تقاوت خود با رقبا را مشخص کنید
منطق گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران ۷.۵

تقاوت خود با رقبا را مشخص کنید

توسط مهدی بصیرت‌نیا | ۱۳۹۶/۰۳/۰۳ - ۱۶:۰۰ | ۶ دقیقه

سرمایه‌گذاران به شناخت و نحوه صحبت کارآفرینان در مورد رقبا، دقت زیادی می‌کنند.

نوپانا: کارآفرینان می‌دانند که در جلسات ارائه ایده برای سرمایه‌گذاران، حتماً در مورد رقبا از آنها پرسیده می‌شود. کلید اصلی ماجرا، نشان دادن تفاوت خود است. این تفاوت نباید صرفاً یک جمله باشد و لازم است که با دلیل روشن این ادعا اثبات شود. در واقع رساندن این پیام بسیار مهم است و روش‌های خاص خود را دارد.

در دنیای استارت‌آپ‌ها روش‌های تحلیل مشخصی برای شناخت دقیق رقبا و معرفی آنها وجود دارد. برای این‌ کار می‌توان از نمودارها و اسلایدهای مختلفی استفاده کرد. اما ضرورتی که در اینجا به آن پرداخته می‌شود، نحوه صحبت در مورد آنها است. این کار مهارت و هنر خاص خود را لازم دارد، زیرا سرمایه‌گذاران به این مسئله دقت زیادی می‌کنند و چگونگی بیان شما، روی تایید گرفتن از آنها تاثیر بسزایی دارد.

لحن مناسب داشته باشید

کارآفرین باید بگوید چرا محصولی که قصد ارائه آن را دارد، از دیگر رقبا متمایز است. کلید اصلی این بخش این جمله است: نگویید، نشان بدهید.

تمرکز اصلی باید روی خود استارت‌آپ باشد. تاکید روی ویژگی‌های خاص محصول یا سرویس استارت‌آپ خود بسیار مهم است. گفتن خصوصیات، نوآوری‌ها و تجاربی که آن شرکت ارائه می‌دهد، هم تمایز را نشان می‌دهد و هم به شرکت دیگری توهین نمی‌شود. هرچه بیشتر در مورد دیگران صحبت شود، وقت‌ کارآفرین برای دفاع از ایده خود کمتر می‌شود. در حقیقت سرمایه‌گذار می‌خواهد در مورد استارت‌آپ جدید بشنود و رغبت چندانی به بحث در مورد دیگر شرکت‌ها ندارد.

همیشه رقیبی وجود دارد

هرچقدر هم یک محصول، خلاقانه و نوآورانه باشد، باز هم جمله «ما هیچ رقیبی نداریم»، سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند. هیچ محصول یا سرویسی را نمی‌توان پیدا کرد که مشتریان آن کاملا جدا از دیگر شرکت‌ها باشند و تمام وقت خود را صرف آن محصول کنند. پس بدون شک همیشه چه مستقیم و چه غیرمستقیم، کسانی برای رقابت وجود دارند. با این حساب بی‌رقیب دانستن خود، به سرمایه‌گذار این پیام را می‌دهد که کارآفرین، شناخت کافی نسبت به شرایط و محصول خود نداشته و نیز ادعایی می‌کند که قادر به عملی کردن آن نیست.

قدردان سنتی‌ها باشید

هر کسب‌وکار مدرنی ریشه در یک مدل کاری سنتی دارد. احترام به آنها و تاکید روی شناخت ریشه‌های تاریخی استارت‌آپ خود، کارآفرین را فردی دانا، تواناتر و قابل اعتماد نشان می‌دهد. در اکثر جلسات ارائه، از کارآفرین در مورد تفاوت ایده جدید با یک مدل سنتی می‌پرسند و این فرصتی است برای نشان دادن درک کامل از مدل قبلی و همچنین قدردانی از زحماتی که در آن حوزه کشیده شده است. ارائه ایده یکی از مهم‌ترین برنامه‌های یک استارت‌آپ است. در این جلسات یک ایده می‌تواند موفقیتی باورنکردنی به دست بیاورد و ممکن است یک ایده‌ و یک تیم خیلی خوب، با یک ارائه ضعیف پذیرفته نشود. پس یادگیری نحوه ارائه اهمیت زیادی دارد. در مورد رقبا، منطقی صحبت کردن و نگه داشتن احترام آنها و نیز نشان دادن بینش و چشم‌انداز درست، کار شما تا حد زیادی ارزشمند می‌کند.

منبع

همچنین در این‌باره بیشتر بخوانید: (در کار خود بهترین نمونه باشید)

برچسب‌ها: کارآفرینسرمایه‌گذارکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا

مهدی بصیرت‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار است. او در حوزه‌های فناوری اطلاعات، گرافیک و مدیریت و بازاریابی محتوا فعالیت دارد. مهدی بصیرت‌نیا سابقه تولید محتوا در حوزه علم و فناوری و مدیریت توزیع محتوا در چند پایگاه اطلاعاتی معتبر را در کارنامه خود دارد.