم‌کره مغز به شمار می‌آید.

امواج آلفا چه کمکی می‌کنند؟

محققان دریافته‌اند امواج مغزی افراد خلاق با افراد عادی و غیرخلاق تفاوت دارد. مغز انسان برای داشتن الهامات خلاق باید قادر به ایجاد مقدار زیادی امواج آلفا، عمدتاً در ناحیه چپ مغز باشد. افراد برای حل مسائلی که با آن مواجه می‌شوند، از امواج آلفا کمک می‌گیرند. انسان‌های عاری از خلاقیت، وقتی با مسئله‌ای مواجه می‌شوند، نمی‌توانند امواج آلفای بیشتری تولید کنند و به این ترتیب نمی‌توانند ایده‌های خلاق داشته و از پس حل مسائل برآیند. بنابراین هرگاه کسی بینش یا الهامی‌داشته باشد، می‌توان حدس زد که مغز او در آن زمان بیش از حد معمول امواج آلفا تولید کرده است.

(همچنین بخوانید: جزئیات خواب خود را ثبت کنید)

تمرین برای قرار گرفتن در موقعیت آلفا

مغز افرادی که به طور مداوم یوگا و مدیتیشن تمرین می‌کنند، به تدریج در سطح بالایی از امواج آلفا قرار می‌گیرد. یکی از راه‌های تقویت ذهن برای افزایش امواج آلفا، انجام ورزش به صورت منظم است، اما راه ساده‌تر این است که شب‌ها هنگامی‌که به رخت‌خواب می‌روید، خود را برای قرار دادن در وضعیت آلفا آماده کنید. همان‌طور که گفته شد در این زمان ذهن شما از افکار مزاحم تقریباً خالی خواهد شد، بنابراین، این قدرت را خواهید داشت که با بخشی از ضمیر ناخودآگاه خود تعامل کنید.

چشمان خود را ببندید و عضلات خود را منبسط کنید. چند نفس عمیق بکشید و سپس آرام‌تر نفس بکشید، به صدای ضربان قلب خود گوش دهید. به طور منظم به دم و بازدم از بینی ادامه دهید آن‌قدر که ضربان قلب شما کندتر شود. در این لحظه روی اهداف خود متمرکز شوید و به آنها فکر کنید. در مورد آنها خیال‌پردازی و تصویر واقعی و شفافی از آنها را مجسم کنید. به این خیال‌پردازی ادامه دهید، سعی کنید منحرف نشوید و فقط به جنبه‌های مثبت هدف خود فکر کنید.

افزایش مغزی آلفا می‌توانند به کاهش افسردگی و افزایش خلاقیت و تمرکز کمک شایانی کنند. تکرار تمرین‌های مربوط به وضعیت آلفا به زودی نتایج فوق‌العاده‌ای برای شما در پی خواهد داشت، امتحان کنید.

برای مشاهده منابع اینجا و اینجا کلیک کنید.

(همچنین بخوانید: دو دلیل عمده تعلل در کار و زندگی)

برچسب‌ها: تکنولوژیموفقیت امواجAlpha waveخلاقیتمغزخوابsleep
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره هما نعمانی

هما نعمانی